شنبه 14 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زجر و شکنجه بازداشت شدگان ۲۵ بهمن در بازداشتگاه سپاه در افسریه، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا

بسیاری از بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن تهران به بازداشتگاه سپاه در افسریه تهران منتقل و مدت دو الی سه روز در این بازداشتگاه نگهداری شده‌اند.

ده‌ها تن از بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن ماه بعد از دو ـ سه روز بازداشت در بازداشتگاه سپاه در افسریه تهران به زندان اوین منتقل و یا آزاد شده‌اند، اما در طول مدت حضور در بازداشتگاه افسریه متحمل «آزار و اذیت» فراوانی قرار گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یکی از بازداشت شدگانی که به این بازداشتگاه منتقل شده به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «سه روز با چشم‌بند و دست‌بند در این بازداشتگاه همراه عده‌ای دیگر نگهداری شدم. فضای کم و تعداد زیاد بازداشت شدگان ما را مجبور می‌کرد که در تمام این سه روز به صورت نشسته بخوابیم.»

بازداشتگاه افسریه (قصر فیروزه) یک زندان نظامی در پادگان قصر فیروزه وتحت کنترل سپاه پاسداران است که سال گذشته نیز گزارش‌های متعددی از انتقال و نگهداری معترضان به نتیجه دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران در آن منتشر شد. پیش‌تر برخی از رسانه‌ها از نگهداری برخی زندانیان مشهور در این زندان برای مدتی سخن گفته بودند. این بازداشتگاه به دور از نظارت سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه اداره می‌شود.

وی در روز ۲۵ بهمن ماه در بلوار کشاورز تهران و همراه عده‌ای دیگر بازداشت و مستقیما به بازداشتگاه سپاه پاسداران در افسریه تهران منتقل می‌شوند. وی به خانه حقوق بشر گفت: «در تمام این سه روز تنها هنگام غذا خوردن یا دستشویی رفتن “دستبند” نداشتیم. در طول این سه روز با ما به صورت توهین آمیز رفتار شد و بسیاری از بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند.»

این بازداشت شدگان در سالنی عمومی که فاقد هیچ‌گونه امکاناتی بوده‌اند زندانی شده و در تمامی طول بازداشت در این مکان روی زمین سرد و به صورت نشسته مجبور بودند بخوابند.

همچنین یکی از فعالین دانشجویی نیز پیش‌تر در مورد بازداشت خود در این زندان به خانه حقوق بشر ایران گفته بود: «بعد از بازداشت به ما چشمبند زدند و ما را به جایی منتقل کردند که نمی‌شناختیم. ما ۱۵ ساعت تمام با دستبند و چشم‌بند در جایی نگهداری شدیم که ابتدا نمی‌دانستیم کجا است. و بعد از طریق یکی از ماموران از این موضوع اطلاع پیدا کردیم.»

برخی بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن ماه بعد از دو الی سه روز بازداشت به بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران است منتقل شده و برخی دیگر نیز یا آزاد و یا به بند عمومی اوین منتقل شده‌اند.

پیش‌تر رهانا از انتقال بازداشت شدگاه روز ۱۰ اسفند ماه و روزهای اعتراض به اماکنی نامعلوم و غیرقانونی که برای بازداشت شدگان هفته‌های گذشته خبر داده بود. مدرسه‌‌ی آیت‌الله سعیدی و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرانا) از جمله این اماکن بودند. همچنین بسیاری از بازداشت شدگان هفته‌های گذشته به مقر فاتب و پلیس امنیت خیابان شریعتی منتقل شده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016