دوشنبه 29 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت گاز خانگی ۲.۵ تا ۵ برابر می‌شود، مهر

قيمت گاز مشترکان دهکهای اول تا پنجم در بخش خانگی ۲.۵ تا ۵ برابر می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها و اعلام قيمت جديد فروش گاز طبيعی، محاسبه گاز بهای مشترکان خانگی، تجاری و صنايع غير عمده به صورت منطقه ای و شهرستانی محاسبه می‌شود.

در حال حاضر قيمت کف فروش گاز طبيعی به دهکهای اول و دوم جامعه مصرف حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ ريال به ازای هر متر مکعب است که اين قيمت به ۳۰۰ ريال افزايش می يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر، متوسط قيمت گاز دهکهای سوم تا پنجم مصرف حدود ۷۰۰ ريال به ازای هر متر مکعب تعيين شده است.
با اعمال اين قيمتهای جديد بهای گاز، مشترکان دهک اول و دوم ۲.۵ برابر و قيمت گاز مشترکان سوم تا پنجم حدود پنج برابر می‌شود.

در حال حاضر قيمت گاز طبيعی مشترکان در سه گروه خانگی- تجاری، گروه عمومی شامل کسب، خدمات، مراکز آموزشی، مساجد، نانوايی ها، اماکن و تاسيسات دولتی، گروه صنعتی شامل پالايشگاه‌های نفت، صنايع پتروشيمی، نيروگاه‌ها و کشاورزی مورد محاسبه قرار می گيرد که نرخ هر يک از اين گروه‌ها با يکديگر متفاوت است.

هم اکنون قيمت پايه فروش گاز به بخش خانگی- تجاری ۱۰۰ تا ۱۳۰ ريال، مراکز آموزشی، مدارس و سازمان بهزيستی ۹۰ ريال، بخش کسب و خدمات ۲۵۰ ريال، مساجد و حسينينه ها ۹۰ ريال، نانوايی ها ۴۸.۷۵ ريال، اماکن و تاسيسات دولتی ۹۰ ريال، واحدهای صنعتی، هتل و مسافرخانه ها ۱۵۸.۵ ريال، پالايشگاه‌های نفت و تلمبه خانه های دولتی ۱۵۸.۵ ريال، صنايع پتروشيمی ۱۵۸.۵ ريال، نيروگاه‌ها ۴۹.۳ ريال، بخش کشاورزش و دامپروری ۱۵۸.۵ ريال محاسبه می شود.

در همين حال، جواد اوجی معاون وزير نفت اخيرا با تاکيد بر اينکه قيمت گاز مصرفی مشترکان خانگی - تجاری همزمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها به صورت منطقه ای - شهرستانی محاسبه خواهد شد، گفته است: پيش از اجرای اين قانون قيمت گاز مشترکان به صورت استانی محاسبه می شد اما در روش جديد اين محاسبه به صورت شهرستانی انجام می شود.

مديرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اينکه در حال حاضر از نظر آب و هوايی کشور به پنج منطقه تقسيم بندی شده است، تاکيد کرده است: همچنين گازبهای مشترکان از نظر ايام سال در دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه تقسيم و برای دامنه مصرف گاز ۱۲ پله تعريف شده است.

نايب رئيس هيئت مديره شرکت ملی گاز با يادآوری اينکه در شرايط فعلی حدود ۷۵ درصد مشترکان مطابق با الگوهای تعيين شده گاز مصرف می کنند، يادآور شده است: پيش بينی می شود با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها مصرف گاز طبيعی ايران در بخش خانگی- تجاری حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش يابد.

آمارهای شرکت ملی گاز ايران نشان می دهد که ۷۵ درصد مصرف گاز طبيعی مشترکان مطابق با الگوهای تعريف شده است، اين در حالی است که در شرايط فعلی تنها ۳۰ درصد مصرف گاز طبيعی ايران به ۱۰ تا ۱۵ درصد مشترکان پر مصرف اختصاص يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016