دوشنبه 1 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محرومیت زندانیان سیاسی از حق ملاقات و تماس تلفنی در سال نو، کلمه

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین و رجایی شهر سال نو را بدون ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده هایشان آغاز کردند. برای زندانیان سیاسی و خانواده هایشان که از مرخصی نوروزی هم محروم شده اند روز اول سال ۱۳۹۰ روز دلتنگی بود و بی خبری. اغلب زندانیان سیاسی در دیگر شهرهای ایران نیز از امکان ملاقات محروم بودند.

به گزارش خبر نگار کلمه، اول فروردین ماه، مصادف با دوشنبه، روز ملاقات هفتگی زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ بود که به دلیل تعطیلی رسمی خانواده ها و زندانیان سیاسی از ملاقات هفتگی خود هم محروم شدند، چرا که در هر تعطیلی رسمی سازمان زندان ها و همچنین وزارت اطلاعات و دادستانی خانواده ها را از حق ملاقات محروم می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده ها که در روز نخست سال جدید امکان ملاقات بیست دقیقه ای کابینی و از پشت شیشه ها را نیز با عزیزان شان از دست دادند امیدوار بودند که شاید زندانی ها در تماسی تلفنی آنها را از حال خود با خبر کنند و سال نو را تبریک بگویند اما حتی در این روز هم دادستان تهران و سایر مسوولان قضایی اجازه تماس تلفنی آنها با خانواده هایشان را ندادند. این اتفاق در بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر هم رخ داد و هیچ یک از ۳۰ زندانی سیاسی محبوس در این بند نتوانستند با خانواده خود تماس بگیرند.تنها تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۲۰۹ که تحت نظارت وزارت اطلاعات است به مناسبت سال نو اجازه تماس تلفنی با خانواده هایشان را پیدا کردند اما آنها نیز از حق ملاقات محروم بودند.زندانیان سیاسی زن نیز امروز در اوین از هرگونه حق ملاقات و تماس تلفنی محروم بودند.

به گفته تعدادی از زندانیان سیاسی رژیم شاه، حتی در دوره ستمشاهی نیز زندانیان سیاسی در ایام نوروز و دیگر اعیاد امکان ملاقات با خانواده های خود را پیدا می کردند و به این مناسبت ها اجازه ملاقات حضوری ویژه و اضافه بر برنامه عادی، به زندانیان و خانواده شان داده می شد. اما در این روزها زندانیان سیاسی نه تنها از حق ملاقات هفتگی خود با خانواده شان محروم شده اند که حتی حق تماس تلفنی یک دقیقه ای هم با خانواده شان را نیافتند. گفته می شود امروز فقط بین ده تا ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی در تهران اجازه ملاقات با خانواده های خود را پیدا کردند.این در حالی است که فقط در بند ۳۵۰ اوین ۱۷۰ زندانی سیاسی محبوس اند و بیست زندانی سیاسی زن نیز در بند زنان این زندان زندانی اند.چند هزار نفر از بازداشتی های تجمع های اعتراضی بهمن و اسفند نیز همچنان در اوین و برخی دیگر از بازداشتگاههای تهران نگه داری می شوند.

تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوین از مدتها پیش قطع شده است و زندانیان زندان رجایی شهر نیز چند ماهی است از این حق محروم شده اند . این زندانیان از حق مرخصی نیز نتواستند استفاده کنند و دادستان تهران و دیگر مقامات قضایی و امنیتی آنها را از این حق خود محروم کردند.

براساس قوانین، مرخصی از حقوق اولیه زندانیان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاییه و امنیتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانیان و خانواده هایشان استفاده می کنند.

هم اکنون احمد زید آبادی، علی بهزادیان نژاد، مسعود باستانی، مجید توکلی ،مجید دری، ضیا نبوی، علی ملیحی، احمد کریمی، احسان عبده تبریزی، بهاره هدایت، حامد روحی نژاد، مهدیه گلرو، عاطفه نبوی، هنگامه شهیدی، فاطمه رهنما، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، کیوان صمیمی، مسعود لواسانی، عماد الدین باقی، داوود سلیمانی، عیسی سحر خیز، سیامک قادری،رضا شهابی ، منصور اسانلو، مصطفی تاجزاده، فخر السادات محتشمی پور، نسرین ستوده ، محمد نوری زاد، فریدون صیدی راد، عالیه اقدام دوست، زینب بایزیدی، رضا رفیعی فروشانی، رسول بداقی، شبنم و فرزاد مدد زاده ، حشمت الله طبرزدی، ابراهیم مددی، احسان مهرابی، ارژنگ داوودی، ایوب قنبر پوریان،حسن اسدی زید آبادی ، نظام حسن پور، امیر خسرو دلیر ثانی، بهروز جاوید تهرانی، بهنام ابراهیم زاده، حسین رونقی ملکی ،حسین درخشان، سعید متین پور، نادر کریمی جونی، وحید طلایی، آرش سقر،سید حسن جلالی، علی بهزادیان نژاد، آرش صادقی و …. تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندانهای کشور به سر می برند که مقامات قضایی و امنیتی آنها را از حق مرخصی ، تماس تلفنی و ملاقات با خانواده هایشان محروم کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016