پنجشنبه 14 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر نوری زاد: اين شيوه ها توليد نفرت و کينه خواهد کرد، جرس

مژگان مدرس علوم - جرس: محمد نوری‌زاد، نويسنده، کارگردان و راوی روايت فتح که به خاطر نگارش نامه‌های انتقادی به رهبری، به اتهام تبليغ و توهين عليه نظام، به سه سال ونيم زندان و تحمل پنجاه ضربه شلاق محکوم شد، هم اکنون در بند دو الف زندان سپاه بسر می برد.
وی روز شنبه بيستم آذر در اعتراض به عدم رسيدگی به شکايت خود از ماموران وزارت اطلاعات و محکوميت خود او به خاطر اين شکايت، آن هم در يک دادگاه سه‌دقيقه‌ای پر از توهين و تهديد، دست به اعتصاب غذای خشک زد. بعد از اعتصاب غذا به علت وخامت شديد جسمانی در بيمارستان بستری و از آنجا به بند دو الف سپاه منتقل شد. محمد نوری زاد از آن زمان تاکنون در انتظار پاسخ به شکايات خود بوده تا مسئولين به وعده های خود عمل نمايند.
خانم ملکی در اين خصوص می گويد: " متاسفانه آقای نوری زاد تنها در سلول نگهداری می شوند و هنوز شکايات و کار های ايشان پيگيری نشده است و اين شرايط خوبی نيست. نزديک به پنجاه روز از مسائلی که در روز عاشورا برايمان پيش آمد می گذرد اما به شکايات ايشان ترتيب اثر داده نشده است. اين در حالی است که وزارت اطلاعات قول پيگيری را داده اند اما تاکنون هيچ خبری به دست ما نرسيده که پيگيری به چه نتيجه ای رسيده است."
لازم به ذکر است همسر آقای نوری زاد در روز عاشورا به دليل هجوم و برخوردهای غيرقانونی نيروهای امنيتی و انتظامی از ماشين پرت شده و بر اثر شوک عصبی و آسيب های شديد جسمانی مدتی در بخش سی سی يوی بيمارستان بستری بود.
به همين مناسبت "جرس" باخانم فاطمه ملکی همسر محمد نوری زاد در خصوص آخرين وضعيت و نتيجه پيگيری شکايات آقای نوری زاد به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آيد:

- خانم نوری زاد لطفا در خصوص آخرين وضعيت آقای نوری زاد صحبت بفرماييد و اينکه ايشان در کجا نگهداری می شوند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای نوری زاد همچنان در بند دو الف سپاه به صورت انفرادی نگهداری می شوند. چندين بار برای گرفتن عکس از دندان و دهان، ايشان را به دندانپزشکی برده اند اما تاکنون نتيجه ای حاصل نشده است. متاسفانه تنها در سلول نگهداری می شوند و هنوز شکايات و کار های ايشان پيگيری نشده است و اين شرايط خوبی نيست. نزديک به پنجاه روز از مسائلی که در روز عاشورا برايمان پيش آمد می گذرد اما به شکايات ايشان ترتيب اثر داده نشده است. اين در حالی است که وزارت اطلاعات قول پيگيری را داده اند اما تاکنون هيچ خبری به دست ما نرسيده که پيگيری به چه نتيجه ای رسيده است.

- ملاقات های شما با آقای نوری زاد به شکل منظم است؟
نخير، از آنجا با ما تماس می گيرند و تاکنون دو ملاقات حضوری با ايشان داشتيم و هفته پيش اصلا ملاقاتی نداشتيم.

- خود آقای نوری زاد در خصوص اين شرايط چه می گويند؟
آقای نوری زاد همچنان در انتظار پاسخ هستند تا آنها به وعده های خود عمل کنند.

- با توجه به مشکلات فک و دهان آقای نوری زاد که پزشکان جراحی فک و صورت ايشان را تجويز کرده بودند الان شرايط جسمی اشان چگونه است؟
ايشان همچنان مشکل عفونت دندان و لثه دارند که آنها پيگيری می کنند منتهی نمی دانم به چه علت خيلی زمان برده است.

- اين اتلاف وقت برای وضعيت ايشان چه پيامدهايی را می تواند در بر داشته باشد؟
شما فکر کنيد ايشان از سال گذشته اين مشکل را داشتند در ماههای اخيرهم به علت فشارها و اعتصاب غذا و روزه هايی که گرفته اند اين مسئله شدت پيدا کرده و طبيعتا اينها آسيب را جدی تر می سازد اما نمی دانم مسئولين نه تنها با آقای نوری زاد بلکه با دوستان ايشان و ساير زندانيانی که احکام حبس طولانی مدت داده اند می خواهند چکار کنند؟ در حاليکه همه بی گناه هستند.

- آقای نوری زاد الان در بند دو سپاه تحت چه شرايطی هستند؟
تنها هستند و هيچ ارتباطی با کسی ندارند. خوب اين مشکلات جسمی را هم اگر کنار بگذاريم آقای نوری زاد که حتی يکروز نمی توانستند در خانه بمانند و فعال و پرکار بودند اما الان در زندان بسر می برند. تمام نگرانی ما هم اين است که اين نيروهايی که می توانند در جهت مثبت و خير و رشد جامعه استفاده شوند در جايی نگهداری می شوند که هرز می روند. اينها نخبگان کشور ما هستند و کسانی هستند که در اين سی سال زحمت کشيدند و خدمت کردند و انصاف نيست با آنها اينگونه برخورد شود.

- خانم نوری زاد با توجه به اينکه آخرين بار به خاطر فشارهای وارده بر شما و آقای نوری زاد، خود شما در بيمارستان بستری شديد، از وضعيت خودتان و روحيه بچه ها بگوييد؟
الحمدالله به لحاظ روحی ما مشکلی نداريم چون می دانيم که کار خلافی انجام نداده ايم بنابراين باکی هم از چيزی نداريم که به لحاظ روحی و وجدانمان دچار ناراحتی شويم. اما به لحاظ جسمی من خيلی آسيب ديدم زيرا در آن روز با آن شدتی که من پرتاب شدم بايد ضربه مغزی می شدم اما خداوند به ماعنايت داشت و الان هم با گذشت زمان هنوز به حالت اوليه برنگشتم اما رو به بهبود هستم.

- در پايان هر اعتراضی را که به اين شرايط داريد با مسئولين مطرح کنيد؟
من اعتراضم به کل شرايط ايجاد شده برای جوانان و افرادی همچون آقای نوری زاد است و اصلا شايسته کشور ما نيست که با اينها اينگونه برخورد شود. من واقعا نمی دانم نهايت کار به کجا ختم خواهد شد. آيا غير از اين است که اين شيوه توليد نفرت و کينه خواهد کرد؟ به نظر من که اينطور است. اين در حالی است که دين ما دين رحمت، بخشش، عزتمندی و کرامت انسانهاست نه اينگونه که الان دارد عمل می شود. ما انتظارمان اين است که به آن اسلام راستينی که مدعی اش هستيم بازگرديم تا ببينيم چه می خواهد و چه می گويد؟ پيامبر و بزرگان دين ما چگونه عمل می کردند؟ اندکی تامل و تعقل کنيم. سی سال خون ريخته شده وبا اين همه شهيد و جانباز و تلاش در راه حق قرار نبوده که به اين جا برسيم که با افراد فرهيخته ای که برای اين انقلاب زحمت کشيده اند اينگونه برخورد شود. مسئولين و کسانيکه قدرت را در دست دارند بدانند که قدرت ماندنی نيست و همه ما از کوچکترين عمل تا بزرگترين آن، به سزای اعمال خود در اين دنيا خواهيم رسيد.
به نظرم ما بازنده نيستيم و کسی که پايبند درستی و حق است، برنده خواهد بود و کسانی ضرر خواهند کرد که ظلم می کنند و حق ديگران را ناديده می گيرند و به انصاف رفتار نمی کنند.

با تشکر از فرصتی که در اختيار ما قرار داديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016