سه شنبه 26 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت قاطعانه آمريکا از معترضان ايرانی، بی بی سی

- وزير امور خارجه آمريکا حکومت ايران را به دورويی متهم کرد

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا از "شجاعت" معترضان در ايران تمجيد و بر حمايت ايالات متحده از "آرمان های" آنان تاکيد کرده است.

او روز دوشنبه در واشنگتن گفت: "بگذاريد به طور صريح و مستقيم از آرمان های مردمی که امروز به خيابان های تهران آمده اند حمايت کنم."

هيلاری کلينتون گفت: "آنچه امروز در ايران اتفاق می افتد بيانگر شجاعت مردم اين کشور است و نشان دهنده دو رويی رژيم ايران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جريان بود را می ستود."

آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران در نمازجمعه پانزدهم بهمن، با اعلام حمايت از قيام مردم مصر، "بيداری اسلامی" را عامل تحولات شمال آفريقا دانسته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين وجود، دولت ايران از صدور مجوز برای راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن در حمايت از مردم مصر و تونس خودداری کرد.

هيلاری کلينتون گفت که مردم ايران نيز سزاوار برخورداری از حقوقی هستند که معترضان در مصر خواهان آن شده بودند و افزود: "ما از حقوق جهان شمول مردم ايران حمايت می کنيم."

او گفت حکومت ايران با خودداری از اعطای حق اعتراض به مردم که در مورد مصری ها از آن حمايت می کرد "ماهيت واقعی" خود را نشان داده است.

خانم کلينتون همچنين بر "لزوم باز شدن نظام سياسی ايران" با هدف "شنيده شدن نظرات مخالفان و جامعه مدنی" تاکيد کرد.

تام دانيلون، مشاور امنيت ملی رئيس جمهوری ايالات متحده هم روز شنبه با صدور بيانيه ای از حکومت ايران خواست به مردم اين کشور اجازه دهد همانند معترضان مصری از حق جهانی برگزاری اجتماعات مسالمت آميز، تظاهرات و ارتباطات برخوردار شوند.

جو بايدن، معاون رئيس جمهوری آمريکا نيز در سخنانی از حکومت ايران خواست به معترضان اجازه راهپيمايی مسالمت آميز دهد و زندانيان سياسی را آزاد کند.

محمود احمدی نژاد روز جمعه در مراسم سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی در تهران و چند ساعت پيش از اعلام کناره گيری حسنی مبارک از رياست جمهوری مصر، از حق مردم اين کشور برای اعتراض به حکومت اين کشور دفاع کرد.

ساير واکنش ها

سازمان عفو بين الملل برخورد خشن نيروهای امنيتی ايران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.

اين سازمان، بار ديگر بر حق مردم ايران برای تظاهرات مسالمت آميز در حمايت از مردم مصر و تونس تاکيد کرده است.

ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا نيز گفته است که مقام های ايرانی بايد به حق آزادی بيان و تجمع مسالمت آميز مردم احترام بگذارند.

آقای هيگ با اشاره به تصاوير ضرب و جرح تظاهرکنندگان ايرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقايدشان را بيان کنند، دولت ايران نبايد همين حق را از مردمش دريغ کند.

پيشتر، عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه که به ايران سفر کرده، صبح روز دوشنبه خواستار توجه دولت های منطقه به خواسته های ملت هايشان شده بود.

همزمان با تظاهرات اعتراضی در ايران، جمعی از ايرانيان مقيم خارج ار کشور در مقابل سفارت های ايران در شهرهای مختلف اروپا، از جمله بروکسل، پاريس و لندن تجمع کردند و شعارهای اعتراض آميز سردادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016