چهارشنبه 5 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حزب الله رودرروی جنبش مردمی سوريه، نشريه انگليسی زبان "ديلی استارِ" لبنان، ترجمه حبيب تبريزيان، سبز در سوئد

گزارش تحليلی زيراز نشريه انگليسی زبان «ديلی استارِ» لبنان برگردانده شده است. ولی بعنوان يک علاقمند به وضع منطقه اين سئوال را از مقام معظم رهبری نيز دارم که ايشان ديگر راجع به قيام اسلام خواهانه مردم منطقه با الگو گيری از حکومت ما چندان چيزی نميفرمايند. ضمناً روزنامه الشرق الاوسط ديروز نيز مصاحبه ايی با فرمانده نظامی نيروهای انقلابی ليبی داشت که وی در اين مصاحبه از حمايت نيروهای ناتو بسيار سپاسگزار بود و بر پيوند عربی جنبش انقلابی ليبی با حکومت عربستان و کمک های آن دولت چندين بار احترام آميز اشاره داشت. تنها چيزی که نگفت از ايران اسلامی ما بود و نظام ولايی آن بعنوان مدل!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديلی استار:
حزب الله رو در روی قيام مردم سوريه

بيروت: بنظر تحليلگران، قيام بی سابقه مردم سوريه عليه حکومتشان متحد کليدی آن دولت، حزب الله را در تنگنا قرار داده و اين گروه مبارزه جو را وادار به اتخاذ يک رويکرد حساب شده کرده است.
آگنس لِوالويس؛ کار شناس امور خاورميانه مقيم پاريس ميگويد:
« ميدان مانورحزبالله به يک حاشيه باريک تقليل يافته و بسيار محدود گرديده زيرا محور ايران، سوريه حزب الله با اين قيام مورد تهديد قرار گرفته است و اين امر اين گروه را مجبور ميکند که محتاتانه عمل کند. حزب الله که توسط ايران حمايت ميشود نيرومندترين گروه سياسی ـ نظامی در لبنان است و يکی ازجناح های عمده دولتی است که همين ماه تشکيل شد».
ولی تحيلگران ميگويند که بهم ريختن اوضاع در سوريه همسايه، حزب الله را غافلگير کرده است.
لوالويس به آژانس خبری فر انس پرس ميگويد: «هنگامی که در اواسط ماه مارس قيام به ناگهان آغاز شد، حزب الله بر اين تصور بود که رژيم سوريه قادر است سريعاً آنرا سرکوب کرده و اين قيام تأثيری روی وضعيت آن نخواهد گذارد».
ولی هنگامی که قيام هيچ نشانی از فروکشی از خود نشان نداد، حزب الله پی برد که در اظهار نظرهای خود روی اوضاع سوريه بايد خيلی احتياط بخرج دهد بنحويکه در تناقض فاحش با آنچه در خيابانهای سوريه ميگذرد قرار نگرفته و خود را با آن بيگانه نشان ندهد.
حزب الله که بعنوان يک سازمان تروريستی در ليست سياه واشيگتن قرار دارد، همان مواضع دولت سوريه را اتخاذ کرده و باندهای افراطی و عوامل خارجی را بخاطر ناآراميهای ان کشور مقصر دانسته بود.
اين امر تا آنجا موجب بر انگيختن عصبانيت معترضين در سوريه گرديد که، آنچنانکه در يو تيوب نشان داده شده، آنها عکس سيد حسن نصرالله را پاره پاره کرده آنرا به آتش کشيدند، امری که تا چند ماه پيش غير قابل تصور ميبود.
نصرالله که بخاطر رفتارش همچون يک «چهره تلويزيونی سوری» نيز مورد انتقاد قرار گرفته است حزبش را به اتخاز يک موضعگيری کمرنگتريی نسبت به رويدادهای سوريه واداشت.
سعيد پاول سالم؛ مدير مرکز خاورميانه ايی کارنيگی (مرکز يک موسسه بزرگ مالی فرامليتی ـ م) ميگويد: « رژيم سوريه بر اين امر وقوف يافته است که وجهه نصرالله در اين شرايط و در اين مورد خاص خدمتی به آن نميکند و برعکس برای آن رژيم زيانبار است.
تحليلگران بر اين عقيده اند که بحران عميقی که حکومت بشار اسد در سوريه را تهديد ميکند ميتواند روی تدارک تسليحاتی حزب الله از طريق ايران و سوريه اثر بگذارد.
صاحب نظران اطلاعاتی برآورد ميکنند که حزب الله دارای يک زراد خانه ی موشکی شامل ۰۰۰،۴۰ موشک کوتاه و ميان برد است که ادعا ميکند ميتواند تا عمق خاک اسرائيل را بزند.
سالم ميگويد: « در اين ترديدی نيست که آنها نگرانند زيرا اگر رژيم سوريه سقوط کند، بنحوی استراتژيک روی آنها اثر خواهد گذارد مخصوصاً اگر رژيم بعدی که سر کار می آيد خواهان انتقام گيری از ايران و حزب الله بشود».
او می افزايد: « اگر هرج و مرج رخ دهد، حکومت جديدی مستقر شود يا همين رژيم فعلی ضعيف شده تداوم يابد، هيچ يک از اين سناريوها آينده خوشی را به حزب الله نويد نميدهد».
ايماژ و تصوير حزب الله بدليل اينکه از ديگر انقلابات منطقه، که جهان عرب را بشمول تونس، مصر، ليبی تکان داده حمايت کرده ولی نه از انقلاب مردم سوريه، نيز لکه دار و مخدوش گشته است».
لوالويس ميگويد: « نصرالله به دو سو کشيده ميشود؛ يکسو بعنوان مدافع رژيم اسد و از سوی ديگر بعنوان رهبر مقاومت که هوادار دفاع از حقوق مردم است».
روزنامه عرب زبان النهار که ارتباط نزديکی با اپوزيسوين لبنان دارد در ستون هفتگی سردبيرخود، بغرنجی مسئله را چنين جمعبندی کرده اين پرسش را مطرح ميکند:
«فردا که رژيم سوريه سرنگون شود، که سرنگون خواهد شد، حزب الله چه توضيحی برای اين که او از قاتلين زنان، کودکان و پيران حمايت کرده است خواهد داشت؟ ».
يکی از اعضای اتاق چتهام در لندن بنام ندديم شهاده( يک مرکز بررسی مستقل مسايل بين المللی ـ م) به فرانس پرس ميگويد:
« حزب الله بر روی سکويی دردِ سردار و متزلزل که خود ساخته تکيه کرده است». او ادامه ميدهد: « قدرت حزب الله بر پايه مفاهيم پر ابهتی مثل آزادی و استقلال* گذارده شده وجمع پيروانش چشم بسته با باورمندی به اين راه و آن مفاهيم آرمانی به دنبال آن آمده اند. ولی حزب الله از قيام مردم در مصر، تونس، ليبی و همه جا بجز سوريه حمايت کرد واين تناقض آميز است».
تحليلگران ميگويند حزب الله احتمالاً به اتخاذ يک نقش کمرنگ برای اجتناب از رويارويی ادامه خواهدد داد.
لواليوس ميگويد: « ما فکر کرده بوديم که دمشق از حزب الله خواهد خواست به اسرائيل حمله کند تا نگاه را از سوريه منحرف کند».
«ولی رژيم سوريه درک کرده است که اگر چنين کند درتمام جبهه ها خواهد باخت زيرا بسيار ضعيف است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016