چهارشنبه 20 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: جنبش‌های مصر و تونس به جنبش سبز ايران جان دوباره دادند، راديو زمانه

مهدی کروبی يکی از رهبران مخالف دولت گفت جنبش مردم مصر و تونس به جنبش سبز ايران، جان دوباره داده‌اند.

کروبی روز گذشته از طريق يک ارتباط اينترنتی در گفت‌وگو با روزنامه نيويورک‌تايمز چاپ آمريکا افزود هر رخدادی که به پيروزی مردم مسلمان خاورميانه عليه «حکومت‌های خودکامه» منجر شود، به «سود» جنبش سبز (جنبش مخالفان حکومت ايران) است.

کروبی گفت اگر دولت با برگزاری راه‌پيمايی برای حمايت از مردم مصر و تونس موافقت کند، مردم ايران به دنيا نشان خواهند داد که جنبش سبز زنده است و شاهد قدرت واقعی اين جنبش خواهيم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت چند روز پيش با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور، خواهان صدور مجوز برگزاری راه‌پيمايی در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۸۹ برای حمايت از «قيام آزادی‌خوانه مردم مصر و فلسطين» شدند.

کروبی در بخش ديگری از گفت‌وگو با نيويورک‌تايمز گفته است اگر دولت اجازه برگزاری اين راه‌پيمايی را ندهد، به اين معنا است که «ادعاهای» حکومت ايران در حمايت از مردم مصر و تونس »صادقانه» نيست.

رهبر جمهوری اسلامی و چند مقام‌بلندپايه ديگر ايران تاکنون از اعترضات مردم مصر و تونس حمايت کرده‌اند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين «سرخوردگی جنبش سبز» را رد کرد و افزود هواداران اين جنبش همچنان مطالبات خود را که شامل «آزادی بيان، آزادی تجمعات و برگزاری انتخابات آزاد» است، پيگيری می‌کنند.

با اين حال کروبی گفت شکست مردم مصر می‌تواند بر جنبش سبز نيز «تأثير منفی» بگذارد اما اين تأثير منفی، «قدرت توقف حرکت آزادی‌خواهانه ما را نخواهد داشت.»

وزارت کشور ايران تاکنون به نامه موسوی و کروبی پاسخی نداده اما غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه ايران، درخواست موسوی و کروبی را اقدامی «سياسی و تفرقه‌افکنانه» خوانده است. در واکنشی ديگر، روزنامه کيهان که مدير آن توسط آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران منصوب می‌شود، چند روز پيش درخواست موسوی و کروبی را «امريه موساد و در راستای همبستگی با سران رژيم صهيونيستی» توصيف کرد.

با اين حال برخی تحليل‌گران سياسی می‌گويند که راه‌پيمايی دوشنبه ۲۵ بهمن حتی در صورت مخالفت دولت برگزار می‌شود.

محمدجواد اکبرين، روزنامه‌نگار و تحليل‌گر سياسی مقيم پاريس در اين‌باره به راديو زمانه گفت: «بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی راه‌پيمايی آزاد است و طبق قانون وظيفه‌ حفظ امنيت شهروندان برعهده‌‌ وزارت کشور است. پس (موسوی و کروبی) از يک‌سو (در نامه خود) وظيفه‌ حکومت را‌‌ در قبال راه‌پيمايی ۲۵ بهمن به او يادآوری کرده‌اند و از سوی ديگر با اين نامه به مردم اعلام کرده‌اند که روز ۲۵ بهمن بيايند؛ چه مجوز صادر شود و چه صادر نشود، اين راهپيمايی برگزار می‌شود. همچنان که مشاور ارشد آقای موسوی (اردشير اميرارجمند) در آخرين گفت‌وگويی که با رسانه‌ها داشتند، اعلام کرده‌اند که هيچ برنامه‌ای برای لغو راه‌پيمايی ۲۵ بهمن وجود ندارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016