جمعه 5 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاندار درعا در جنوب سوريه برکنار شد، ايرنا

دمشق – 'بشار اسد' رييس جمهوری سوريه در فرمانی 'فيصل احمد کلثوم ' استاندار استان جنوبی درعا نزديک مرز اردن را به دنبال رويدادهای خشونت بار اخير اين منطقه و در پی درخواست مردم اين استان برکنار کرد.


منطقه عشاير نشين درعا البلد در جنوب سوريه از جمعه هفته گذشته شاهد تنش های پراکنده بود و به نوشته روزنامه 'الوطن' چاپ دمشق، برکناری فيصل يکی از خواسته های مردم منطقه از کميته حزب بعث اعزامی برای پايان وضعيت کنونی در اين شهر است.
سوريه به دنبال اعتراضات اخير در درعا، کميته ای را برای بررسی علل حادثه مرکب از مقام های اين کشور تشکيل داده که با حضور در منطقه و ديدار با بزرگان درعا، از نزديک مسايل را بررسی کرد. از جمله خواسته های مردم برکناری استاندار، آزادی افراد بازداشت شده حوادث اخير، کاهش قيمت مواد غذايی، حذف درخواست مجوز برای فروش زمين های نزديک مرز و نظير آن بود. درباره وقوع حوادث در استان درعا تحليل های مختلفی ارايه می شود که اصلی ترين آن دخالت رژيم صهيونيستی با استفاده از اينترنت، تلفن همراه و ارسال پيام های کوتاه است که دمشق قصد دارد با توجه به بين المللی بودن خطوط تلفن همراه خود، از شرکت های ماهواره ای واگذار کننده تسهيلات به رژيم صهيونيستی برای ورود به سيستم تلفن های همراه سوريه شکايت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين ارتباط يک منبع رسمی سوری روز چهارشنبه اعلام کرد: در بيش از يک ميليون پيام کوتاه عمدتا از اسراييل از مردم سوريه خواسته شده است از مساجد به عنوان مرکز شورش استفاده کنند.
رژيم صهيونيستی به دنبال قيام های مردمی در کشورهای مختلف عربی که بيشتر آنها روابط نزديکی با اين رژيم داشته اند، تلاش می کند، سوريه را نيز درگير کند که تاکنون نتيجه ای نداشته است. برخی اعتراض ها در دمشق و ساير شهرهای سوريه نيز محدود، بسته و زودگذر بوده و افراد شرکت کننده در آن بين ۳۰ تا ۱۰۰ نفر اعلام شده اند.
در کنار اين اقدامات رژيم صهيونيستی، بر اساس اعلام خبرگزاری سوريه (سانا) ' رياض الشقفه ' رييس جماعت اخوان المسلمين سوريه نيز دو ماه قبل از رويکرد مجدد اين جماعت به سوی خشونت مسلحانه در سوريه سخن گفت و در جريان حوادث اخير در جنوب اين کشور، شماری از مردم و نيروهای امنيتی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.
يک مقام رسمی در اظهاراتی در همين ارتباط که روز گذشته منتشر شد، گفت: نيروهای امنيتی سوريه انبارهای سلاح قاچاق شده از مرز و دستگاه های ارتباطی پيشرفته در شهر درعا کشف کرده و در حال تعقيب ساير مجرمان هستند.
بر اساس اخبار موجود، چند خودرو حامل سلاح و جنگجو با همکاری قاچاقچيان از اردن وارد سوريه شده است و در جريان حوادث اخير نيز دو نيروی امنيتی کشته شدند.
کشف اين سلاح ها به دنبال اعلام گزارش های مردمی به نيروهای امنيتی در ارتباط با محل اختفای افراد مسلحی صورت گرفت که از اين منازل جهت کشتن مردم استفاده می کردند.
به گفته يک مسئول امنيتی، از اين منازل از جمله مسجد العمری مقاديری سلاح از جمله کلاشينکف، کلت کمری و نارنجک، مهمات و پول کشف شده که عکس های آن امروز در صفحه اول اينترنتی خبرگزاری، روزنامه ها و پايگاه های خبری سوريه قرار دارد.
اين در حالی است که تصوير برداران و خبرنگاران در درعا از نيروهای امنيتی خواسته اند از آنان در برابر تهديد به قتل از طريق پيامک به منظور عدم نقل اقدامات و آشوب های باندهای مسلح عليه غيرنظاميان حمايت کنند.
در همين حال به دنبال حوادث اخير در جنوب سوريه، رييس جمهوری سوريه روز سه شنبه در تماس تلفنی با 'عبدالله دوم' شاه اردن در خصوص روابط دو جانبه، اوضاع منطقه و روند آن و اتخاذ موضع واحد عربی در قبال چالش های موجود گفت و گو کرد.
از نگاه برخی تحليلگران، برخی رسانه های ماهواره ای عربی و غيرعربی، اخبار و آمارهايی در ارتباط با شمار افراد زخمی در درعا ارائه می کنند که غير مستند است و با آمارهای ساير پايگاه های اينترنتی و شبکه های ماهواره ای اختلاف زياد دارد و به نظر می رسد اين اخبار با نگاه خاص ناآرام نشان دادن سوريه مانند چند کشور ديگر عربی منتشر می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016