شنبه 24 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس سازمان زندان‌ها: ۱۳هزار زندانی جرايم غيرعمد داريم، تمام زندان‌ها به خارج از شهرها منتقل می‌شود، ايسنا

رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی کشور گفت: سال ۹۰ سال تحول عميق و گسترده در حوزه اشتغال زندانيان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين اسماعيلی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در بودجه سال جاری، شش هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال تسهيلات برای ايجاد اشتغال زندانيان پيش‌بينی شده است.

وی ادامه داد: ايجاد کارگاه در داخل زندان‌ها، اعزام زندانيان به کارگاه‌های خارج از زندان و حرفه‌آموزی از جمله برنامه‌های پيش‌بينی شده در زمينه ايجاد اشتغال برای زندانيان است.

رييس سازمان زندان‌ها در مورد فعاليت‌های فرهنگی و لزوم گسترش آن در زندان‌ها نيز اظهارکرد: فعاليت‌های گسترده‌ای در اين زمينه با رويکرد نماز و قرآن در زندان‌ها آغاز شده و به‌صورت مستمر ادامه دارد. در اين زمينه با سازمان دارالقرآن تفاهمنامه‌ای به امضا رسيده که براساس آن قرآن‌آموزان از اساتيد مجرب اين سازمان بهره‌مند خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس سازمان زندان‌ها همچنين در مورد حمايت از خانواده‌های زندانيان نيازمند خاطرنشان کرد: قانون برای اين منظور پيش‌بينی‌های لازم را کرده و شناسايی و تحت پوشش بردن آنها از جمله اين موارد است.

اسماعيلی درباره وضعيت بهداشتی زندان‌ها نيز گفت: ارتقای سطح بهداشت زندان‌ها از برنامه‌های اولويت‌دار سازمان زندان‌هاست و برای همين منظور با حضور پزشکان مجرب با تخصص‌های لازم و بهره‌گيری از کادر درمانی کارکشته دغدغه‌ای در اين زمينه نداريم.

وی افزود: از بابت بيماری‌های واگيردار و غير واگيردار نيز مشکلی نداريم و تمام اين موارد و موارد ديگر احتمالی از سوی مسئولان بهداشتی و درمانی زندان‌ها به‌طور مرتب و مستمر کنترل می‌شود.

رييس سازمان زندان‌ها همچنين در مورد تشديد کنترل ورود مواد مخدر به زندان‌ها تاکيد کرد: در اين زمينه قاطعانه عمل می‌کنيم و ضمن بازرسی‌های مستمر، در تعدادی از زندان‌ها از دستگاه‌های بادی اسکنر بهره گرفته‌ايم که در آينده نزديک اين امر به ساير زندان‌ها نيز تعميم داده خواهد شد.

اسماعيلی همچنين به سياست‌های سازمان زندان‌ها در کاهش ورودی‌های زندان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در اين زمينه قدم‌های اساسی برداشته شده و اين سياست‌ها تداوم خواهد يافت.

وی ادامه داد: هدف اجرای اين سياست افرادی هستند که آزاد بودن آنها ضرری را متوجه جامعه نمی‌کند.

رييس سازمان زندان‌ها تعداد زندانيان جرايم غيرعمد در کشور را حدود ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با تحقق اين سياست ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعيت کيفری زندان‌ها کاسته خواهد شد.

اسماعيلی همچنين خاطرنشان کرد: طبق قانون، انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها از وظايف و اولويت‌های کاری سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی کشور است.

وی اظهار کرد: باتوجه به ايجاد مشکلات از سوی زندان‌ها در داخل شهرها برای همسايگان و املاک مجاور و نيز فرسوده بودن زندان‌های واقع در داخل شهرها، تخليه اين زندان‌ها و جابه‌جايی و انتقال زندانيان به زندان‌های جديد و بزرگ در خارج از شهرها از اهم برنامه‌های سازمان زندان‌هاست.

اسماعيلی يادآور شد: با همکاری ساير نهادها و ادارات و مشارکت مردم در برنامه پنجم توسعه شاهد انتقال تمام زندان‌ها به خارج از شهرها خواهيم بود.

وی گفت: در نظام قضايی جمهوری اسلامی ايران، اجرای احکام قضايی و نگهداری عناصر بزهکار در فضای بسته زندان‌ها، اصلاح و تربيت، بازپروری و بازاجتماعی کردن افراد به‌خطا رفته از وظايف سازمان زندان‌هاست.

اين مسئول عالی قضايی افزود: امسال با هدف ارتقای نظم و افزايش انضباط و کاهش ناهنجاری‌ها با هدف ايجاد فضای آرام برای اصلاح و تربيت زندانيان گام‌های مهمی برداشته خواهد شد.

رييس سازمان زندان‌ها در بخش ديگری از سخنان خود گفت: اگر رسانه‌ها و موسسات فرهنگی و دانشگاه‌ها معارف دينی را در جامعه نهادينه کنند، جامعه در مسير نورانيت و آرمان‌های دينی حرکت می‌کند.

اسماعيلی با بيان اينکه افکار شيطانی و وقوع جرايم در جامعه در اثر دور افتادن از ارزش‌های دينی و قرآنی است، يکی از فعاليت‌های جدی سازمان زندان‌ها را گسترش و تشويق زندانيان به سوی برنامه‌های فرهنگی با رويکرد نماز و قرآن عنوان و تصريح کرد: براساس قراردادی که از ابتدای سال ۹۰ با موسسات فرهنگی و قرآنی بسته شد، توانستيم حرکت به سمت تفسير قرآن و انجام واجبات دينی را در زندان‌های شهرستان‌ها گسترش دهيم.

وی با بيان اينکه قرآن نسخه شفابخشی است که اگر مفاهيم آن در هر گروهی رونق يابد حتما موثر واقع خواهد شد، اظهار کرد: در اين راستا در زندان‌های کل کشور برای اينکه بتوانيم زندانيان را به سمت ارزش‌های دينی سوق دهيم با اختصاص مرخصی و تشويق‌های مادی توانستيم تحولات روحی بيشتری در ميان زندانيان ايجاد کنيم.

رييس سازمان زندان‌ها با اعلام اينکه برگزاری اين برنامه‌ها در زندان‌ها روز به روز با موفقيت بيشتری روبه رو می‌شود، ادامه داد: به حمدالله برگزاری محافل دينی و اسلامی در زندان‌ها توانسته در کاهش مشکلات روحی بسياری از زندانيان موثر واقع شود و با نظارت‌های همکاران و گزارش‌های رسيده، نتيجه گرفتيم که با ترويج مفاهيم قرآنی در بين زندانيان مشکلات آنها را حل کنيم.

اسماعيلی در پايان خطاب به متوليان فرهنگی در کشور گفت: متوليان فرهنگی بايد آگاه باشند که درمان بسياری از مشکلات روحی و اخلاقی با ترويج فرهنگ مفاهيم قرآن در افراد، ميسر خواهد شد و بايد سعی کنند بسياری از وقت جوانان را به قرآن اختصاص دهند تا جامعه به سوی بالندگی فکری حرکت کند و هيچ‌گونه جرمی در جامعه مشاهده نشود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016