دوشنبه 26 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از Srebrenica سربرنیتسا، تا بغداد، همنشین بهار

سربرنیتسا Srebrenica (Сребреница)، یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین در شرق این کشور است و سازمان ملل متّحد آنجا را منطقهٔ «حفاظت‌شدهٔ امن» اعلام کرده‌بود.
در ژوئیه ۱۹۹۵ کمی پیش از پایان جنگ بوسنی، صرب‌ها، سربرنیتسا را محاصره نمودند و با جداسازی چندین هزار نفر از مردان مسلمان شهر، ۸۰۰۰ تن را قتل عام کردند.
فاجعه در حالی روی داد که این منطقه زیر پوشش حافظ صلح سازمان ملل بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


***

اگرچه سالها از قتل عام سربرنیتسا می‌گذرد، اما اهمیت آن همچنان به قوت خود باقی است، کشتار مزبور فضای تیره‌ای از کارایی قوانین و سازمان‌های بین‌المللی ترسیم کرده است.
قصه پرغصه سربرنیتسا (مثل کشتار کاتین Katyn) مرا بیاد اسیرکُشی در میهنم و قتل عام سال ۶۷ که بخشی از هوّیت ایران‌زمین است می‌اندازد.
البته مضمون آن فتوای هولناک و رنج و شکنج آن همه جوان رعنا که مظلومانه بر دار شقاوت کشیده شدند، مثل و مانند ندارد و کشتار کاتین و آرژانتین، یا آنچه در سربرنیتسا اتفاق افتاد تنها در دَدمنشی و پرده پوشی به قتل عام سال ۶۷ شباهت دارد.

***
سربرنیتسا که تاریخ سازمان ملل را خدشه دار کرده و بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید، از دو جهت به بغداد مربوط است....
در فیلم از Srebrenica سربرنیتسا تا بغداد اشاره نموده ام.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016