سه شنبه 10 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهمنی: بانک مرکزی به دليل دريافت ماليات برارزش افزوده قادر به کنترل بازار سکه نيست، ايرنا

تهران- رييس کل بانک مرکزی گفت: به دليل اضافه شدن ماليات بر ارزش افزوده، قيمت سکه بانک مرکزی ۱۵ تا ۲۰ تومان گران تر از بازار است و به همين دليل نمی توانيم بازار را کنترل کنيم.
روز سه شنبه ايرنا ،‌' محمود بهمنی ' در جمع خبرنگاران گفت: قيمت سکه هايی که از اين پس توسط بانک مرکزی عرضه می شود بالاتر از بازار خواهد بود.
وی در مورد چرايی اين اقدام بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دنبال سود نبوده و خواستار کنترل بازار جهانی است زيرا يکی از وظايف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در موازنه پرداخت ها است.
بهمنی افزود: هر چند قانون، بانک مرکزی را از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف کرده بوده اما اين قانون برای بانک مرکزی اجرايی شد .
به گقته وی، ‌بانک مرکزی نرخ سکه را افزايش نداده و ماليات بر ارزش افزوده منجر به بالا رفتن قيمت ها شده است.
رييس کل بانک مرکزی تصريح کرد: برابری کنونی قيمت سکه در بازار و بانک مرکزی به معنای وجود حباب در بازار سکه است زيرا ماليات بر ارزش افزوده از بازار دريافت نمی شود.
وی ادامه داد: با دريافت ماليات بر ارزش افزوده برخی افراد که دارای طلا و سکه بوده اند صد ها ميليارد تومان سود دريافت کردند.
رييس کل بانک مرکزی با بيان آنکه،‌ اين قانون بايد از ابتدای سال جاری اجرايی می شد، اظهارداشت:‌ هر چند در دو ماهه گذشته مکاتباتی با سازمان امور مالياتی انجام شد و مجلس شورای اسلامی نيز اين بانک را از قانون ماليات بر ارزش افزوده معاف کرده بود اما با وجود مصوبه اجرای قانون نمی توانيم خلاف آن عمل کنيم .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** مطالبات معوق سيستم بانکی به ۴۲۷ هزار ميليارد ريال کاهش يافت
رييس کل بانک مرکزی از کاهش مطالبات معوق سيستم بانکی به ۴۲۷ هزار ميليارد ريال خبر داد و گفت: اين در حالی است که تسهيلات پرداختی در سال گذشته ۸۸۳ هزار ميليارد ريال بوده است.
‌' محمود بهمنی ' افزود: با اين ميزان تسهيلات بايد ميزان مطالبات معوق افزايش می يافت اما با اين وجود مطالبات معوق کاهش يافته است.
وی با بيان آنکه،‌ بانک ها در سال گذشته در وصول مطالبات معوق مناسب عمل کرده اند،‌اظهار داشت: علاوه بر اين امر بر اساس ماده ۲۸ قانون بودجه سال جاری بانک ها می توانند جريمه تاخير را برای افرادی که در بخش توليد امکان باز پرداخت ندارند برای يک بار تا پنج سال تقسيط کنند.

**حل و فصل مشکل دريافت پول نفت از هند
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص حل و فصل مشکل دريافت پول نفت ايران از کشور هند گفت: اين موضوع به نتيجه رسيده و مشکلات مربوطه حل شده است. اين در حاليست که اگر قرار باشد ايران نفت خود را به فروش برساند اما پول آن را دريافت نکند ترجيح می دهد که نفت خود را وارد بازارها نکند همين امر نيز منجر به افزايش قيمت انرژی در بازارها شده است.
بهمنی دليل اصلی مشکلات ايجاد شده در دريافت پول نفت را موضوع تحريم های ايران عنوان کرد و گفت: در صورتی که ايران صادرات نفت خود را قطع نمايد کشورهای وارد کننده با مشکل افزايش قيمت روبرو خواهند شد به هر حال نگه داشتن نفت بهتر از فروش آن به صورت مجانی است.

** تغيير نکردن نرخ سود تسهيلات
وی در خصوص تغيير نرخ سود تسهيلات نيز گفت: تسهيلات دهی بانک ها در دو صورت عقود مبادله ای و مشارکتی صورت می گيرد.
بهمنی افزود: برخی از بانک های خصوصی و موسسات اعتباری تسهيلات خود را با نرخ های ۲۸ درصد می پرداختند که شش درصد نيز به آن جريمه می بستند بر اين اساس نرخ سود بانکی به ۳۴ درصد می رسيد و اين امر مانع از رشد و همچنين صدمه زدن به بخش های مختلف اقتصادی می شد در حالی که تعيين نرخ سود توسط بانک مرکزی به صورت فعلی به نفع بخش های مختلف اقتصادی کشور است.
رئيس کل بانک مرکزی با تاکيد بر حمايت از بخش های توليد و صنعت کشورگفت: يک بحث مهم ديگر در اين راستا کنترل واردات است که کميته ای برای مديريت واردات تشکيل شده که کار اصلی آن حمايت از توليد داخلی است. به همين دليل بهتر است برای حمايت از توليد تعرفه ها افزايش يابد و از ورود کالاهای غير ضروری و لوکس به کشور برای جلوگيری از ضرر زدن به توليدات داخلی ممانعت به عمل آوريم.

**وام ۲۰ ميليون تومانی مسکن
وی در خصوص زمان ابلاغ وام ۲۰ ميليون تومانی خريد مسکن توسط بانک مسکن گفت: اين وام مختص بانک مسکن است که از ۱۸ به ۲۰ ميليون تومان افزايش يافته و به زودی آيين نامه آن ابلاغ و در بانک مسکن اجرايی خواهد شد.

**توقف ارائه مجوز به بانکهای جديد
بهمنی در مورد روند ارائه مجوز به بانک های خصوصی جديد گفت: روند ارائه مجوز به بانک های خصوصی جديد در بانک مرکزی متوقف شده است و اين بانک به هيچ وجه تقاضاهای جديد را نمی پذيرد اما تقاضاهايی که از قبل مطرح بوده و در حال طی مراحل مختلف و يا افزايش سرمايه هستند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

**سرمايه بانکهای خصوصی مجددا افزايش می يابد
وی گفت: تمام بانک های خصوصی افزايش سرمايه اوليه خود را در دستور کار دارند و بر اين اساس مجامع خود را تا پايان تير ماه امسال برگزار خواهند کرد اما بر اساس قانون تجارت تا ۶۰ روز فرصت دارند که دارايی های ريز را وارد افزايش سرمايه کنند در غير اين صورت حقوقشان از بين خواهد رفت.

** اسکناس های جديد
رئيس کل بانک مرکزی در مورد ورود اسکناس های جديد به چرخه پولی کشور گفت: به دليل اينکه موضوع حذف صفرها از پول ملی در بانک مرکزی در دست بررسی و اقدام است به همين دليل موضوع ورود اسکناس های جديد به بازار مطرح نيست. در عين حال بانک مرکزی می دانست که پشت نويسی چک پول های صد هزار تومانی با همکاری مردم همراه نخواهد بود. وی ادامه داد: اين در حالی است که اين کار به منظور مبارزه با پولشويی صورت می گرفت. بر اين اساس هم اکنون چک پول ها از گردونه خارج شده است.
وی گفت: اگر چک پول ۵۰ هزار تومانی از گردونه خارج می شد به دليل اينکه حجم اسکناس های ريز نمی توانست پاسخگوی مبادلات مردم باشد ترجيح داديم که چک پول ها فعلا در چرخ مبادلات مورد استفاده قرار گيرد.
بهمنی با اشاره به حجم بالای سرانه اسکناس به ميزان ۱۱۸ برگ در کشور و افزايش هزينه ها و مصرف کاغذ، گفت: قبلا درخواست انتشاراسکناس های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی را مطرح کرده بوديم که با آن موافقت نشد اگر اجازه چاپ اسکناس ۲۰ هزار تومانی را دريافت می کرديم بلافاصله چک پول ۵۰ هزار تومانی از گردونه خارج می شد.
** ۱۸ ميليارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی

وی موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را حدود ۱۸ ميليارد دلار اعلام کرد و در مورد ترکيب اعضای هيات مديره اين صندوق گفت: رئيس جمهور رئيس هيات امنای اين صندوق است و وزرای امور اقتصادی و دارايی، صنايع، بازرگانی و معاون برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری از اعضای هيات امنا هستند.
بهمنی گفت: برای اين صندوق يک رئيس و هيات عامل انتخاب خواهد شد که موظفند هر سه ماه يک بار گزارش در مورد عملکرد صندوق را ارائه دهند. اين در حاليست که ۲۰ درصد حاصل از درآمدهای نفت از ابتدای سال گذشته به اين صندوق واريز شده و به ساير تعهدات خود در قبال صندوق نيز عمل کرده ايم. بر اين اساس ديگر ضرورتی برای وجود حساب ذخيره ارزی در کشور وجود ندارد.
بهمنی گفت: اعضای هيات عامل اين صندوق هنوز مشخص نشده و طی چند روز آينده تعيين خواهند شد که اين کار با هماهنگی با رئيس جمهور انجام خواهد شد.

**ترکيب سبد ارزی
وی در مورد آخرين وضعيت ذخاير ارزی و ترکيب سبد ارزی کشور گفت: سبد ارزی از ارزهای مختلف و طلا تشکيل شده اما بانک مرکزی اين ترکيب را به طور مرتب با توجه به شرايط تغيير می دهد اين در حاليست که سود بالايی از تغيير ترکيب اين سبد در سال گذشته نصيب بانک مرکزی شد و اين همان اقدامی بود که در مورد وضعيت ذخيره سازی طلا در کشور صورت گرفته بود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی هر روز شرايط بازارهای مختلف در منطقه و جهان را رصد و بر اساس آن تصميم گيری می کند. در عين حال ترکيب اين سبد مرکب از ارزهايی همچون دلار و يوروست و رقم صندوق توسعه ملی نيز که هم اکنون قابل توجه است مدام در حال افزايش است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016