جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خط لوله "گاز اسلامی" می‌آید - جزئیات توافق گازی ایران و سوریه، مهر

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات مذاکرات گازی ایران و سوریه در دمشق از امضای یک سند همکاری برای ساخت خط لوله گاز اسلامی خبر داد و گفت: بهمن ماه نشست سه جانبه گازی ایران - عراق و سوریه برگزار می‌شود.

جواد اوجی در گفتگو با مهر درباره جزئیات مذاکرات و توافقهای جدید گازی ایران و سوریه در نشست دو روزه دمشق، با بیان اینکه یک سند همکاری گازی بین دو کشور امضا شده است، گفت: با امضای این سند همکاری زمینه برای صادرات و ترانزیت گاز طبیعی ایران از مسیر کشورهای عراق- سوریه- جنوب لبنان- دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی فراهم شده است.
معاون وزیر نفت از برگزاری نشست مشترک سه جانبه گازی ایران، عراق و سوریه تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: هدف از برگزاری این نشست سه جانبه برآورد اقتصادی و تعیین مسیر دقیق انتقال گاز طبیعی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از نامگذاری این مسیر جدید صادرات و ترانزیت گاز طبیعی به عنوان "خط لوله اسلامی" خبر داد و یادآور شد: این خط لوله جدید 56 اینچی از ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است.

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با تاکید بر اینکه گاز مورد نیاز خط لوله اسلامی از محل فازهای میدان پارس جنوبی تامین خواهد شد، بیان کرد: تا سال اینده حداقل چهار فاز جدید این میدان مشترک گازی با ظرفیت تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این با طرحهای توسعه ای در دست اجرا ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران تا سه سال آینده به 2 برابر افزایش می یابد، اظهار داشت: با توجه به ذخایر گاز طبیعی ایران تعریف و اجرایی کردن مسیر جدید برای صادرات گاز به کشورهای همسایه و مسلمان و سپس کشورهای اروپایی ضروری به نظر می رسد.

به گزارش مهر، توافق‌نامه صادرات گاز ایران و سوریه چهارشنبه هفته جاری در دیدار وزیران نفت و انرژی دو کشور، بین جواد اوجی معاون وزیر نفت ایران در امور گاز و علی عباس معاون وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در بخش گاز امضا شده است.

صادرات گاز به سوریه از مسیر ترکیه

اوجی همچنین درخصوص احتمال صادرات گاز ایران به سوریه از مسیر ترکیه، توضیح داد: با توجه به آماده بودن خط لوله انتقال گاز در ترکیه، توافقی در این رابطه حاصل شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از مسیر ترکیه می توان به صورت موقت و تا زمان بهره‌برداری از خط لوله جدید سوریه-عراق استفاده کرد، گفت: مسیر خطوط لوله گاز ترکیه به صورت موقت می تواند برای صادرات گاز طبیعی به سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون وزیر نفت زمان استفاده از خطوط لوله گاز ترکیه را 2 تا سه سال عنوان کرد و درباره قیمت فروش گاز به سوریه، تصریح کرد: در نشست دمشق درباره فرمول قیمت گذاری فروش گاز طبیعی بحث و تبادل نظر شده است.

وی شرکت ملی گاز ایران را متولی اجرای پروژه خط لوله اسلامی برای صادرات گاز به اروپا در مسیر جدید دانست و تاکید کرد: در حال حاضر اسامی افراد حاضر در تیم کارشناسی مشخص شده و قرار است تا دو هفته آینده برای حضور در نشست مشترک از آنها دعوت شود.

اعلام آمادگی خارجیها برای فاینانس خط لوله اسلامی

به گزارش مهر، مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه با یادآوری اینکه خط لوله اسلامی گاز مورد نیاز کشورهای عراق، سوریه و بخشی از نیاز لبنان را تامین خواهد کرد، اظهار داشت: از سوی دیگر مازاد گاز به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با توافق انجام گرفته پس از انجام مذاکرات فنی به زودی یک مشاور بین‌المللی برای اجرای این طرح بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اظهارداشت: همچنین یک کنسرسیوم با حضور ایران، عراق، سوریه و مشارکت شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ساخت خط لوله گاز تشکیل خواهد شد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه این کنسرسیوم منابع فاینانس این خط لوله گاز را تامین خواهد کرد، ادامه داد: در حاشیه برگزاری نشست گازی دمشق با 2 شرکت خارجی برای تامین منابع فاینانس خط لوله گاز اسلامی مذاکراتی انجام شده است.

به گفته این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت میزان نیاز گازی کشورهای در مسیر خط لوله تا افق 2020 میلادی در عراق روزانه 10 تا 15 میلیون متر مکعب، سوریه روزانه 15 تا 20 میلیون متر مکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون متر مکعب برآورد شده است.

بهره برداری از خط لوله تا 3 سال آینده

اوجی همچنین با بیان اینکه در نشست آینده کنسرسیوم سه جانبه در خصوص فرمول قیمت گذاری فروش گاز طبیعی مذاکرات بیشتری انجام می گیرد، تاکید کرد: پیش بینی می کنیم بین سالهای 2013 تا 2014 میلادی امکان بهره برداری از این خط لوله گاز با مشارکت تمامی کشورها فراهم شود.

این مقام مسئول درباره توافق با کشور عراق که گاز صادراتی ایران از خاک این کشور نیز می‌گذرد، بیان کرد: پیشتر بین سوریه و عراق و نیز ایران و عراق توافق‌هایی صورت گرفته و گاز صادراتی ایران نیز قرار است در نیروگاه‌های عراق مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز همچنین وسعت خط لوله گاز اسلامی را از عسلویه تا سوریه بیش از یکهزار و 500 کیلومتر عنوان کرد و یادآور شد: حدود 490 کیلومتر از خط لوله در خاک عراق و 600 کیلومتر در خاک سوریه ساخته خواهد شد.

معاون وزیر نفت در پایان سرمایه مورد نیاز برای ساخت این خط لوله را حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار عنوان کرد و خاطر نشان کرد: کشورهای مسلمان مسیر خط لوله عزم جدی برای ساخت این خط لوله انتقال گاز طبیعی دارند.

به گزارش مهر، یکی از مسیرهای ایران برای انتقال گاز به خط لوله اسلامی و اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و 300 کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول 611 کیلومتربه پایان رسیده است.

هم اکنون مراحل تکمیل خط لوله 56 اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز برخوردار است.

دور جدید مذاکرات گازی وزیران نفت و منابع معدنی جمهوری اسلامی ایران و سوریه از سه شنبه هفته جاری (28 دی ماه) در سه محور ساخت پالایشگاه مشترک نفت، صادرات و ترانزیت گاز طبیعی و ساخت خطوط لوله نفت و گاز در دمشق آغاز شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016