چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست از ایران برای آزادی شهروندان زندانی آمریکایی، بی بی سی

یک سازمان مدافع حقوق بشر خواستار آزادی آمریکاییان زندانی در ایران شده است.

در حالیکه قرار است روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه)، محاکمه شین باوئر و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران، از سر گرفته شود، عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، برگزاری این محاکمه را مورد انتقاد قرار داده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است این دو نفر را بدون قید و شرط آزاد کنند.

بیانیه عفو بین الملل در این مورد با عنوان "محاکمه مخدوش کوهنوردان آمریکایی را خاتمه دهید و آنان را آزاد کنید" انتشار یافته و در آن آمده است که این سازمان "از مقامات ایرانی می خواهد تا دو شهروند ایالات متحده را که به مدت تقریبا دو سال ظاهرا به دلایل سیاسی محبوس کرده اند، آزاد کنند در حالیکه قرار است محاکمه مخدوش آنان روز ۱۱ مه از سر گرفته شود."

شین باوئر و جاش فتال، همراه با سارا شورد، روز ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۹ توسط ماموران ایرانی در منطقه مرزی ایران و عراق دستگیر شدند و به تهران انتقال یافتند و زندانی شدند.

مقامات ایرانی پس از مدتی اعلام کردند که این سه نفر به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران محاکمه خواهند شد در حالیکه به نقل از منابع آمریکایی گفته شده است که آنان هنگام گردش در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران، توسط ماموران ایرانی دستگیر شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم شورد در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ ظاهرا با میانجیگری دولت عمان و با سپردن وثیقه ای به مبلغ پانصد میلیون تومان (حدود نیم میلیون دلار) از زندان آزاد شد و به کشورش بازگشت و از آنجا که مقامات آمریکایی تادیه این وثیقه را تکذیب کردند، گفته شد که احتمالا این مبلغ توسط عمان تامین شده است.

چند ماه پیش از آن، مقامات ایرانی به خانواده های این سه نفر اجازه داده بودند برای نخستین بار با آنان ملاقات کنند.

هفته گذشته سارا شورد در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که در نظر ندارد برای حضور در جلسه محاکمه، به ایران بازگردد.

نخستین جلسه محاکمه دو مرد آمریکایی در فوریه (بهمن ماه) در تهران برگزار شد و پیش از آن، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته بود که دادگاه در مورد ضبط وثیقه سارا شورد تصمیم گیری می کند.

ایراد به نحوه برخورد قضایی

عفو بین الملل یادآور شده است که سال گذشته از دولت ایران خواسته بود تا اگر قرار نیست دو مرد آمریکایی، با اتهامات کیفری قابل تعریف و به شکلی منصفانه و قابل قبول محاکمه شوند، آنان را فورا آزاد کند.

در این بیانیه آمده است که "چنین شرطی به وضوح برآورده نشده و نشان می دهد که حکومت ایران در تشکیل این دادگاه، دارای انگیزه سیاسی است و در نظر ندارد محاکمه ای منصفانه برای این دو برگزار کند."

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، در مورد شرایط منجر به بازداشت سه شهروند آمریکایی اظهارات متفاوتی ابراز شده است و نظام قضایی ایران هم به طور مستمر از رعایت موازین حقوقی شناخته شده در سطح بین المللی از جمله امکان ارتباط زندانیان با وکلای مدافع و اعضای خانواده خود و دسترسی کنسولی به آنان خودداری ورزیده است.

عفو بین الملل به نقل از نشریه آمریکایی نیشن می نویسد که به گفته شاهدان عینی، نظامیان ایرانی سه کوهنورد آمریکایی را در داخل خاک عراق، و نه خاک ایران، دستگیر کردند در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که دستگیری آنان در منطقه مرزی داخل ایران صورت گرفته است.

در همانحال، عفو بین الملل تاکید داشته که از نظر این سازمان، ورود غیرقانونی به خاک یک کشور نباید مجازات حبس را در پی داشته باشد.

عفو بین الملل در توضیح این اتهام که جمهوری اسلامی در بازداشت و محاکمه شهروندان آمریکایی، انگیزه سیاسی دارد، یاد آور شده است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته بود که این آمریکاییان به منظور کسب امتیاز در روابط با ایالات متحده دستگیر و زندانی شده اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر هشدار داده است که: "بازداشت شهروندان خارجی صرفا با هدف کسب امتیاز به منزله گروگانگیری است و اگر چنین انگیزه ای وجود داشته باشد، ایران باید فورا و بدون هیچ قید و شرطی دو مرد آمریکایی را آزاد کرده و به آنان اجازه دهد از ایران خارج شوند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016