شنبه 7 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران برنامه تخلیه سوخت نیروگاه بوشهر را تایید کرد

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز (هفتم اسفند) گزارش مربوط به تخلیه سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر را تایید کرده است.

آقای سلطانیه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: خروج سوخت از قلب رآكتور بوشهر با درخواست روسيه انجام می ‌شود.

وی گفت: "براساس درخواست روسيه كه مسئول تكميل نيروگاه اتمی بوشهر است، سوخت داخل قلب رآكتور برای انجام برخی آزمايش‌ ها و اقدامات فنی برای مدتی از قلب خارج می ‌شود."

آقای سلطانیه اضافه کرد که سوخت پس از انجام آزمایش ها مجددا در قلب رآکتور قرار می گیرد.

به گزارش بی بی سی فارسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود گفته بود که ایران قصد دارد سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر را تخلیه کند.

آژانس می گوید مقام های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) به این سازمان خبر دادند که می خواهند سوخت هسته ای را از قلب راکتور نیروگاه تخلیه کنند.

دولت ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است. آژانس اتمی هم درباره علت درخواست ایران توضیحی نداده است. آژانس اتمی می گوید که با ایران درباره "تدابیر ایمنی" لازم برای تخلیه سوخت راکتور به توافق دست یافته است.

دولت ایران با کمک روسیه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر تلاش می کند. فرآیند سوخت گذاری راکتور این نیروگاه در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۰ تکمیل شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) پنجشنبه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت: "هیاهو درباره بروز اشکالات فنی درنیروگاه هسته ای بوشهر کذب محض و بی اساس است و فعالیت ها دراین نیروگاه بطور عادی جریان دارد."

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر اخیرش به بوشهر گفته بود: "در راکتور این نیروگاه نیز بسته شده و همه چیز آماده و مهیا است تا در آینده نزدیک برق تولید شود."

ایران تایید کرده که کرم اینترنتی استاکس نت کامپیوترهای کارکنان راکتور اتمی بوشهر را آلوده کرده، اما تاکید دارد که استاکس نت به سیستم های اصلی نیروگاه صدمه نزده است.

دمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه ژانویه گفته بود استاکس نت ممکن بود فاجعه ای هسته ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.

سابقه برنامه ساخت نیروگاه بوشهر به سال ۱۹۷۵ و زمانی می رسد که ایران به دلیل گسترش مصرف داخلی، به خصوص توسط واحدهای تولیدی، با کمبود برق مواجه بود.

پس از انقلاب سال ۱۹۷۹، این طرح کنار گذاشته شد و قراردادهای آن عمدتا به ابتکار جمهوری اسلامی لغو شد.

از اوایل دهه ۱۹۹۰، جمهوری اسلامی بار دیگر در صدد احیای طرح نیروگاه اتمی بوشهر برآمد و در سال ۱۹۹۲، تفاهم نامه اولیه و در سال ۱۹۹۵، قرارداد نهایی ساخت نیروگاه با طرف روسی امضا شد.

تکمیل طرح نیروگاه بارها به تعویق افتاده و مشکلات فنی و مالی به عنوان دلیل تاخیر در راه اندازی این نیروگاه عنوان شده است.

سوخت مورد نیاز نیروگاه توسط شرکت روس طرف قرارداد تامین می شود که در عین حال، مسئول خارج کردن و انتقال پس مانده سوختی اتمی نیز خواهد بود.

ایالات متحده و کشورهای غربی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را مغایر تعهدات هسته ای ایران ندانسته اند و از مشارکت روسیه در این طرح حمایت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر همین اساس آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین می گوید اطلاعات جدیدی را از ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران به دست آورده است.

به گزارش این آژانس، اطلاعات جدید نگرانی از برنامه اتمی ایران را افزایش داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از ایران خواست به طور کامل با بازرسان بین المللی همکاری کند.

به نوشته بی بی سی ایران همکاری خود با بازرسان هسته ای را از ۲۰۰۸ محدود کرده است اما بر صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود تاکید دارد.

آژانس می گوید ایران در حال حاضر ۳۶۰۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت سه و نیم درصد و ۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت حدود ۲۰ درصد تولید کرده است.

آزانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفت گفت ایران با این آژانس در رابطه به پاسخگویی به سوال های موجود درباره آزمایش های احتمالی برای ساخت کلاهک اتمی برای برنامه موشکی خود همکاری نمی کند.

بر این اساس، آزمایش های احتمالی ایران در این رابطه، نگرانی از وجود یک برنامه اتمی نظامی در ایران را افزایش داده است.

ایران برنامه هسته ای خود را کاملا علمی می داند و تلاش برای به دست آوردن تسلیحات اتمی را رد می کند.

کشورهای غربی به ماهیت برنامه اتمی ایران مشکوک هستند و در پی به نتیجه نرسیدن گفت و گوهای ۵ عضو شورای امنیت و آلمان با ایران، تحریم های بین المللی گسترده ای علیه این کشور به اجرا گذاشته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016