سه شنبه 7 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعضا، وظايف و اختيارات کميسيون ماده ۱۰ احزاب تغيير می‌کند؛ متن کامل طرح جديد اصلاح قانون احزاب (بخش اول)، فارس

خبرگزاری فارس: طرح جديد اصلاح قانون احزاب تغييرات عمده‌ای در کميسيون ماده ۱۰ احزاب از جمله تغيير اعضا، وظايف، اختيارات و نحوه نظارت اين کميسيون اعمال می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح جايگزين طرح اصلاح قانون احزاب و تشکل‌ها که توسط کميسيون ماده ۱۰ احزاب، پس از ماه‌ها بحث و بررسی تهيه شده است، برای بررسی به کميسيون شوراها و امرو داخلی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اين طرح هم‌اکنون در کميسيون شوراها در دست بررسی است. متن کامل بخش نخست طرح جايگزين طرح اصلاح قانون احزاب و تشکل‌ها توسط گروه مجلس خبرگزاری فارس به شرح ذيل منتشر می‌شود:

* فصل اول - تعاريف

ماده ۱- حزب و تشکل سياسی: گروهی سازمان يافته از افراد حقيقی است که دارای پروانه فعاليت بوده و در چارچوب قوانين و مقررات و با توجه به مرام و مشی سياسی خود،‌ برای رسيدن به اهداف معينی فعاليت می‌کند.

تبصره: جبهه: ائتلافی است از تشکل‌های دارای پروانه فعاليت دائم که در مقطع خاص برای موضوع معين و زمان مشخص، تشکيل می‌شود؛ جبهه اگر فعاليت مستمر داشته باشد بايد از کميسيون احزاب پروانه فعاليت داشته باشد ولی اگر برای مقاطع خاصی مانند انتخابات تشکيل شود، موظف است به کميسيون احزاب اطلاع دهد و اگر کميسيون طبق موازين قانونی مخالفتی نداشت فعاليت می‌نمايد.

ماده ۲- هيئت مؤسس: اشخاص حقيقی که امور مربوط به تأسيس را پيگيری نموده و برای دريافت مجوز تأسيس و پروانه فعاليت اقدام می‌نمايند.

ماده ۳- شورای مرکزی: مجموعه افراد منتخب مجمع عمومی که طبق مرامنامه، اساسنامه و قوانين مربوطه، به نمايندگی از طرف گروه، مسئوليت هدايت و تحقق اهداف تشکل را برعهده دارند.

ماده ۴- مجمع عمومی:‌بالاترين رکن تشکل است که طبق مرامنامه و اساسنامه از اجتماع اشخاصی شکل می‌گيرد که به عضويت تشکل درآمده باشند.

ماده ۵- مرامنامه: سندی است که بيان‌‌‌کننده اهداف، آرمان‌ها، مبانی فکری و عقيدتی و خط و مشی‌های رسيدن به اهداف و ساير موارد مصرح در اين قانون می‌باشد.

ماده ۶ - اساسنامه: مجموعه مقرراتی است که بيان‌کننده ساختار تشکيلاتی، ارکان و شرح وظايف و تعيين حدود و اختيارات آنها، نحوه تعيين و تغيير اعضاء و شرايط تغيير و اصلاح مرامنامه و اساسنامه، اعتبار اسناد اداری، مالی و سياسی، تعيين منابع مالی، نحوه انحلال تشکل و ساير موارد مصرح در اين قانون می‌باشد. اساسنامه بايد به تأييد مجمع هر تشکل و تصويب کميسيون احزاب برسد.

ماده ۷ - کميسيون احزاب: کميسيون موضوع ماده ۱۰ اين قانون می‌باشد.

ماده ۸- پروانه فعاليت: سندی است که به موجب آن تشکل و حزب سياسی اجازه پيدا می‌کند تا بر اساس قوانين کشور و مرامنامه و اساسنامه خود فعاليت نمايد و از مزايای قانونی آن بهره‌مند شود پروانه به دو صورت موقت و دائم صادر می‌شود.

ماده ۹- دبيرخانه کميسيون: تشکيلات اجرايی کميسيون احزاب، دبيرخانه ناميده می‌شود که بودجه و نيروی انسانی و امکانات آن توسط وزارت کشور تأمين شده و زير نظر معاونت سياسی وزير کشور در چارچوب مصوبات کميسيون احزاب انجام وظيفه می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* فصل دوم - کميسيون احزاب

ماده ۱۰- به منظور صدور مجوز تأسيس، پروانه فعاليت و نظارت بر فعاليت گروه‌ها کميسيونی به شرح زير در وزارت کشور تشکيل می‌شود:
الف) معاون سياسی وزير کشور با حکم مستقيم وزير کشور
ب) دو نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با انتخاب نمايندگان و معرفی رياست مجلس
ج) نماينده رئيس قوه‌قضائيه با حکم مستقيم رياست قوه‌قضائيه
د) نماينده دادستان کل کشور با حکم مستقيم دادستان کل کشور
ه‍) نماينده شورای عالی مديريت حوزه علميه قم با معرفی رياست شورا
و) نماينده وزارت اطلاعات، با حکم مستقيم وزير اطلاعات

نمايندگان قوه مقننه از بين نمايندگان داوطلب به طريق رأی‌گيری در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱: نمايندگان موضوع اين ماده بايد ظرف يک ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون انتخاب و به وزير کشور معرفی شوند. وزارت کشور موظف است حداکثر تا ده روز پس از معرفی آخرين نماينده، اولين جلسه را تشکيل دهد.

تبصره ۲: نمايندگان فوق‌الذکر برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و تا معرفی نمايندگان جديد به کار خود ادامه می‌دهند.

ماده ۱۱- ارکان تشکيلاتی کميسيون به شرح زير است:
رياست کميسيون: رياست کميسيون توسط اعضای کميسيون با رأی اکثريت از ميان اعضاء انتخاب می‌شود.
الف) نايب رئيس: نايب رئيس از ميان اعضاء با رأی اکثريت انتخاب می‌شود.
ب) دبير کميسيون: نماينده وزارت کشور می‌باشد.
ج) دبيرخانه: دبيرخانه زير نظر معاونت سياسی وزارت کشور موظف به انجام وظايف محوله می‌باشد.

ماده ۱۲- شورا می‌تواند از صاحب‌نظران و نمايندگان ادارات و دستگاه‌ها و نهادها جهت مشاوره و ارائه گزارش دعوت نمايد که در جلسات حضور يابند کليه دستگاه‌ها و نهادها موظفند در صورت استعلام شورا از آنها حسب مورد اطلاعات درخواستی را در اختيار شورا بگذارند.

ماده ۱۳- اعتبارات و هزينه‌های اجرای قانون احزاب و تشکل‌ها و شورای آن و دبيرخانه و نيز امکانات مورد نياز آن از رديف خاص در اعتبارات وزارت کشور (برنامه امور سياسی- اجتماعی) و توسط وزارت کشور تأمين می‌گردد. وزارت کشور موظف است بودجه مصوبه و تسهيلات و امکانات لازم را در اختيار شورا قرار دهد.

ماده ۱۴- وظايف و اختيارات کميسيون به شرح زير است:

الف) بررسی و احراز صلاحيت متقاضيان تأسيس و اعضای شورای مرکزی و مسئولين شعب استانی احزاب و تشکل‌ها
ب) رسيدگی، تأييد و تصويب اساسنامه، مرامنامه، شورای مرکزی، هيئت مؤسسين و مسئولين شعب استانی

تبصره: رسيدگی به تغييرات شورای مرکزی و مؤسسين و مسئولان شعب استانی و مرامنامه و اساسنامه

ج) صدور مجوز تأسيس و پروانه فعاليت موقت و دائم برای تشکل‌های سياسی برای کوتاه مدت يا دائم و تشکيل جبهه و نظارت بر عملکرد آنان

د) بررسی و اتخاذ تصميم در خصوص درخواست تجمعات و راهپيمائی‌ها از سوی تشکل‌ها

ه‍) رسيدگی به تخلفات و شکايات از احزاب و تشکل‌ها و اقدام مقتضی

و) نظارت بر عملکرد مالی تشکل‌ها و رسيدگی به تخلفات مالی

ز) نظارت بر توزيع کمک‌های دولتی

تبصره ۱: وظايف دبير و رئيس دبيرخانه طبق آئين‌نامه مصوب کميسيون خواهد بود

ماده ۱۵ - جلسات کميسيون با حضور ۴ نفر از اعضاء رسميت می‌يابد، مصوبات کميسيون با تصويب حداقل ۴ رأی به شرط آن که ۳ رأی آن مربوط به نمايندگان ۳ قوه باشد، معتبر خواهد بود.

تبصره: تدوين هر نوع روش کار و رويه و نظام‌نامه و آئين‌نامه داخلی و هرگونه تغيير در آن‌ها با توافق اکثريت مطلق همه اعضای کميسيون خواهد بود.

ماده ۱۶- اعتبار لازم جهت تأمين هزينه‌های کميسيون، هر ساله در بودجه وزارت کشور (برنامه امور سياسی و اجتماعی) منظور می‌گردد.

تبصره: تدوين و تنظيم اعتبار نهايی مورد نياز به منظور پيش‌بينی در بودجه سنواتی با توجه به بودجه پيشنهادی کميسيون، توسط وزارت کشور انجام خواهد گرفت.

ماده ۱۷- به منظور اعمال نظارت بر فعاليت گروه‌ها، کميسيون می‌تواند در هر مورد هيئتی را مرکب از اعضاء و ساير افراد از جمله نمايندگان احزاب تشکيل دهد.

ماده ۱۸- مرجع رسيدگی به اعتراض از تصميمات کميسيون، شعب تخصصی تشخيص ديوان عدالت اداری خواهد بود.

ماده ۱۹- رئيس شورا، مسئوليت اداره امور شورا و جلسات آن، ابلاغ مصوبات، امضاء پروانه احزاب و تشکل‌ها، انعکاس خبری و رسانه‌ای مصوبات و اطلاعيه‌ها، امضاء مکاتبات و دعوت‌نامه‌ها، صدور احکام از جمله ناظران شورا بر انتخابات و بر تشکل‌ها و احزاب و مجامع عمومی (کنگره)، پيگيری امر نظارت بر احزاب و تشکل‌ها، امضاء بودجه نهايی که توسط دبير شورا تهيه و به تصويب شورا می‌رسد، پيگيری امور حقوقی و قضايی، معرفی متخلفين و تشکل‌های متخلف به دستگاه قضايی را دارد.

ماده ۲۰- وظايف دبير شورا عبارت است از: اداره دبيرخانه، ترتيب ثبت و ضبط درخواست‌ها و اسناد و مدارک، مکاتبات، اداره بايگانی راکد و فعال، ايجاد مرکز اطلاعات، رسيدگی به پرونده‌های رسيده، تکميل پرونده‌ها، پاسخگويی به متقاضيان، تهيه بودجه ساليانه شورا، دريافت وجوه و امکانات از رديف بودجه و از وزارت کشور، پرداخت حقوق و مزايا و حق مأموريت افراد و حق‌الجلسات در صورت لزوم و ساير هزينه‌های مصوب، اعزام ناظر برای مجامع عمومی و تشکل‌ها و انتخابات شورای مرکزی آنها، پيگيری مصوبات شورا و امور محوله رئيس شورا، اعزام نماينده حقوقی شورا در محاکم قضايی.

بخش‌های بعدی اين طرح متعاقباً منتشر می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016