چهارشنبه 22 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ساخت زندان های جديد، ويژه مجرمين مواد مخدر، خبرآنلاين

جامعه > قضايی - هيات دولت تصويب کرده بود وزارت مسکن، زندانهای جديد را بسازد، ولی اکنون مقامات سازمان زندانها از حضور قرارگاه خاتم الانبيا در ساخت زندانهای جديد خبر می دهند

اميدسليمی بنی: مسئولان سازمان زندانها می گويند به دليل تراکم بالای زندانيان در بازداشتگاه ها و تفکيک زندانيان مواد مخدری، ساخت خوابگاه های جديد و اردوگاه های مواد مخدر به يکی از قرارگاه های سپاه پاسداران واگذار شده است.

اميری، مدير کل زندان های استان اصفهان طی سفر اسماعيلی، رئيس سازمان زندانها، ضمن ارائه آمار ورود روزانه ۱۰ زندانی به زندان مرکزی دستگرد اصفهان، گفت: "احداث سوله های خوابگاهی با حضور قرارگاه فنی مهندسی خاتم الانبياء در اردوگاه کاردرمانی در طول شش ماه گذشته آغاز و انشاء الله اميدواريم با بهره برداری از اين پروژه ها تراکم داخلی اندرزگاهها تا حدودی شکسته شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت مسکن يا سپاه پاسداران؟ چه کسی زندانهای جديد را بايد بسازد؟

پيش از اين اعلام شده بود بنا به مصوبه هيات دولت، وزارت مسکن و شهرسازی، عهده دار ساختن اردوگاه های نگهداری از معتادان و مجرمان مرتبط با مواد مخدر شود. در اين مصوبه که در تاريخ ۲۱/۵/۱۳۸۶ با شماره ۷۹۵۶۳/ت۳۶۱۳۶هـ توسط معاون رئيس جمهور به دستگاه های اجرايی ابلاغ شده، به وضوح آمده است: " وزارت مسکن وشهرسازی به عنوان مجری احداث زندان‌های جديد ، مطابق مقررات قانوين ،‌نسبت به تحصيل زمين مورد نياز ،مطالعات مکان سنحی و نيز طراحی و ساخت زندان های جديد با توجه به شرايط اقليمی ، ترکيب جرايم و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی منطقه با رعايت استاندارد‌های تعيين شده .... اقدام خواهد نمود."

اکنون برای اولين بار است که اخبار مربوط به حضور سپاه در ساخت زندانهای جديد منتشر می شود.

زندانهای کشور در حال حاضر، وضعيتی مناسبی ندارند و بارها از سوی مسئولان قوه قضائيه و نمايندگان مجلس درباره تراکم بالای زندانيان در بازداشتگاه های کشور، سخن گفته شده، با اين حال، برای اولين بار است که مسئولان سازمان زندانها تاييد می کند برای ساخت زندانهای جديد از نيروهای نظامی کمک گرفته اند.

مسئولان زندانها می گويند بزرگترين مشکل بازداشتگاه های کشور، تراکم جمعيت در زندان هاست. به گفته آنان افزايش ورودی و کاهش خروجی زندانيان از زندان، فضا و محيط داخلی زندان را به بحرانی بزرگ مواجه ساخته تا جائيکه فضای استراحت و حتی فعاليتهای آموزشی، فرهنگی و مذهبی نيز بحران زده شده اند.

برخی از اين مسئولان می گويند به دليل نداشتن مکان برای نگهداری از زندانيان، سوله هايی را به عنوان خوابگاه در کنار ساختمانهای قديمی زندانها می سازند تا زندانيان تازه وارد را در آنجا اسکان دهند.

اين در حالی است که برخی از حقوقدانان می گويند دليل اصلی حضور اين تعداد زندانی، وجود ۱۵۰۰ جرم در متون جزايی کشور است. با اين حال، باز هم قوه قضائيه اصرار دارد بايد با "عمل" مجرمان را، اصلاح و تربيت کرد.

اسماعيلی، رئيس سازمان زندانها معتقد است: "هدف و وظيفه خطير سازمان زندان ها ارشاد و اصلاح و تربيت افراد بزهکار و خطاکار است. اصلاح و تربيت افراد بزهکار و آسيب ديده جامعه با زبان ميسر نمی‌شود بلکه عمل و توان اجرای آن را می‌طلبد."

اکنون سازمان زندانها که زير مجموعه قوه قضائيه محسوب می شود با توجه به تفکيک مجرمان مربوط به مواد مخدر که گفته می شود بيش از ۶۰ درصد زندانيان را تشکيل می دهند، تصميم گرفته زندانهای جديد را برای حبس مجرمان بسازد تا اين گونه افراد در آنجا "اصلاح و تربيت" شوند. در حالی که مدير کل پيشگيری فرهنگی و اجتماعی قوه قضائيه اعتقاد دارد با مجازاتهای محدود کننده و تنبيهی، جرايم نه تنها کمتر شده، بلکه تشکيل پرونده های قضايی در کشور، سال به سال، افزايش می يابد. اکنون اين سئوال را بايد از مسئولان قوه قضائيه پرسيد که حضور بيش از ۲۲۰ هزار زندانی در زندانهای کشور و ميليونها پرونده باز در دادگستريها، نشان دهنده غلط بودن راه "تنبيه و مجازات" برای کاهش جرايم نيست؟ حالا فرقی نمی کند زندانهای جديد توسط چه نهادی ساخته شود. چيزی که عيان است اين است که هر روز افراد بيشتری به آنها وارد خواهند شد، آيا از "جرم" هم در جامعه کاسته خواهد شد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016