شنبه 16 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: موازی کاری اصل درستی نيست، تعيين نماينده ويژه از حقوق رييس‌جمهور است، به دليل مشغله کاری در اجلاس مونيخ شرکت نکردم، ايسنا

وزير امور خارجه با تشکر از دعوتنامه‌ای که برای اجلاس مونيخ برايش ارسال شده است، دليل حضور نيافتن خود در اين اجلاس را مشغله کاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، علی اکبر صالحی صبح امروز ـ شنبه ـ در حاشيه تجديد ميثاق اعضای هيات دولت با آرمانهای بنيانگذار کبير انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوال ايسنا که چرا در اجلاس مونيخ شرکت نکرده با توجه به اينکه ممنوعيت سفرش به اروپا از طرف اتحاديه اروپا از بين رفته است، گفت: اول اينکه ما در ايام‌الله دهه فجر هستيم و در اين ايام مسووليت‌ها و کارها زياد است و اين طلب می‌کند که در داخل باشيم از طرف ديگر تازه رای اعتماد گرفته بودم و فعاليتها و کارها در اين زمان زياد است.

وی افزود: اين عدم حضور به اين مفهوم نيست که ما در جلسات آتی شرکت نمی‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی ادامه داد: به هر حال از دعوت‌نامه‌ای که فرستادند تشکر می‌کنيم. با وزير امور خارجه آلمان صحبت کردم و به وی گفتم انشاءالله در دفعات بعدی شرکت خواهيم کرد و اين بار با توجه به مشغله کاری امکان حضور نداريم اما مشکل خاصی نداريم.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا، مبنی بر اينکه جايگزين وی در سازمان انرژی اتمی چه موقع مشخص می‌شود؟ گفت: در اين مورد آقای رييس‌جمهور تصميم می‌گيرند و فکر می‌کنم ظرف چند روز آينده مشخص شود ولی از کسی که قرار است جايگزين شود اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا شما همچنان به سازمان انرژی اتمی رفت‌وآمد داريد و در آنجا فعاليت می‌کنيد؟ گفت: از نظر قانونی نمی‌توانم دو شغل داشته باشم. زمانی که سرپرست وزارت خارجه بودم مشکلی نبود اما اکنون که مسووليت دارم و رای اعتماد از مجلس گرفته‌ام نمی‌توانم و ان شاالله نيز هر چه زودتر رياست سازمان انرژی اتمی مشخص می‌شود و ان شاالله وی با قدرت کارها را پيگيری می‌کند.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد اين‌که يکی از انتقادهای متکی زمانی که وزير خارجه بود از رييس جمهور اين بود که موازی کاری هايی در وزارت خارجه انجام می‌شد و نظر شما چيست؟ گفت: اصل موازی کاری اصل درستی نيست اما ما به اين کارها با اين نگاه، نگاه نمی‌کنيم. با نگاه مکمل نگاه می‌کنيم.

وی ادامه داد: در بحث مسايل ديپلماسی، ما مثلا ديپلماسی پارلمانی و ديپلماسی سازمان‌های مردم نهاد را داريم و در واقع آنها می‌توانند در راستای تحقق اهداف وزارت خارجه کمک کنند، از طرف ديگر اين جزو حقوق رييس جمهور است که در مواردی که لازم می‌داند نمايندگان ويژه برای موارد خاص به کشورهايی اعزام کنند.

وی ادامه داد: موازی کاری به اين معناست که عده‌ای مسووليت خاصی را پيدا کنند برای انجام اموری که مسووليت وزارت خارجه است و هيچ کس چنين حرفی نزده است و چنين حرفی تاکنون زده نشده است و اگر اقدامی برداشته شده است برای پيشبرد اهداف وزارت خارجه بوده است. مثلا رييس جمهور نمايندگانی را برای ابلاغ پيام به کشورها می‌فرستد يا نمايندگان مجلس سفر می‌کنند.

وی گفت: ما علاقمند هستيم ديپلماسی پارلمانی تقويت شود و اين به مفهوم دخالت نيست بلکه تکميل کننده کار يکديگر است و در واقع ديپلماسی عمومی می‌تواند به وزارت خارجه کمک کند و به کمک اين وزارت خانه بيايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016