دوشنبه 16 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيد حسن نصرالله: امام خامنه‌ای مظلوم واقع شده است، ايسنا

دبيرکل حزب الله لبنان اظهار کرد: بعد از آشنا شدن کامل با شخصيت جهادی، فکری و سياسی امام خامنه‌ای، می‌توانم بگويم که ما امام بزرگی در رهبری، اجتهاد و سياست و تقوا داريم که از ديدگاهی کامل و راهبردی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه الانتقاد لبنان، سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان، در کنفرانس "نوآوری و اجتهاد از ديدگاه امام خامنه‌ای" که طی امروز (دوشنبه) و فردا در هتل ماريوت بيروت با حضور نمايندگانی از ايران از جمله حداد عادل و مصباحی مقدم از نمايندگان مجلس و آيت الله سيد احمد خاتمی خطيب جمعه تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر وظيفه ما اين است که امام سيد علی خامنه‌ای را به امت اسلامی بشناسانيم تا همگان از برکات وجود وی استفاده کنند.

دبيرکل حزب الله لبنان گفت: اين امت با چالش‌هايی رو به رو شده است که طی دهه‌ها و قرن‌های گذشته با آن رو به رو نبوده است. اين وظيفه برعهده‌ی اين کنفرانس است و از اهميت و حساسيت بسيار بالايی برخوردار است.

وی همچنين عنوان داشت: ما به جوانان سوری و فلسطينی درود می‌فرستيم و از مقاومت آنها در برابر اشغالگران و دولت آمريکا قدردانی می‌کنيم. خون جوانان سوری که به دست اسرائيل به شهادت رسيدند دولت آمريکا را رسوا می‌کند. اين مساله پيام بسيار واضحی را می‌رساند و آن عزم و اراده‌ی موجود در ميان امت اسلامی بويژه در برابر دولت آمريکا است که می‌خواهد انقلاب‌های ملت‌های عربی را مصادره کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: شناخت شخصی و مستقيم من از حضرت امام خامنه‌ای به من اين فرصت را داد تا بتوانم افکار و ديدگاه‌ها و همچنين روش تفکر و تحليل وی را در خصوص حوادث و نحوه‌ی رهبری و مديريت و همچنين تصميم‌گيری بشناسم.

سيد حسن نصرالله تصريح کرد: ما در برابر شخصيتی بسيار بزرگ و استثنايی هستيم و معتقديم که بسياری از مردم در امت اسلامی شناختی از امام خامنه‌ای ندارند و می‌دانيم که وی چقدر در امت اسلامی مظلوم واقع شده است.

دبيرکل حزب الله لبنان همچنين تاکيد کرد: امام خامنه‌ای حتی در ايران نيز مظلوم واقع شدند. ما در برابر شخصيتی قرار داريم که دشمنان، وی را محاصره کرده و دوستان حق او را آنچنان که بايد و شايد ادا نکردند.

سيد حسن نصرالله اظهار کرد: بعد از آشنا شدن کامل با شخصيت جهادی، فکری و سياسی امام خامنه‌ای، می‌توانم بگويم که ما امام بزرگی در رهبری، اجتهاد و سياست و تقوا داريم که از ديدگاهی کامل و راهبردی برخوردار است.

وی افزود: ديدگاه جامع و عميق امام سيد علی خامنه ای بر پايه چند اصل است: اول، مبانی فکری، دوم شناخت نيازها و مشکلات و سوم شناخت امکانات موجود و يافتن راه حل‌های مناسب و منسجم با اصول و ثوابت. در مقابل ما رهبری قرار دارد که نسبت به موضوعات احاطه کاملی دارد و درخصوص آنها همانند يک متخصص سخن می‌گويد و راه کارهای جديدی ارائه می‌دهد.

سيد حسن نصرالله در خصوص روش تفکر و مديريت امام خامنه‌ای در زمينه‌های مختلف عنوان داشت: در اين زمينه شواهد مختلفی وجود دارد. اولين مساله به کنفرانس سال ۱۹۹۱ مادريد برمی‌گردد.

دبيرکل حزب الله لبنان، در ادامه سخنانش در کنفرانس "نوآوری و اجتهاد از ديدگاه امام خامنه‌ای" گفت: در آن زمان در خصوص موفقيت روند سازش صحبت می‌شد و اين که آمريکايی‌ها اين مساله را تحميل کردند. اما نظر امام خامنه‌ای در اين زمينه متفاوت بود. وی معتقد بود که اين کنفرانس نتيجه‌ای در بر نخواهد داشت و روند سازش موفق نخواهد بود. آمريکا نيز نخواهد توانست اين مساله را تحميل کند.

وی افزود: بعد از گذشت تقريبا ۲۰ سال امروز از زبان کسانی که در مذاکرات با اسرائيل حضور داشته و برخی شخصيت‌ها که در کنفرانس مادريد مشارکت داشتند، می‌شنويم که از گذشت دو دهه نااميدی، شکست و سرگردانی سخن می‌گويند که در نهايت به روند به اصطلاح مذاکرات انجاميد.

سيد حسن نصرالله همچنين تاکيد کرد: مدرک و شاهد دوم مساله‌ی مذاکرات سوريه و اسرائيل در سال ۱۹۹۶ و شرايط موجود در منطقه در آن زمان است. در آن زمان گفته می‌شد که روند سازش موفقيت آميز بوده و شرط اصلی برای موفقيت اين روند به رسميت شناختن مرزهای ۴ ژوئن سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائيل است. برخی به ما می‌گفتند که خود را خسته نکنيم و تمام مسائل به پايان رسيده است و هيچ نيازی به فداکاری و تقديم خون خود وجود ندارد. برخی از آنها از ما می‌خواستند تا به سمت سازش حرکت کنيم.

وی در ادامه افزود: در بيرون از اين نشست و در ايران تحليل ديگری وجود داشت. امام خامنه‌ای معتقد بود که اين روند به پايان نخواهد رسيد و روند سازش موفق نخواهد بود. وی به ما پيشنهاد ادامه مقاومت را داد. امام خامنه‌ای به ما تاکيد کرد که فعاليت‌ها و جهاد خود را افزايش دهيم تا به پيروزی دست يابيم.

دبيرکل حزب الله لبنان همچنين تاکيد کرد: امام خامنه‌ای همواره بر اصل پيروزی مقاومت تاکيد داشت و به ما می‌گفت که به پيروزی مقاومت ايمان دارد. امام خامنه‌ای بعد از سال ۱۹۹۶ عنوان داشت که اسرائيل توانايی حمله دوباره به لبنان را ندارد و حتی نمی‌تواند عقب نشينی کند. اسرائيل توانايی باقی ماندن در موضع خود را ندارد و ما بايد منتظر باشيم ببينيم اسرائيل چه خواهد کرد. اما همه مسائل به ادامه يافتن مقاومت بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: در اواخر سال ۱۹۹۹ انتخابات رياست دولت در اسرائيل ميان بنيامين نتانياهو و ايهود باراک برگزار شد. باراک تهديد کرد که در ماه ژوئيه از جنوب لبنان عقب نشينی خواهد کرد. وی قصد داشت به تضمين‌های امنيتی از سوی دولت لبنان و يا حافظ اسد، رئيس وقت جمهوری سوريه دست يابد اما شکست خورد. شرايط در آن زمان بيانگر آن بود که وی از جنوب لبنان عقب نشينی نخواهد کرد. ما با امام خامنه‌ای در آن زمان ديدار داشتيم و او به ما گفت که پيروزی شما در لبنان بسيار نزديک است. اين پيروزی از آنچه که شما فکر می‌کنيد نزديک‌تر است. اين اظهارات با اطلاعات و تحليل‌های آن زمان در تضاد بود. حتی در آن زمان اطلاعاتی در خصوص آمادگی اسرائيل برای عقب نشينی وجود نداشت.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: امام خامنه‌ای به ما گفت که خود را برای اين پيروزی آماده کنيد و سخنرانی سياسی خود را بعد از عقب نشينی آماده کنيد. به همين دليل بعد از عقب نشينی اسرائيل ما شگفت زده نشده و خود را برای اين مساله آماده کرده بوديم.

دبيرکل حزب الله لبنان همچنين عنوان داشت: در جريان جنگ ژوئيه که با هدف از بين بردن مقاومت در لبنان صورت گرفت و شما همگان شاهد خشونت‌های اسرائيل در آن زمان بويژه در روزهای اول بوديد و برخی در آن زمان معتقد بودند که پيروزی در اين جنگ و يا سالم ماندن در جريان اين جنگ نوعی جنون و ديوانگی است. پيام شفاهی امام خامنه‌ای توسط يکی از دوستان در ضاحيه جنوبی به دست من رسيد.

وی عنوان داشت: امام خامنه‌ای در اين پيام به ما گفت اين جنگ شبيه‌ترين جنگ به جنگ احزاب در زمان پيامبر است. در زمان پيامبر اسلام، قريش و يهوديان مدينه تمام توان خود را بکار گرفتند و پيامبر و ياران وی را محاصره کردند. جنگ ژوئيه بسيار شبيه جنگ احزاب است، اما شما به خداوند توکل کنيد. من به شما می‌گويم که حتما پيروز خواهيد شد، بلکه بالاتر. معتقدم زمانی که اين جنگ به پايان برسد، قدرت و توان شما افزايش خواهد يافت.

سيد حسن نصرالله در ادامه افزود: در خصوص ديگر شواهد و دلايل در زمينه‌ی روش تفکر و ديدگاه‌های امام خامنه‌ای، بايد بگويم که بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ديديم که چگونه تمام دلها به لرزه افتاد. بسياری معتقد بودند که منطقه ما وارد دوره‌ی سيطره و تسلط آمريکا شده است، به طوری که سيطره‌ی آمريکا در منطقه ما ۱۰۰ سال و بلکه بيشتر به طول خواهد انجاميد.

وی گفت: برخی جنگ عراق را شبيه به جنگ‌های صليبی می‌دانستند. من در سفر خود به ايران در اين زمينه از امام خامنه‌ای سوال کردم. وی در پاسخ به من جوابی بر خلاف آنچه که در منطقه شايع است و حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی معتقد بودند که اين شرايط شرايط جديدی در خاورميانه است و ما بايد در خصوص سازش با دولت آمريکا سخن بگوييم، داد. امام خامنه‌ای به من گفت "نگران نباشيد. آمريکا به اوج خود رسيده است و اين اوج، آغازی برای فروپاشی و از بين رفتن به شمار می‌آيد. زمانی که آمريکايی‌ها به افغانستان و عراق می‌روند، در واقع به سمت نابودی و پرتگاه حرکت می‌کنند. آمريکا نمی‌تواند منافع خود را از طريق نظام‌های وابسته به خود در منطقه محقق ساخته و از منافع خود دفاع کند و مجبور می‌شود تمام ناوگان‌های سراسر جهان را به منطقه خاورميانه گسيل کند. اين مساله بيانگر ناتوانی آمريکا است نه قدرت آن.

سيد حسن نصرالله همچنين عنوان داشت: امام خامنه‌ای در ادامه تاکيد کرد "بنابراين زمانی که آمريکايی‌ها به خاورميانه می‌آيند، در آينده‌ای نزديک غرق خواهند شد و به دنبال راهکاری برای برون رفت از آن شرايط خواهند گشت". طی دهه‌ گذشته امت ما با خطرناک‌ترين جنگ در تاريخ خود مواجه شد، اما امام خامنه‌ای با تدبير و درايت خود اين مبارزه را رهبری کرد. در سال ۱۹۹۶ ما شاهد آن بوديم که جنبش‌های حماس و جهاد فلسطين به صورت خاصی مورد حملات بسيار شديدی قرار گرفتند به طوری که برخی معتقد بودند که ديگر هيچ توان و قدرتی برای مقاومت فلسطين در خصوص انجام عمليات باقی نمانده است. اما عمليات استشهادی در قدس و تل آويو، رژيم صهيونيستی را لرزاند. بعد از آن شاهد تنش در جنوب لبنان بوديم. نشست شرم الشيخ با حضور رهبران جهان برای دفاع از اسرائيل و محکوم کردن به اصطلاح تروريسم برگزار شد. آنها اسم جنبش جهاد، حزب الله و حماس را جزء اين موارد دانستند و آنها را تهديد کردند. قطعنامه‌هايی نيز برای تحريم اين جنبش‌ها صادر شد. بعد از آن شاهد جنگ خوشه‌های خشم در آوريل سال ۱۹۹۶ بوديم. بعد از آن نتانياهو آمد و اسرائيل به خانه‌ی اول بازگشت.

دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: امام خامنه‌ای معتقد است که اسرائيل رو به نابودی است. وی همچنين معتقد است که اين مساله در آينده روی نخواهد داد، بلکه در زمان نزديکی اتفاق می‌افتد. وی معتقد است که سازش با اسرائيل نتيجه بخش نخواهد بود و تمام آنچه که در خصوص مساله فلسطين و منطقه خاورميانه از انجام مذاکرات مستقيم گرفته تا جنبش‌های مقاومت و تلاش‌های مردم فلسطين روی می‌دهد، بيانگر اراده و خواست محکم اين ملت مقاوم است و نشان می‌دهد ما در مقابل نسلی از ملت فلسطين قرار داريم که اميد بسيار قدرتمندی برای بازگشت به سرزمين خود دارند.

سيد حسن نصرالله همچنين عنوان داشت: ما زمانی سخنان امام خامنه‌ای در خصوص اسرائيل را درک می‌کنيم که دستاوردهای مقاومت و تجربه جنگ ژوئيه و جنگ غزه را ارزيابی کنيم. در آن زمان خواهيم فهميد که اسرائيل به سمت نابودی در زمان نزديکی حرکت می‌کند و اين ديدگاه بر پايه‌ی شجاعت اين رهبر بنا شده است.

وی افزود: طی دوره‌ی گذشته امت ما با جنگ بسيار سختی در تاريخ رو به رو بوده است، به طوری که آمريکا و همپيمانان آن با تمام قدرت و امکانات خود برای تسلط بر منطقه خاورميانه و براندازی نظام‌های مخالف وارد صحنه شدند، اما امام خامنه‌ای با تدبير و شجاعت اين جنگ را مديريت کرد. تاکنون جزئيات بسياری در اين زمينه پنهان مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016