شنبه 2 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: مجلس طبق قانون اساسی حق سوال و استيضاح دارد، توصيه آيت‌الله جنتی از روی دلسوزی است، ايسنا

علی لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد که مجلس طبق قانون اساسی حق سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان واقعا قصد اصلاح در مساله‌ای را داشته باشند می‌توانند از اين حق استفاده کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره موضوع سوال از رييس‌جمهور که در آيين نامه داخلی مجلس بر آن تصريح شده است، گفت: نص قانون اساسی اين اختيارات را به مجلس داده و تاريخ مجلس پس از انقلاب نشان داده که نمايندگان از اين ابزار استفاده کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: مهم اين است که از اين ابزارها برای چه قصدی می‌خواهيد استفاده کنيد؛ آيا قصدتان اين است که اصلاحی صورت بگيرد و يا اشکالی وجود داشته که حل آن از راه‌های ديگر عملی نبوده و به اينجا رسيده‌ايد؟ بايد ابتدا اين را فهميد که هدف گيری چيست، چرا که اصلاح در مسير و رفع اشکالات موجود طبقه‌بندی دارد.

رييس مجلس يادآور شد: همين که در مجلس قانونی گذاشته می‌شود به اين معناست که به دولت برای حرکت و فعاليت چارچوبی داده می‌شود يا اگر تحقيق و تفحصی در مجلس در جريان است به اين معناست که ابهاماتی وجود دارد که بايد ابهامات را فهميد تا بتوان آن را رفع کرد. همين طور در مورد اقداماتی که ديوان محاسبات و کميسيون اصل ۹۰ انجام می‌دهد اگر اشکالاتی وجود داشته باشد فرمولی برای حل اين اشکالات وجود دارد.

لاريجانی در مورد سوال از وزرا نيز گفت: البته من توصيه نمی‌کنم نمايندگان برای هر کاری از وزرا سوال کنند، چرا که می‌توان از ظرفيت‌های ديگر برای اصلاح امور استفاده کرد، اما به هر حال اين حق نمايندگان است که از وزرا يا رييس جمهور سوال کنند و ممکن است از راه‌های ديگر به نتيجه نرسيده باشد که نمايندگان مجبور باشند از اين ابزاراستفاده کنند که اگر اين گونه باشد کسی نمی‌تواند مانع کار نمايندگان شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان امام جمعه موقت تهران در انتقاد از سوال از وزرا در مجلس گفت: نمی‌توان اين را نفی کرد که عقايد مختلفی در اين زمينه وجود دارد، در کشوری که دموکراسی است عقايد مختلفی هم وجود دارد و ممکن است عده‌ای درمورد سوال از وزرا يا سوال از رييس جمهور انتقاد داشته باشند، و نظر ديگری داشته باشند که ما بايد تحمل کنيم و نظرات مخالف را بشنويم.

لاريجانی اضافه کرد: نکته مهم اين است که مجلس طبق قانون اساسی حق سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان واقعا قصدشان اصلاح در مساله‌ای باشد می‌توانند از اين حق با توجه به مراتب اصلاح امور استفاده کنند.

وی تاکيد کرد: ما نبايد کينه‌توزانه در اين رابطه عمل کنيم، به هر حال مجلس، دولت و قوه قضاييه قصد دارند تا خدماتی به ملت ارايه کنند و مشکلات مردم راحل کنند، اکنون مساله بيکاری مساله مهمی است که بايد روی آن تمرکز داشته باشند و بايد اين موضوعات را طبقه بندی کرد.

رييس مجلس در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان کرد: من می‌دانم که آيت الله جنتی هم آدم دلسوزی است و از روی دلسوزی اين حرف را زده است، توصيه ايشان اين بود که برای هر موضوعی سوال از وزرا انجام نشود، البته نمايندگان هم به دليل اين که مشکلات مردم را از نزديک می‌بينند و می‌خواهند آن را حل کنند ممکن است درصورت نبود راه‌های ديگر، از سوال استفاده کنند و کسی هم نبايد جلوی آنها را بگيرد، حتی اظهارنظر ديگران هم رافع اين مسووليت مجلس نيست.

لاريجانی با بيان اين که اين گونه ساختارها برای خدمت به مردم پيش‌بينی شده است، هم چنين گفت: متاسفانه من در سطح رسانه‌ها می‌بينم که آن‌قدر مسايل ثانوی در کشور ساخته می‌شود که موضوعات اصلی مردم مثل مشکل بيکاری، درآمد و معيشت به فراموشی سپرده می‌شود، البته مناقشات مختلفی وجود دارد اما سوال اين است که آيا هر مناقشه و اختلاف نظری بايد از نظر سياسی فکر مسلط جامعه شود يا بايد مسايل اصلی کشور و نياز اصلی مردم مورد توجه باشد که قطعا هر کدام از اين ها از نظر طرح در عرصه رسانه‌ها، دارای درجه‌ای است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016