دوشنبه 16 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالگرد ۲۵ خرداد ۱۳۸۸؛ فراخوان مشترک نهادهای دموکراتيک و حقوق بشری ايرانيان برونمرزی برای بزرگداشت دومين سالگرد جنبش سبز

در روزهای آخر خرداد ۱۳۸۸، جنبش سبز دموکراسی خواهی مردم ايران با شرکت ميليون‌ها ايرانی و با شعار «رای من کجاست» آغاز شد و با گسترش خواست‌ها به انتخابات آزاد، حقوق شهروندی، گشايش فضای سياسی و درخواست های اقتصادی اوج گرفت. مردم ايران پس از تقلب آشکار در انتخابات ۲۲ خرداد و کودتای انتخاباتی دولت عليه ملت، با رويکرد گسترده شان به خواست‌ها و برنامه هايی برای تامين آزادی‌های فردی و اجتماعی چون آزادی بيان، عقيده، اجتماعات، احزاب و نهادهای مدنی، برابری حقوق زن و مرد، تامين حقوق اقوام و اقليت‌های مذهبی، حذف سانسور، آزادی زندانيان سياسی، لغو مجازات اعدام و برای تامين عدالت اجتماعی به اعتراض و تظاهرات مسالمت آميز ميليونی دست زدند و برای پايان دادن به دولت کودتا و استبداد دينی ـ نظامی حاکم به مقاومت گسترده مدنی برخاستند.
جنبش گسترده دادخواهانه و سبز مردم ايران از سويی مرحله ای جديد از رشد و بلوغ فرهنگی، اجتماعی و سياسی ملت ما را به نمايش گذاشت، و از سويی ديگر الهام بخش مبارزان منطقه جهت پايان دادن به ديکتاتوری‌های طولانی در کشورهای‌شان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تداوم سرکوب مبارزه مردم از ابتدای روی کارآمدنش، جمهوری اسلامی ايران در دو سال گذشته با استفاده از تمام امکانات خود و با تکيه بر نيروی سياسی، تبليغاتی، مالی و نظامی به سرکوب خشن و همه جانبه جنبش مسالمت آميز مردم آگاه ايران برخاست. مردم ايران در طول اين دو سال با شکيبايی و پرهيز از خشونت در برابر خشونت و جنايت‌های رژيم، لحظه ای از اعتراض دست برنداشتند. حرکت های عظيم مردمی که با شعار «رای من کو» آغاز شد، گرچه به دنبال سرکوب شديد و کشته شدن جوانان و مردم از خيابان‌ها عقب نشست، ولی در خانه ها و کارخانه ها تداوم يافت و در هر فرصتی خود را دوباره نشان داد. مردم ايران و به ويژه جوانان بيدار ميهن در پی فرصت های مناسب هستند و به تدارک برآمدی دوباره می انديشند. آنان در غائله جنگ درونی جناح های حکومت، فريب ديکتاتور بزرگ را نخواهند خورد و حتی در صورت حذف احمدی نژاد و يارانش از پيگيری خواست‌های برحقشان دست نخواهند کشيد.
در خيابان‌ها و در زندان‌های رژيم، هزاران تن از فرزندان مبارز و فداکار ميهن با ذره ذره های جسم و جان خويش به مقاومت و پايداری برخاسته اند. آنان ياد و خاطره نداها، سهراب‌ها، فرزادها، شيرين‌ها و ترانه ها، اين ققنوس‌های جنبش دموکراسی خواهی ملت ايران را با ترنم و با قامت بلند آزاديحواهی در جان و روان مردممان جاری می‌کنند. پيکار آنان هر رور بيشتر از روز پيش، سياهی و تباهی سرکوبگران ملت را به چشم جهانيان پديدار می‌کند.
رژيم جمهوری اسلامی ايران با بر باد دادن ثروت‌های کشور و غارت آن به دست کارگزارانش و با اتخاذ سياست‌های خائنانه و نابخردانه، و مديريت ناکارشناسانه موجبات ورشکستگی عمومی اقتصاد ايران را فراهم آورده است. بر باد رفتن ۴۴۲ ميليارد دلار درآمد نفتی کشور (تنها در ۶ ساله اخير)، ورشکستگی سيستم بانکی، افزايش ۲ برابر حجم نقدينگی (پول)، افزايش معوقات بانکی به رقم پنجاه هزار ميليارد تومان، افزايش بيش از پيش تورم، ورشکستگی بنگاهها، گسترش بيش از پيش بيکاری، سقوط توليد، افزايش بی رويه و سرسام آور واردات به ميزان ۸۰% درآمد ارزی، اختصاص و سپردن هشت هزار ميليارد تومان به ۸۴ شخصيت حقيقی و حقوقی، چنگ اندازی سپاه و نظاميان در اصلی‌ترين مراکز اقتصادی (از جمله مخابرات) نتيجه مستقيم سياست‌های اقتصادی ضدمردمی اين نظام است.
حاصل اين روند، افزايش جنگ قدرت ميان بالايی‌ها برای قبضه امکانات از يکسو و افزايش شکاف دولت ـ ملت و گسترش جنبش‌های اعتراضی مدنی ـ اقتصادی ـ اجتماعی از سوی ديگر است. امری که رژيم نظامی- ولايی جمهوری اسلامی را هرچه بيشتر به سقوط نزديک می‌کند.
اکنون ايرانيان برای بزرگداشت جنبش شکوهمند ملی و سبز ميليونی تهران بزرگ و شهرستانها در خرداد ۱۳۸۸، به پيشواز روزهای پايانی خرداد می‌روند. دولت نفتی ـ نظامی کودتا که با حمايت ديکتاتور بزرگ و با فرمان آتش گشودن به روی مردم به کار گمارده شده بود، در نتيجه مبارزه و نفرت عمومی ملت و بحران های درونی در انزوا قرار گرفته و همچون ديو برفی آب می‌شود. دستگاه ولی فقيه پس از اين جدال درونی و در نتيحه افزايش تحريم گسترده بين المللی و سقوط ديکتاتورهای منطقه، تهديدها و تنگناها را هرچه بيشتر تجربه خواهد کرد.
در سال ۱۳۹۰، جنبش آزاديخواهی مردم ايران می‌تواند از فرصت‌های بزرگی بهره مند شود. با ترميم شبکه های اجتماعی و اعمال اراده از راه مسالمت آميز و پافشاری بر خواست‌های آزاديخواهانه و دموکراتيک، به ويژه آزادی فوری زندانيان سياسی و پايان دادن به حبس خانگی چهره های شناخته شده جنبش سبز آقايان موسوی و کروبی، و خانم ها رهنورد و کروبی، جمهوری اسلامی را به عقب نشينی وادار نمايد.
همراه با مردم ايران، ما خواهان گذار از حکومتِ دينی و قوانين قرون وسطايی موجود به نظامی دموکراتيک بر مبنای جدايی دين از حکومت هستيم. نظامی که در آن يکپارچگی ايران و شناسايی حقوق کامل و همه جانبه سياسی ـ فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی شهروندان در چهارچوب يک قانون اساسی مبتنی بر مفاد اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر ميثاق‌های بين المللی تضمين شود.
ما، نهادهای دموکراتيک ايرانيان برون مرزی، از همه ايرانيان آزاده در گوشه و کنار جهان می‌خواهيم تا در روزهای پايانی خرداد برای گرامی‌داشت سالگرد جنبش سبز دموکراسی خواهی مردم ايران و برای رساندن صدای حق طلبانه ميليون‌ها ايرانی به جهانيان، هرگونه که می‌توانند اقدام کنند و به نوبه خود با برپايی گردهمايی، تظاهرات، کنفرانس، نمايشگاه عکس و ... تلاش خواهيم کرد از ۲۲ تا ۳۰ خرداد در اين حرکت بزرگ ملی شرکت کنيم.

اگر به عنوان يک نهاد می‌خواهيد با سازماندهی حرکتی در شهرتان به صورت مستقل، و يا در همکاری با نهادهايی از شهر شما که در حرکت سراسری بزرگداشت جنبش شرکت دارند، به ليست برگزارکنندگان اين حرکت بپيونديد، و يا می‌خواهيد از اين حرکت پشتيبانی کنيد، با ايميل زير تماس بگيريد :
free.iran.for.all.iranians@gmail.com

برگزار کنندگان:

۱- اتحاد برای ايران / بروکسل ـ بلژيک
۲- اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران / آمريکای شمالی
۳- انجمن زنان ايرانی / مونترآل ـ کانادا
۴- انجمن سکو لار دموکراسی / اورنج کانتی ـ آمريکا
۵- انجمن سکولار دمکراسی / شيکاگو ـ آمريکا
۶- انجمن سکورلار دموکراسی / لس آنجلس ـ آمريکا
۷- بنياد اسماعيل خويی / آتلانتا ـ آمريکا
۸- پشتيبانان دموکراسی و آزادی برای ايران / آتلانتا ـ آمريکا
۹- جامعه حقوق بشر برای ايران / جنوب کاليفرنيا ـ آمريکا
۱۰- جبهه‌ متحده دانشجويی / تورونتو ـ کانادا
۱۱- جمعيت پشتيبانان دمکراسی و حقوق بشر در ايران / اسن ـ آلمان
۱۲- جمعيت پشتيبانی از مبارزات مردم ايران / استکهلم ـ سوئد
۱۳- جنبش سبز لندن / لندن ـ انگلستان
۱۴- حاميان مادران پارک لاله / اسلو ـ نروژ
۱۵- حاميان مادران پارک لاله ـ مادران صلح / دورتموند ـ آلمان
۱۶- حاميان مادران پارک لاله / ژنو ـ سويس
۱۷- حاميان مادران پارک لاله / لس آنجلس – ولی ـ آمريکا
۱۸- حاميان مادران پارک لاله / لندن ـ انگلستان
۱۹- دانشجويان سبز برمن ـ آلمان
۲۰- شبکه همبستگی ملی ايرانيان / فرزنو ـ آمريکا
۲۱- کميته مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی / پاريس
۲۲- کميته همبستگی با مبارزات مردم ايران / شيکاگو ـ آمريکا
۲۳- گروه ۲۲ خرداد‌ / هامبورگ ـ آلمان
۲۴- گروه مدافعان حقوق بشر برای ايران / فلوريدا ـ آمريکا
۲۵- مادران ايرانی‌ / هامبورگ ـ آلمان
۲۶- مونيخ هميار ايران / مونيخ ـ آلمان

کلن
۲۷- انجمن پويا برای حمايت از جامعه مدنی ايران و مشارکت مردمی
۲۸- جمعيت پشتيبانی از مبارزات دمکراتيک مردم ايران
۲۹- خانه همبستگی مهر
۳۰- دانشجويان و جوانان موج سبز
۳۱- کميته جمعی از ايرانيان نورد راين وستفالن
۳۲- حاميان مادران پارک لاله

وين
۳۳- حاميان مادران پارک لاله در وين – اتريش
۳۴- جمعيت دفاع از حقوق مردم ايران در اتريش‬‎
۳۵- نسل آزاديخواه ايران‎
۳۶- نهاد دفاع از دمکراسی و ازادی در ايران - ندای ايران
۳۷- همايش ايرانيان / هامبورگ


پشتيبانان:

۳۸- انتشارات خاوران / پاريس
۳۹- انجمن بيان / بلژيک
۴۰- انجمن تئاتر ايران و آلمان / کلن ـ آلمان
۴۱- انجمن سکولار دمکراسی / واشنگتن ـ آمريکا
۴۲- انجمن همبستگی / دالاس ـ آمريکا
۴۳- ايرانيان صلح طلب / دالاس ـ آمريکا
۴۴- جمعيت دفاع از زندانيان سياسی ايران
۴۵- راديو همصدا / اتاوا ـ کانادا
۴۶- سايت ايران ما
۴۷- شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا / سوئد
۴۸- فدراسيون اروپرس
۴۹- کانون پژوهش فرهنگ ايران / يوته بوری ـ سوئد
۵۰- کانون دموکراتيک ايرانيان / دالاس ـ آمريکا
۵۱- کانون گفتگو و بحث آزاد ايرانيان / نيويورک ـ آمريکا
۵۲- کميته آمريکاييان - ايرانيان پيشرو ـ آمريکا
۵۳- کميته ايران / بوستون ـ آمريکا
۵۴- ندای برای ايران آزاد / جهانی
۵۵- همبستگی جهانی برای جامعه سکولار


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016