جمعه 17 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله مکارم شيرازی: از نامه رئيس‌جمهور به وزير علوم متأثر شدم، فارس

خبرگزاری فارس: آيت الله مکارم شيرازی از نامه اخير احمدی‌نژاد به وزرای علوم و بهداشت ابراز تأثر کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از رسا، حضرت آيت الله ناصر مکارم شيرازی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفت: يکی از روايات فراوانی که از امام سجاد(ع) رسيده روايتی است از ابوحمزه ثمالی که در جلد ۷۵ بحار الانوار صفحه ۱۴۷ نقل شده و امام در يک برنامه چهار ماده ای می‌فرمايند ای فرزند آدم اگر چهار عمل را انجام دهی هميشه در خير می مانی؛ داشتن واعظ درونی و وجدان بيدار، حساب رسی از اعمال خود و اينکه ترس از شيطان و هوای نفس را لباس زيرين خود کنی و اينکه پشيمانی بر گناهان و خطايای خود را و جبران آن ها را لباس رويين خويش قرار دهی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در تبيين اين حديث مقدمه‌ای را لازم می‌دانم و آن اينکه خداوند انسان را برای رسيدن به فلاح و سعادت آفريد و برای اينکه انسان به اين مقام برسد در عالم هستی برای انسان پنج واعظ در کنار پيامبران و بندگان صالح خود و موعظه‌گر قرار داده است؛ در وهله نخست، تاريخ است که مملو از عبرت‌ها است؛ قرآن در آيه ۱۱۰ سوره يوسف به اين مورد اشاره داشته و اين سوره عبرت است برای انسان تا بفهمد که قدر و اقتدار و ثروت در دنيا ماندگاری ندارد. قران کريم در جای ديگر تاريخ را هم در مورد اين واعظ بيان می‌کند آنجا که درباره داستان ابراهيم می‌فرمايد «فَرَجَعُوا إِلَی أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّکُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ‌ »، البته اين گروه بت پرست بعد از اينکه به وجدان خود مراجعه کردند باز به عقايد پليد خود بازگشتند.

اين مرجع تقليد با بيان اينکه اگر وجدان عمومی جامعه بيدار باشد و همه بدی را بد بدانند و خوبی را خوب تشخيص دهند مشکلات جامعه حل می‌شود اظهار داشت: وقتی يک عمل زشت کوچک تکرار می‌شود، کم کم قبح آن از بين می‌رود و در نگاه افراد گناهان بزرگ هم کوچک جلوه می‌کند.

وی افزود: خبری را امروز شنيدم که بسيار متاثر شدم و آن اينکه وزير علوم که بنده از شجاعت و درايت ايشان مطلع هستم، قصد داشتند دو طرح را اجرا کنند، اول اينکه برخی از اساتيد دانشگاه‌های ما - البته اکثر اساتيد ما از اين جريان به دورند - در کلاس‌های درس خود اصول دين و مذهب را زير سوال می‌برند و با اين کار اميد را در دل دانشجويان از بين می‌برند، تصميم گرفته‌اند که آن ها را بازنشسته کنند.

حضرت آيت الله مکارم شيرازی گفت: دومين اقدام ايشان، اين است که دختران و پسران را در دانشگاه‌ها به تدريج و از پايه از هم جدا کنند. در آلمان اين کار را انجام دادند تا به بازده علمی بيشتری دست يابند. آن‌ها به مسايل شريعت و دين کاری ندارند اما ما بايد اين کار را هم برای دين خود و هم برای پيشرفت علمی بيشتر جوانانمان عملی کنيم. اما متاسفانه برخی مسولين از بالا دستور دادند نبايد چنين کاری را انجام دهيد. اولا نبايد دست به اساتيد بزنيد و ثانيا مساله جدا سازی يک امر سطحی و غير حکيمانه است، شنيدن اينگونه مسايل انسان را نا اميد می‌کند.

وی تأکيد کرد: کسی که در درس خود در ميان جوانان اسلام را زير سوال می‌برد بايد برکنار شود چرا که خطری برای جامعه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016