سه شنبه 10 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: بازداشت موسوی و کروبی مسئله داخلی ماست و کسی حق دخالت ندارد، ايلنا

ايلنا: سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص اينکه پس از حصر موسوی وکروبی، آمريکا ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است آيا برخی از اقدامات داخل کشور منجر به طرح اين نوع اتهامات عليه کشورمان نمی‌شود‏،گفت: مسائل مربوط به داخل کشورمان مساله‌ای کاملا داخلی است و هيچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند و اين موضوع نمی‌تواند دستاويزی برای آمريکا و برخی کشورهای غربی باشد که فشارهايی که طی سال‌ها به ملت‌های منطقه آورده‌اند را فرافکنی کنند و با عوض کردن صورت مساله سعی کنند توجه افکار عمومی را به موضوعات غير واقعی انحراف دهند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست در نشست خبری پيش از ظهر در پاسخ به سوالی در خصوص گزينه نظامی عليه قذافی از سوی برخی کشورهای غربی اظهار داشت: ما هر نوع خشونت عليه مردم ليبی آن هم به شکل غير‌انسانی که در اين کشور اتفاق افتاده را محکوم می‌کنيم و اميدواريم حاکمانی که اقبال عمومی را پيش خود ندارند‏، با روش‌های عاقلانه‌تری صحنه را ترک کنند و اجازه ندهند کشور و مردمشان به خاک خون کشيده شوند و يا تهديد گردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در عين‌حال تصريح کرد: البته شرايط ليبی نبايد بهانه‌ای برای دخالت کشور‌های ديگر باشد و نبايد سبب سوء استفاده آنها گردد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخير وزير امور‌خارجه آمريکا مبنی بر عدم رعايت حقوق بشر در ايران،گفت: رويکرد سياسی و رفتار مقامات آمريکايی نسبت به حقوق بشر به‌عنوان بزرگ‌ترين عامل جهت تضعيف حقوق بشر محسوب می‌شود و بزرگ‌ترين ضربه را به اين مساله وارد می‌کند وهمه به خاطر دارند که خانم کلينتون چگونه از رژيم حسنی مبارک حمايت کرد و يا رفتار نظاميان آمريکا در به خاک و خون کشيدن شهروندان افغانستان و همين اواخر نيز کشته شدن بيش از ۸۰ نفر از زنان و مردان و کودکان اين کشور را کسی از ياد نمی‌برد.
مهمانپرست تاکيد کرد: اظهارات مقامات آمريکايی در خصوص حقوق بشر موجب مضحکه اين مساله شده است و آنها بايد پاسخگوی حقوق بشر در آمريکا و رفتارهای غير انسانی که در زندان‌های گوانتانامو و ابوغريب می‌شود ‏، باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش اخير آمانو که از وجود مدارکی خبر داده بود که دال بر نظامی بودن فعاليت هسته‌ای ايران دارد و اينکه آيا آژانس اجازه دارد بدون اثبات مدارک آن را دليلی بر فعاليت‌های هسته‌ای کشوری قرار دهد، گفت: داستان مدارک ادعايی بحثی کهنه است که به هيچ وجه مستند قانونی و حقوقی ندارد و برخلاف رويه‌ای است که آژانس بايد نسبت به اعضای متعهد خود داشته باشد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: آژانس نبايد اجازه دهد مسائل سياسی و فشار کشورهای غربی در تصميم گيری‌ها و مواضع‌اش موثر باشد و ما در چارچوب توافقاتی که داشتيم ابهامات را برطرف کرده‌ايم و مباحث مطرح شده انحرافی است و هيچ وقت سندی به ما داده نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اينکه پس از ادعای بازداشت موسوی وکروبی آمريکا ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است آيا برخی از اقدامات داخل کشور منجر به طرح اين نوع اتهامات عليه کشورمان نمی‌شود‏،گفت: مسائل مربوط به داخل کشورمان مساله‌ای کاملا داخلی است و هيچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند. مسائل مربوط به افراد در داخل کشور ما در چارچوب حقوقی و توسط مقامات قضايی رسيدگی می‌شود واين موضوع نمی‌تواند دستاويزی برای آمريکا و برخی کشورهای غربی باشد که فشارهايی که طی سال‌ها به ملت‌های منطقه آورده‌اند را فرافکنی کنند و با عوض کردن صورت مساله سعی کنند توجه افکار عمومی را به موضوعات غير واقعی انحراف دهند.
وی تاکيد کرد: آنچه که می‌تواند مورد تاييد حرکت‌های مردمی در کشورها باشد احترام به نظر اکثريت مردم جامعه است و نظر اکثريت مردم نسبت به مداخلات خارجی موضوعی قابل مشاهده است و در مورد کشورمان نيز اگر کسی مايل است نظر مردم را بشنود بايد به نظر اکثريت توجه داشته باشند و اتفاقی که برای سی و دومين سال در ۲۲ بهمن امسال تکرار شد، نشان‌دهنده حمايت قاطع مردم از نظام است.
مهمانپرست تاکيد کرد: اينکه مقامات آمريکايی توانايی شنيدن نظر اکثريت مردم را ندارند و برخی از صحنه‌های ساختگی داخل توجه می‌کنند ، مشکل آنهاست.
دستيار ارشد وزير امور‌خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت امام موسی صدر و پيگيری‌های وزارت خارجه در اين ارتباط با توجه به شرايط ليبی،گفت: در مورد سرنوشت امام موسی صدر تمام توان خود را برای کسب اطلاع از آخرين وضعيت وی انجام داده‌ايم، اميدواريم بتوانيم به زودی اخبار خوبی رادر اين ارتباط داشته باشيم.
وی در خصوص ديدار صالحی و کاترين اشتون در ژنو گفت: در اين ديدار مجددا بر آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری و پرداختن به موضوعات مشترک ايران و ۱+۵ تاکيد شد و نشان‌دهنده اين است که اگر طرف مقابل ما آمادگی گفت وگو را داشته باشد و روی موارد مشترک طرفين تاکيد کند مشکلی وجود ندارد و ما مذاکرات را دنبال می‌کنيم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرين تحولات نيروگاه بوشهر گفت: در نيروگاه بوشهر برای تست مجدد و آزمايشات فنی به دنبال مساله‌ای که برای يکی از پمپ‌های خنک‌کننده نيروگاه اتفاق افتاد، قرار شد که سوخت آن تخليه شود و آنچه برای ما اهميت دارد رعايت مسائل ايمنی است که با مشورت روسيه و اطلاع آژانس در دستور کار قرار گرفت.
مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص عبور ناوهای کشورما از کانال سوئز، گفت: اين مساله طبيعی است که کشورهای منطقه برای ايجاد ثبات و امنيت بايد توانايی لازم را داشته باشند و جمهوری اسلامی ايران نيز مقتدرانه از امنيت خود و منطقه حمايت می‌کند و در انجام اين برنامه توافقات خوبی با کشور سوريه برای همکاری بيشتر امنيتی به عمل آمده است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی ايران برای کمک انسان دوستانه به ليبی و آمادگی‌پذيرش مجروحان وقايع ليبی در ايران گفت: کشتار مردم ليبی يکی از نادرترين اتفاقات است و ما اعلام کرده‌ايم آماده هرنوع کمک رسانی در جهت مسائل انساندوستانه هستيم و برای‌پذيرش زخمی‌ها نيز اگر شرايط آن به وجود بيايد، آمادگی داريم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه شهرک‌سازی رژيم صهيونيستی گفت: رژيم غاصب صهيونيستی از هر روشی برای ادامه جنايات خود استفاده می‌کند ولی آنها بايد بدانند هرچقدر بيداری اسلامی افزايش يابد و دولت‌های بيشتری با تکيه بر آرای مردم در منطقه شکل بگيرند، منافع اين رژيم بيشتر تهديد می‌شود.
مهمانپرست در خصوص آخرين وضعيت عليرضا عسکری نيز گفت: يکی از موضوعات مورد پيگيری وزارت امور خارجه وضعيت عسکری است و در اين راستا نيز آقای صالحی با رئيس سازمان صليب سرخ جهانی نيز ديدار داشتند و اميدواريم همه کشورها احساس مسووليت بيشتری کنند و شاهد اقدامات مسوولانه آنها باشيم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت جزاير مصنوعی در برخی از کشورهای حاشيه خليج فارس نيز گفت: ساخت اين جزاير اثرات مخربی در مسائل زيست محيطی دارد و جمهوری اسلامی مساله را دنبال می‌کند و معتقديم با مشارکت و همفکری کشورهای منطقه بايد از مواردی که به امنيت و بحث‌های زيست محيطی منطقه مربوط می‌شود مراقبت کنيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ناوهای آمريکايی و اولتيماتوم ايران برای خروج اين ناوها ،گفت: خواست ملت‌های منطقه برای خروج نيروهای خارجی خواست ملت‌های منطقه است و توصيه جدی ما به آنها اين است که منطقه را ترک کنند و بدون حضور آنها حتما امنيت منطقه بهتر خواهد شد.
مهمانپرست در پاسخ به اين سوال که تحولات منطقه چقدر بر اقتصاد ايران تاثير داشته است، گفت: به هر‌حال وقتی تحولی در منطقه رخ می‌دهد، ممکن است در شرايط اقتصادی منطقه تاثير داشته باشد و مهم اين است که وقتی حکومت‌های منطقه با پشتوانه مردمی شکل بگيرند که آماده همکاری‌های منطقه‌ای باشد حتما صلح و ثبات بيشتری شکل خواهد گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016