جمعه 10 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال اخوان‌المسلمين از گسترش روابط با امريکا، دويچه وله

آمريکا تصميم دارد پس از دو دهه، مناسبات رسمی با اخوان‌المسلمين مصر برقرار کند. اين جمعيت نيز از اظهارات وزير امورخارجه آمريکا برای از سرگيری روابط استقبال کرد. اخوان‌المسلمين نقش مهمی در انتخابات ‌آتی مصر خواهد داشت.

هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه‌ی ايالات متحده‌ی آمريکا در سفر رسمی خود به بوداپست، پايتخت مجارستان اعلام کرد که آمريکا با گروه اخوال المسلمين در مصر تماس‌های محدودی برقرار کرده است و قصد دارد اين تماس‌ها را ادامه دهد. اين اظهارات هيلاری کلينتون در حالی مطرح می‌شود که در دولت پيشين مصر به رياست‌جمهوری حسنی مبارک، فعاليت‌های اخوان‌المسلمين غيرقانونی اعلام شده و آمريکا نيز از اين تصميم مبارک، پشتيبانی کرده بود.

هيلاری کلينتون گفت که دولت اوباما می‌خواهد با همه‌ی احزاب و گروه‌های فعال در مصر که دست به خشونت نزده و به دنبال تامين صلح هستند، رابطه داشته باشد. پيش از اين، در سال‌های اول رياست‌جمهوری جورج بوش، آمريکا اخوان‌المسلمين را به حمايت از تروريسم متهم کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيلاری کلينتون در اين نشست خبری با همتای مجارستانی خود به خبرنگاران رسانه‌های مختلف گفت:«دولت اوباما به ارتباط‌های محدود و حساب شده‌ای که از ۵ سال پيش با اخوان المسلمين در جريان است ادامه خواهد داد و با توجه به شرايط چالش‌برانگيز فعلی مصر، آمريکا ترجيح می‌دهد با همه احزاب و گروه‌هايی که قصد شرکت در انتخابات آينده‌ی مصر را دارند، ارتباطی هرچند محدود برقرار کند.»

حقوق بشر و حقوق اقليت‌ها، محور گفتگوهای آمريکا با اخوان‌المسلمين

وزير امور خارجه‌ی آمريکا، در اين نشست خبری با رسانه‌ها در بوداپست، تاکيد کرد که محور گفت‌وگوهای ايالات متحده‌ی آمريکا با همه‌ی احزاب و گروه‌های سياسی فعال در مصر، حقوق بشر و دموکراسی و اهميت صلح خواهد بود.

کلينتون اظهار داشت که اخوان‌المسلمين نيز برای آن‌ها استثنا نيست و ادامه‌ی ارتباط‌های محدود آمريکا با اين گروه اسلامی که برخی عقايد اعضايش نزديک به تندروهای مسلمان است، منوط به اين شرط است که اخوان المسلمين لزوم دموکراسی و صلح در مصر را درک کرده و حقوق بشر و حقوق گروه‌های اقليت احترام گذارد.

کلينتون گفته است که دولت اوباما ازاخوان‌المسلمين انتظار دارد که حقوق زنان را به رسميت شناخته و از شرکت زنان در همه‌ی عرصه‌های سياسی و اجتماعی مصر در دولت آينده، حمايت کند.

گروه اسلامی اخوان‌المسلمين در اولين واکنش به اظهارات هيلاری کلينتون، اعلام کرد که از سخنان وزيرامورخارجه آمريکا استقبال می‌کند. سخنگوی اخوان‌المسلمين گفت که هنوز هيچ ارتباط مستقيمی ميان اين گروه و دولت آمريکا برقرار نشده است.

محمود غزلان، سخنگوی اين جمعيت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصريح کرد که اخوان‌المسلمين اميدوار است در آينده‌ای نزديک، در فضايی برابر و دوستانه با نمايندگان دولت اوباما ملاقاتی داشته باشد. وی در صحبت‌های خود متذکر شد :«اگر آمريکا به ارزش‌های ما احترام گذارد و از آزادی در مصر دفاع کند، ما هيچ مانع و مشکلی برای تماس‌های مستقيم و ايجاد رابطه نداريم.»

اخوان‌المسلمين و انتخابات مصر

انتخابات پارلمانی مصر قرار است در ماه سپتامبر امسال برگزار شود. نظاميانی که پس از حسنی مبارک اداره موقت مصر را به دست گرفته‌اند، تضمين کرده‌اند که انتخابات رياست‌جمهوری را نيز، تا پايان سال‌جاری ميلادی برگزار می‌کنند. در روزهای اخير، قاهره با امواج اعتراضات تازه‌روبرو شده است. معترضان، خواستار کنار گذاشتن چهره‌های وابسته به رژيم حسنی مبارک از قدرت هستند.

علاقه آمريکا برای نزديکی با اخوان‌المسلمين با استقبال اين جمعيت روبرو شده است. يک سخنگوی اخوان‌المسلمين به خبرگزاری رويترز گفت:«چرخش سياست آمريکا به ما کمک می‌کند تا هدف‌های خود را به صورت آشکارتر ترسيم کنيم.»

نزديکی آمريکا و اخوان‌المسلمين، مورد پسند هواداران اسرائيل در آمريکا نيست. «کميته امور عمومی آمريکا- اسرائيل» (آيپک)، به عنوان مهمترين لابی اسرائيل در ايالات متحده آمريکا، اخوان‌المسلمين را متهم کرده که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد و خشونت‌طلبی حماس در باريکه غزه را انکار می‌کند. رهبران اوليه حماس، از اعضای اخوان‌المسلمين بوده‌اند.

جمعيت اخوان المسلمين هنوز از نظر قانونی غيرقانونی محسوب می‌شود. اما سران اين جمعيت تلاش‌های جدی را شروع کرده‌اند تا اين گروه را که بيش از هر حزب و سازمانی در مصر طرفدار و عضو دارد، به عنوان حزب رسمی سياسی ثبت کرده تا بتوانند در انتخابات آتی به عنوان يک حزب رسمی شرکت کنند.

دلايل نزديکی آمريکا با اخوان‌المسلمين

هولگر آلبرشت، کارشناس علوم سياسی آلمان در يک مصاحبه راديوئی پيش‌بينی کرده است که اخوان‌المسلمين در انتخابات پارلمانی امسال مصر حدود ۳۰ درصد کرسی‌ها را از آن خود خواهد کرد. اخوان المسلمين از آغاز جنبش انقلابی مصر در بهار امسال مواضعی اتخاذ کرده که با مواضع پيشين اين جمعيت تفاوت دارد.

رهبران اخوان‌المسلمين، پس از آن که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی انقلاب مصر را دنباله انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ايران خواند، عليه وی موضع گرفتند. آن‌ها به صراحت اعلام کردند که انقلاب مصر يک انقلاب مردمی است و نه مذهبی.

برخی از رهبران اخوان‌المسلمين اعلام کرده‌اند که راه آن‌ها شبيه راهی است که حزب توسعه و رفاه در ترکيه پيموده است. اين حزب، از سوی منتقدان داخلی متهم است که اسلام‌گرائی را در ترکيه تقويت می‌کند، اما اصلاحات اقتصادی، سياست‌بين‌المللی معتدل و بالابردن رشد اقتصادی ترکيه سبب شده است که جهان غرب نگاه مثبتی به حزب توسعه و رفاه داشته باشد.

اغلب کارشناسان معتقدند چرخش اخوان‌المسلمين به سمت تعادل در پايگاه‌های نظری و همچنين نفوذ چشمگير اين جمعيت در مصر و نقشی که می‌تواند در انتخابات آتی مصر ايفا کند، سبب تجديد‌نظر سياستمداران پراگماتيست آمريکا شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016