سه شنبه 12 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایالات متحده خواستار توقف موج اعدام‌ها در ایران شد، راديو فردا

ایالات متحده روز سه‌شنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج اعدام‌های اخیر در ایران، «به ویژه» اعدام زهرا بهرامی، از جمهوری اسلامی خواست تا اعدام‌ها را متوقف کند و به میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، گفت که ایالات متحده «عمیقا نگران» است که جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر در میان شهروندان خود ادامه دهد.

آقای کرولی همچنین خواستار آن شد که ایران با پایبندی به میثاق‌های بین‌المللی حقوق شهروندان خود را تضمین کند.

وی افزود: «ایالات متحده به ویژه پس از اعدام زهرا بهرامی، زن ایران-‌هلندی که از دسترسی به مقامات کنسولی منع شده بود، نگران است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زهرا بهرامی در تاریخ ۹ بهمن‌ماه به اتهام «قاچاق مواد مخدر» اعدام شد.

پیشتر مقامات هلند خواستار آن شده بودند که جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری در مورد پرونده خانم بهرامی ارائه کند و «فرصت مشاوره کنسولی» با سفارت هلند در ایران را به وی بدهد که این امکان فراهم نشد.

فیلیپ کرولی روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که اعدام خانم بهرامی یکی از ده‌ها اعدامی است که در هفته‌های اخیر در ایران به اجرا گذاشته شده و افزود که این گونه اقدامات این سوال را به وجود می‌آورد که آیا این زندانی‌ها‌ بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی از حقوق خود بهره‌مند بوده‌اند یا خیر.

بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، در ۴۰ روز گذشته، ۶۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که در این مدت دست‌کم ۷۴ نفر به دار آویخته شده‌اند.

کانادا: به انتقاد خود از نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهیم داد

پیر فلوریا، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا، نیز روز دوشنبه به رادیوفردا گفت که کانادا، همگام با جامعه بین‌الملل، در تلاش است تا نقض حقوق بشر صورت گرفته در ایران را به مسئولان جمهوری اسلامی گوشزد کند.

آقای فلوریا خاطرنشان کرد که کانادا به انتقاد خود از «رفتار غیر قابل قبول» ایران در حوزه حقوق بشر ادامه خواهد داد.

کانادا پیشتر و در اواخر آبان‌ماه قطعنامه‌ محکومیت «نقض حقوق بشر در ایران» را به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داده بود که این قطعنامه در اول دی‌ماه در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

آقای فلوریا همچنین با اشاره به پرونده سعید ملک‌پور که اقامت کانادا دارد و از سوی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده است، اعلام کرد از آن‌جا که آقای ملک‌پور هنوز شهروند کانادا به حساب نمی‌آید، امکان مداخله مستقیم کانادا در پرونده وی «محدود»‌ است.

نزدیک به دو سال پیش سپاه جمهوری اسلامی اعلام کرد که مدیران و برخی افراد مرتبط با یک سایت اینترنتی مستهجن را دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری‌ها نام مدیر اصلی این وب‌سایت را سعید ملک‌پور معرفی کردند.

این در حالی است که سعید ملک‌پور که اعترافاتش از صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شده بارها تأکید کرده است که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده است.

اتحادیه اروپا: ایران اعدام‌های خود را «فوراً» متوقف کند

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز گذشته نیز اتحادیه اروپا نسبت به «افزایش شدید» اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که خانم اشتون خواستار «توقف فوری تمامی اعدام‌ها و به تعلیق در آمدن مجازات اعدام» در ایران شده است.

کاترین اشتون همچنین نسبت به خودداری مقامات جمهوری اسلامی از فراهم کردن امکانات کنسولی برای خانم بهرامی ابراز نگرانی کرد و افزود که جمهوری اسلامی در مورد پرونده خانم بهرامی «روند قضایی شفاف و عادلانه‌ای» در پیش نگرفت.

علاوه بر این، سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان حقوق بشر، نیز روز یک‌شنبه با اشاره به این‌که «مقامات مسئول در ایران هیچ احترامی برای جان انسان‌ها قائل نیستند» اعلام کرد که اگر اعدام‌ها در ایران با همین روند پیش برود، مقامات ایران «به سادگی» می‌توانند «بیش از هزار تن»‌ را به دار بیاویزند.

ایران در کنار چین، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین مجازات اعدام در آن به اجرا در می‌آید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016