شنبه 21 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارکت به مناسبت ٢٢ و ٢۵ خرداد: حاکميت به جای سرکوب زمينه بيان مسالمت آميز مطالبات مردم را فراهم کند

بسم الله الرحمن الرحيم

حضور چشمگير مردم در انتخابات دهم رياست جمهوری در ٢٢خرداد سال ٨٨ می توانست سرمايه ای عظيم برای وحدت ملی، آبادانی کشور و ارتقای جايگاه بين المللی ايران باشد که متاسفانه در کمال شگفتی و با بی بصيرتی کامل اصحاب کودتا، رأی مردم به سرقت رفت و دولتی نامشروع و ناکارآمد و دارای سوءاخلاق بر کشور حاکم شد که در کمتر از دو سال کشور را در آستانۀ ورشکستگی کامل قرار داده است. حاصل دولت تقلبی همان است که بارها توسط رهبران اصلاحات و جنبش سبز بخصوص رهبران آن جناب آقای موسوی و حجة الاسلام والمسلمين کروبی، که اکنون بناحق در حبس خانگی بسر می برند، بيان شده است يعنی عقب افتادگی تقريبا غير قابل جبران، سقوط آزاد اخلاق و ديانت، ورشکستگی اقتصاد و فرهنگ و از دست رفتن سرمايه های انسانی و مادی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما حماسۀ دوم در ٢۵ خرداد رقم خورد که بی سابقه ترين حضور مردم پس ازانقلاب اسلامی شکل گرفت. مردم کشور بويژه تهران در اين روز تاريخی در اوج بلوغ سياسی با شعار جاودان “رأی من کجاست” نشان دادند که از حق خود نمی گذرند و با اتخاذ شيوه های مدنی در راه کسب آن استوارهستند. بدين سان بود که جنبش سبز حيات تازه ای يافت و امروز الهام بخش بسياری از جنبش های تحول خواه منطقه شده است واگر اين حرکت مردم توسط حاکميت پاسخ در خور می يافت امروز جمهوری اسلامی به جای آنکه در صدر کشورهای ناقض حقوق بشر باشد الگوی پيشرفت، استقلال و دموکراسی بود. لکن با کمال تاسف امروز پس از دوسال فشار و سرکوب همچنان در وضعيتی هستيم که نارضايتی در همه زمينه ها وجه بارز در بين همه اقشار است و شکاف دولت- ملت به گسلی پر ناشدنی تبديل شده است که اگر همين الآن هم برای آن چاره ای انديشيده شود، شايد بسياردير باشد.

به نظر ما مهمترين اقدام در راه باز سازی اعتماد ملی که اينک به شدت مخدوش شده است، بازگشت به حاکميت قانون و جبران همه قانون شکنی ها است. خونبهای ندا، سهراب، سيدعلی موسوی، هاله سحابی و دهها شهيد ديگر لزوماً قصاص قاتلين آنها نيست بلکه آزادی، حاکميت قانون و دموکراسی است. در اينصورت است که می شود از گذشته تلخ عبرت گرفت و با سماحت از آن گذشت و به آينده پر اميد چشم دوخت. در اين راه و در اولين گام، اجرای کامل فصل سوم قانون اساسی که متضمن حقوق ملت است، الزامی است و قدم پس از آن می تواند در انتخاباتی کاملا آزاد، که در آن حقيقتاً ميزان رأی ملت باشد، تجلی کند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی با گراميداشت اين ايام فراموش ناشدنی ازحاکميت می خواهد تمام امکانات خويش را بجای سرکوب، در راه ايجاد زمينه آرام برای بيان مسالمت آميز خواسته ها و مطالبات از سوی مردم بکار بندد تا با بوجود آمدن امکان برگزاری تجمعات و راهپيمايها و مراسم قانونی بارديگر امنيت به مردم و جامعه بازگشته و فضای پرنشاط سياسی درکشور پديد آيد.

ما بر روش مسالمت آميز برای پيشبرد اهداف جنبش تأکيد می کنيم و به همين دليل راديکاليسم را آفت بزرگ جنبش مردمسالاری ايران می دانيم و اگرچه عامل اصلی بروز تند روی ها را رفتار نابخردانه و تندروانۀ نهاد های حکومت می دانيم که نقطۀ مقابل خود را توليد کرده و سپس هماهنگ و دست در دست با آن تلاش می کند تا جنبش را به برهوت آنارشيسم سوق دهد، اما در عين حال ازعموم مردم فهيم و صبور می خواهيم همچون گذشته در تمام برنامه های سياسی واجتماعی خود، آرامش و مسالمت را سرلوحۀ حرکت خود قرار دهند و به هيچ روی و در هيچ حال از چارچوب قانون خارج نشوند و در دام راديکاليسم کور که جز انحراف و سر خوردگی افراد جنبش سبز حاصلی ندارد نيفتند.

جنبش سبز با حضور پر نشاط و پر رنگ مردم در تمام برنامه هايی که درامتداد پاسداشت آراء مردم و قانون، گرامی داشت ياد شهدا و قدر شناسی ازفداکاريهای آسيب ديدگان، زندانيان سياسی و خانواده های بزرگوار آنها برگزار می گردد امتداد می يابد. دور نباشد روزی که مشی و مرام مسالمت جويانه جنبش سبز دستورالعمل حکومت نيز گردد و همۀ ملت با يکديگر در بنای جامعه ای فاضل هم داستان شوند که در آن هر حقی و برای هر کس بخوبی پاس داشته شده، آرامش، عدالت و آزادی در کشور حاکم گرديده و چشم انداز توسعه و پيشرفت بار ديگر در پيش روی ملت قرار گيرد.

جبهۀ مشارکت ايران اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016