دوشنبه 12 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد ضرغامی به پوشش رسانه‌يی مراسم ازدواج سلطنتی شاهزاده ويليام، ايسنا

رييس سازمان صداوسيما در سخنرانی اخيرش با انتقاد از مراسم ازدواج سلطنتی شاهزاده ويليام و متمرکز شدن تمامی شبکه‌های برجسته دنيا به اين موضوع، گفت: اين يکی از ارتجاعی‌ترين مراسمی است که حتی در افسانه‌های هزار و يک شب هم نمی‌توان آن را يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، عزت‌الله ضرغامی در سخنرانی امروز ۱۲ ارديبهشت ماه دانشگاه تهران ادامه داد: به گونه‌ای اين مراسم را در قلب اروپا ارزش‌گذاری می‌کنند که هيچ‌کس جرأت نقد آن را نکند، به گونه‌ای که خبرنگار حاضر در مراسم ازدواج با سرور و خرسندی افتخار می‌کند که جزو خبرنگارانی است که اين ازدواج سلطنتی را گزارش می‌کند و از سوی ديگر آنان مرتبا تبليغ می‌کنند که اوج مراسم زمانی است که عروس و داماد همديگر را می‌بوسند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*کرسی‌های آزادانديشی دانشگاه‌ها پخش تلويزيونی ندارد*

مهندس عزت‌الله ضرغامی در مراسم تجليل از چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران که صبح امروز ـ دوشنبه ـ در تالار علامه امينی اين دانشگاه برگزار شد، همچنين با بيان اين که «در اين فضا کسانی که می‌خواهند شجاعانه گام بلندی را بردارند بايد بدانند که چه رسالتی بر عهده دارند» در ادامه به بحث کرسی‌های آزاد انديشی دانشگاه‌ها و عدم پوشش تلويزيونی آن اشاره کرد و افزود: اشکالی که گرفته می‌شود اين است که چرا اقدامات مرتبط با کرسی‌ها و مناظره‌های آزادانديشی که محدود نيز هست منعکس نمی‌شود که در پاسخ بايد گفت که اين مساله يک معادله‌ی يک مجهولی است که اگر صورت نمی‌گيرد حتما پاسخی دارد.

وی با اشاره به اين که کرسی‌های آزادانديشی در تلويزيون پخش نمی‌شود، چرا که به فرموده‌ی بزرگان نظام «محل آن در دانشگاه‌ها»ست، عنوان کرد: دليل آن اين است که وقتی دوربين در جلسه مناظره وجود داشت و قرار شد هزاران نفر اين مناظره را ملاحظه کنند هر کس می‌خواهد حتما برنده شود.


* پخش تلويزيونی مناظره‌های مجلس*

وی با اشاره به وجود همين معضل در مجلس شورای اسلامی نيز عنوان کرد: در بحث‌های مهم مجلس نيز از هيات رييسه خواسته‌ايم که مناظره‌ها را بتوانيم از تلويزيون پخش کنيم،‌ اما آنان از انجام اين کار ممانعت کردند، چرا که هر کس می‌خواهد به گونه‌ای عرض اندام کند و طوری سخن بگويد که در بين مردم رای داشته باشد که اين رای‌گيری بلای جان اين محيط‌هاست و اداره مجلس از دست می‌رود.

وی با بيان اين که برگزاری اين مناظره‌ها بايد در سطح دانشگاه‌ها رونق يابد، گفت: از وظايف مهم مسؤولان دانشگاه‌هاست که جلسه‌های بحث و مناظره را در دانشگاه‌ها توسعه دهند و از فضاهايی که برخی‌ها می‌ترسند که در آن صحبت کنند، فاصله بگيرند.

رييس سازمان صداوسيما همچنين گفت: آزادفکری که ما از نخبگان توقع داريم آن است که با شجاعت و دور کردن موانع احتمالی از تهمت‌ها و تقسيم شدن به اين طرف و آن طرف بتوانند به آن چيزی که می‌رسند با صراحت اظهارنظر کنند.

او افزود: ما بايد در محيط سالم امروز بازی برد ـ برد را در ميان سياسيون شاهد باشيم؛ البته چيزی که در فضای غالب در مناظره‌ها وجود دارد يا بازی برد ـ باخت است يا گاهی اوقات باخت باخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، وی با بيان اين که ساحت علم، ساحت مقدسی است، افزود: تمامی افرادی که در اين عرصه ورود پيدا می‌کنند شايسته‌ترين افراد هستند که ساحت قدسی علم را به معنای واقعی حفظ می‌کنند که در اين راه مواجه شدن با موانع و رفع آنان نيازمند توانمندی‌ها و لوازمی است.

وی که در سالروز شهادت دکتر مطهری سخن می گفت، با اشاره به شجاعت به عنوان يکی از ويژگی‌های بارز معلمی، عنوان کرد: شجاعت شهيد مطهری در طرح بسياری از مسائل در مقابل عظمت علمی و ابعاد محتوايی در موضوعات مختلف در محاق قرار می‌گيرد و اگر مختصات زمانی و محيطی مقطعی که او سخن می‌گفت را بهتر تشريح کنيم، مشخص می‌شود که در اين راستا چه شجاعتی به خرج داد و حرف‌ها را صريح و عالمانه گفت و از عواقب آن نهراسيد.

ضرغامی با اشاره به نظرات شهيد دکتر مفتح در خصوص شهيد مطهری، عنوان کرد: دکتر مفتح می‌گفت که ايشان در ابراز عقيده و شجاعت به گونه‌ای بود که اگر همه دنيا مقابل او می‌ايستادند و او احساس می‌کرد که در طرف مقابل حرف منطقی وجود ندارد، بر نظرات خود پافشاری می‌کرد و عقب نمی‌نشست.

وی با بيان اينکه در حوزه علم و فرهنگ معمولا تصور می‌شود که زمانی که از ارباب قدرت و فشار صحبت می‌کنيم حتما سخن از حاکم و زمامدار ظالمی است، افزود: از سوی ديگر صاحب فکر و رای در فضای نگرانی از حفظ جان تسليم ارباب زور می‌شود و عقب‌نشينی می‌کند اما در فضای امروز توجه نداريم که اين ارباب زور، حالت سنتی و قديمی را ندارد.

ضرغامی تصريح کرد: بسياری از فضاهايی که امروز در فضاهای انديشه‌ای ما وجود دارد رنگ و بوی روشنفکری و به ظاهر عالمانه دارد که جدی‌ترين عامل فشار و تهديد به حساب می‌آيد تا صاحب انديشه نتواند سخنی بگويد.

وی با طرح اين پرسش که «چه کسانی بايد زمامدار اين عرصه باشند؟»، عنوان کرد: شخصيت‌های برجسته و چهره‌های ماندگار به وضعيت نسبی خود به درستی بايد آگاه باشند تا بتوانند بسياری از موانع موجود را از سر راه بردارند که متاسفانه امروزه مديران و سياسيون ما اين فضا را ندارند.

رييس سازمان صداوسيما ادامه داد: آنان اگر بخواهند سخن عالمانه‌ای در مجلسی مطرح کنند حتما اين طرف و آن طرف خود را می‌پايند و فضای رسانه‌يی غيرمعقول و غيرعالمانه‌ای ايجاد می‌کنند که بسياری آن را محافظه‌کاری تلقی می‌کنند.


***

ضرغامی در پايان، دانشگاه تهران را يکی از پرافتخارترين مراکز علمی کشور خواند و افزود: افتخار اين دانشگاه مرهون تلاش، اساتيد فرهيخته‌ای چون شهيد مطهری ست که پاسداران حقيقی ساحت قدسی علم هستند.

ضرغامی در بخش ديگری از سخنانش همچنين به فضاسازی‌های مجازی رسانه‌ها در اين عرصه اشاره کرد و گفت: مطالبه‌ی به حق جامعه از انديشمندان فکری و علمی اين است که چون شهيد مطهری با شجاعت فضای اختناق و خفقان حاکم که توسط برخی جريانات منحرف فکری ايجاد می شود را کنار زده و حقيقت را بيان کنند.

رييس سازمان صدا و سيما در اين مراسم با تأکيد مجدد به اهميت کرسی‌های آزادانديشی در محيط‌های علمی و لزوم توجه بيش از پيش به آنها، گفت: دانشگاه تهران محيط بسيار مناسبی برای گسترش و رونق کرسی‌های آزادانديشی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016