دوشنبه 5 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام شورای هماهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران به کنگره دوازدهم سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

دوستان گرامی!
درودهای صميمانه ما را به مناسبت برگزاری دوازدهمين کنگره سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) بپذيريد. ضمن سپاس از دعوت تان، با اين اميد به اتخاذ سياست های سازنده ای که هم نيروی مبارزه برای آزادی و عدالت را در صفوفتان توانمند تر و هم راه نزديکی، همکاری و ائتلاف با ديگر مبارزان راه آزادی و عدالت و جدايی دين و دولت را هموارتر نمايد، برگزاری اين کنگره را به شما و همه اعضاء و دوستداران تبريک ميگوئيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تاريخچه چند دهه اين سازمان با فراز و نشيب های گوناگونی همراه بوده است. قربانيان بسيار جان باخته فدائی چه در مبارزه عليه سلطنت پهلوی و چه در دوران جمهوری اسلامی خود نشانگر بهايی است که طيف های وابسته به فدائيان و از جمله اين سازمان در طول حيات خود در پيکار عليه استبداد حاکم بر ميهنمان پرداخته است. اما اتخاذ برخی سياست ها توسط سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) در نزديکی به اين و يا آن جناح جمهوری اسلامی ايران در برخی از مقاطع به گونه ای بوده است که نه تنها از منظر بسياری از ديگر نيروهای اپوزيسيون مستقل، تحول خواه و دمکراتيک مورد نقد جدی قرار گرفته است، بلکه در درون خود سازمان نيز هرچه بيشتر به زير پرسش کشيده شده است. برآمد دوباره گرايشی در اين سازمان که نامه نگاری به رهبر و ارشاد او را پايه سياست ورزی خود قرار داده است، موج جديدی از نگرانی در باره فرايند تحولات در اين سازمان ايجاد کرده است. به باور ما هر گامی که اين سازمان در به چالش کشاندن نظام های دينی، موروثی و مسلکی و ادای سهم در پيشرفت پروژه های صلح، جدايی دين و دولت، دمکراسی و عدالت اجتماعی در ايران بردارد، ميبايست بدور از هر گونه تنگ نظری و تعصبی توسط ديگر نيروهای دمکرات و به ويژه نيروهای جمهوری خواه و لائيک ايران با استقبال روبرو گردد. همان گونه که هرگامی در جهت خلاف آن بايد با صراحت مورد انتقاد قرار گيرد.

دوستان عزيز!

همان طور که ميدانيد شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک ايران خود را موظف ميداند بر پايه قرار تک ماده ای نخستين گردهمايی سراسری در سپتامبر ۲۰۰۴ " در راستای شکل‌دهی اتحاد گسترده‌ی همه‌ی نيروهايی که استقرار يک نظام مبتنی بر دموکراسی، جمهوريت و لائيسيته به جای جمهوری اسلامی را می‌پذيرند، در هماهنگی با ديگر مؤلفه‌ها و تشکلهای اين مجموعه، کليه‌ی تلاشها و اقدامات ضرور را سازمان دهد." از اين رو هر سياست مثبتی که کنگره شما در راه تقويت اهداف فوق اتخاذ کند بی شک با استقبال ما روبرو خواهد شد. در اين راستا ما خود يکی از نيروهای بوده ايم که در راه همکاری های حقوق بشری ميان ۹ گروه جمهوری خواه کوشيده ايم.

ضرورت اين گونه همکاری ها در ميان اپوزيسيون جمهوريخواه لائيک ، سکولار و دمکراتيک ايران که بتواند صدای سومی را مستقل از کشاکش سياسی درون حاکميت و اصلاح طلبان دينی بگوش مردم ايران و جهانيان برساند به ويژه در شرايط حساس کنونی بيش از پيش برجسته شده است. همان طور که پيشتر نيز گفته ايم تغيير چشم انداز تيره در داخل کشور و در صحنه بين المللی قبل از هرچيز مستلزم شکل دادن بلوک نيرومند ی از نيروهای مستقل, جمهوريخواه, مردم سالار و باورمند به جدائی و تفکيک دين و دولت می باشد.

آرزومنديم کنگره شما با تاکيد هر چه بيشتر بر ضرورت فرارفتن از نظام جمهوری اسلامی به جای همزيستی با آن و تاکيد بر صلح، عدالت، دمکراسی، جمهوری و لائيسيته، به تقويت اين صدا ياری رساند.

شورای هماهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران
۲۲ آپريل ۲۰۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016