یکشنبه 22 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همین امروز، محسنی اژه را به عنوان ضد زن ترین قاضی سال انتخاب کنید! عدالت برای ایران

جایزه بین المللی "چماق": همین امروز، محسنی اژه را به عنوان ضد زن ترین قاضی سال انتخاب کنید!


سازمان عدالت برای ایران، از همه کسانی که به مبارزه با بی عدالتی اعتقاد دارند درخواست می کند که با دادن رای به آیت الله محسنی اژه ای و اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور، آنها را به عنوان بدترین قضات سال در تشدید تبعیض جنسیتی انتخاب کنند. در حال حاضر، 59 قاضی از 22 کشور دنیا کاندیدای جایزه بین المللی چماق (Bludgeon) هستند. برندگان نهایی براساس آرای عمومی انتخاب می شوند و برای رای دادن فقط تا 5 اردیبهشت فرصت هست.


تشکل بین المللی " ارتباط جهانی زنان" (Women’s Link Worldwide)، هر سال بهترین و بدترین قضات جهان را از نظر تاثیر مثبت یا منفی آرایشان بر برابری جنسیتی انتخاب می کند. امسال، "عدالت برای ایران" که سازمانی است با هدف پاسخگو کردن نافضان حقوق بشر، آیت الله محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و اکثریت قضات عضو هیات عمومی دیوان عالی کشور را نامزد جایزه بدترین قضات دنیا در محروم کردن زنان از حقوق خود و تشدید نابرابری و تبعیض جنسیتی کرده است. این نامزدی به دلیل رایی است که دیوان عالی کشور در مهرماه ماه 89 صادر کرد که به موجب آن، اگر زنی ناشزه شود، یعنی از خواسته های جنسی شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، دیگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند، حتی اگر شوهرش همسر دیگری اختیار کرده باشد. به این ترتیب، اگر زنی در اثر اختلاف با همسرش، او را ترک کند و شوهر، بدون کسب اجازه از او، زن دیگری بگیرد، زن اول که ناشزه حساب می شود حتی نمی تواند به استناد شروط ضمن عقد، طلاق بگیرد. این در حالی است که طبق قوانین ایران، شوهر نه تنها از حق داشتن چند همسر برخوردار است بلکه هرگاه بخواهد، حتی بدون ارائه هیچ دلیلی می تواند زن خود را طلاق دهد. براساس متن رای که در روزنامه رسمی منتشر شده است، آیت الله محسنی اژه ای، پیش از اینکه اکثریت قضات اظهار نظر کنند، موافقت خود را با از میان رفتن حق طلاق زنان براساس شروظ ضمن عقد اعلام کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر، بیشتر کسانی که قصد ازدواج دارند، شروط 13 گانه ای را که در عقدنامه ها چاپ شده امضا می کنند. به موجب این شروط، مرد به زن وکالت می دهد که درصورت تحقق شرایط خاصی، مانند اعتیاد شدید، زندانی شدن بیش از 6 ماه، ترک انفاق به مدت طولانی، عقیم بودن و نیز، اختیار همسر مجدد بدون اجازه همسر اول، بتواند طلاق بگیرد. با رای دیوان عالی کشور، حتی اگر زنان بتوانند ثابت کنند که یکی از شرایط بالا اتفاق افتاده، اگر پیش از آن، زندگی پرخشونت، و همسر معتاد، مجرم و...خود را ترک کرده باشند، دیگر نمی توانند طلاق بگیرند، حتی اگر مرد، در این مدت زن دیگری گرفته باشد!


"عدالت برای ایران" دلیل این نامزدی را چنین توضیح داده است: "بی عدالتی آشکار در این رای و تاثیر بسیار منفی آن بر زندگی تمام زنان ایرانی که ازدواج کرده اند یا حتی قصد ازدواج دارند، ما را بر آن داشت تا محسنی اژه ای و اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای جایزه بین المللی چماق، نامزد کند و از همه کسانی که فکر می کنند این رای، مصداق بارز بی عدالتی قضایی است می خواهد که همین امروز، با رای خود، محسنی اژه ای و قضات هیات عمومی دیوان را به عنوان بدترین قضات سال انتخاب کنند و با رای خود این امکان را فراهم آورد که یک بار دیگر مساله بی عدالتی و تبعیض جنسیتی در ایران، در عرصه بین المللی مطرح شود."


برای رای دادن به این صفحه بروید:

http://uncovered.womenslinkworldwide.org/nominations/2011


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016