پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نايب رئيس کميسيون آموزش مجلس: "تفکيک جنسيتی" رعايت کامل دين است،اگر اين عيب است، ما اين عيب را می پذيريم، خبرآنلاين

جامعه > چهره‌ها - مشروح کافه خبر درباره تفکيک جنسيتی با حضور نايب رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس

اميد کريمی، مهدی قنبر: تفکيک جنسيتی ناگهان از بحث روز رسانه ها خارج شد. رييس دولت دستور داد تا تصميم شورای عالی انقلاب فرهنگی دراين باره، وزارت علوم طرح را متوقف کند. اين طرح ظاهرا در دولت متوقف شده است. اما هنوز هم غيردولتی هايی که تفکيک جنسيتی را می پسنديدند، می گويند بايد اين طرح را اجرا کرد. در بحبوحه بحث های تفکيک جنسيتی، سيد محمودحسينی دولت آبادی، نايب رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، نماينده مردم برخور و ميمه ميهمان کافه خبر بود.

قصد داشتيم درباره موضوعات ديگری در حوزه آموزش هم با او گفتگو کنيم، اما بحث روز باعث شد بيشتر درباره تفکيک جنسيتی حرف بزنيم. محمودی دولت آبادی موافق اجرای اين طرح که به گفته او در راستای اسلامی شدن دانشگاه هاست بود و اجرای آن را اجرای کامل اسلام می داند.

وزير علوم رفت و آمدن های زيادی به مجلس داشت که گويا مربوط به اسلامی شدن دانشگاه ها و تفکيک جنسيتی بود. کميسيون و مجلس چه نظری درباره تفکيک جنسيتی دارند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تفکيک جنسيتی در دانشگاه ها مدتهاست در مجلس مطرح شده. پيش از اين بحث اسلامی شدن دانشگاه ها مطرح بود. با عرض تاسف پس از ۳۲ سال هنوز دانشگاه های ما به جايگاه مطلوبی نرسيده اند ما در کشوری دينی و حکومت جمهوری اسلامی زندگی می کنيم. ما با اين ديد انقلاب کرده ايم نا مبانی اسلام را در کشور اجرا شود. ولی امروز اگر کسی وارد دانشگاه های ما شود باور نمی کند که وارد يک کشور اسلامی شده است. با وجود وضعيت اساتيد، دانشجويان و چهره ها و پوشش آنها نمی توان گفت اين دانشگاه اسلامی است. گرچه نمی خواهم خدمات انجام شده را نيز ناديده بگيرم. اما فاصله زيادی تا اسلامی شدن داريم. اکثريت مردم کشور ما مسلمان هستند بارها شاهد اعتراضات مردم از مختلط بودن برخی کلاس های دوران ابتدايی بوده ام. زيرا در برخی مدارس بخاطر کمبود امکانات مدارس دخترانه و پسرانه مختلط است. مردم ما روی اين موضوع حساس هستند.

اما هميشه دانشجويان دختر و پسر با هم سر يک کلاس رفته اند. از ابتدای انقلاب هم همين شرايط بوده است.

درست است که در دوره ای چاره ای جز اين موضوع نبوده است. زيرا اساتيد و دانشگاه ها محدود بودند. اما امروز وضعيت ما با اوايل انقلاب فرق کرده و امکانات ما نيز در دانشگاه ها بالا رفته است. دراين سالها دانشگاه آزاد و پيام نور و چند دانشگاه دولتی ديگر نيز به جمع دانشگاه های ما اضافه شده است. پس اگر قرار باشد همچنان با نگاه ۱۰ سال پيس عمل کنيم با مبانی اسلامی سازگار نيست. بسياری از والدين وقتی شنيدند که در مورد تفکيک جنسيتی کارهايی در حال انجام است از ما تشکر کردند. تفکيک جنسيتی دانشگاه ها با تفکر و ايده های ما، شهدا وانقلاب هم سازگاری دارد. ما فرزندانمان را به دانشگاه می فرستيم تا درس بخوانند نه اينکه رابطه ميان دختر و پسری برقرار کنند. چند دانشگاه به صورت آزمايشی تفکيک جنسيتی شده اند که نتيجه خوبی داشته اند و سطح سواد دانشجويان نيز بالا رفته است.

به چه صورت بايد اين اتفاق بيفتد؟

دخترها بايد در دانشگاه آزاد باشند. اگر دانشجويان دانشگاهی همگی دختر باشند قادر هستند تا راحت تر و آزاد تر درس بخوانند. در دانشگاه ديگر هم بايد يک قسمت را به آقايان و قسمتی را به خانم ها اختصاص داد. اگر باز هم امکاناتش نيست بخشی از کلاس را به آقايان و بخش ديگر را به خانم ها اختصاص داد.اين جريان بايد انجام شود و مرحله به مرحله پيش برود. اگر تعداد خانم ها و آقايان به حد نصاب می رسد کلاس ها و يا دانشگاه را جدا کنيم

همين روشی که شما می گوييد، با اعتراض بسياری مواجه می شود. می گويد خب دانشگاه را جدا کرديد، خيابان را چه می کنيد؟ هيمن ها می گويند بعد از دانشگاه هم نوبت به پياده رو می رسد، آن را هم پرده بکشيد.

متاسفانه کسانی که در اين خصوص جوسازی می کنند و می گويند که پس بياييد پياده روها را هم پرده بزنيد و ميان زن و مرد فاصله بيندازيد ديد اسلامی ندارند. اسلام يعنی تسليم امر پروردگار بودن، حجاب ضرورت دين است و اين نکته بايد از آموزش و پرورش تا دانشگاه ها رعايت شود. اگر اسلام در جامعه رعايت نمی شود دليل اين نخواهد شد که در دانشگاه نيز رعايت نشود. اينها مراکز آموزشی ما هستند که می خواهند فرزندانمان را تربيت کند. اگر در دانشگاه ها که مرکز عالی آموزشی ما است قوانين اسلامی زير پا گذاشته شود آيا می شود در جامعه آن را رعايت کرد؟ قاعدتا پاسخ مثبت نيست. پس رعايت قوانين اسلامی در مراکز آموزشی بسيار مهم است و ديگر اينکه عفت عمومی بايد در اين مراکز تربيتی لحاظ شود. زيرا دانشگاه ها قرار است تا علم آموزی و تزکيه را با هم انجام دهند. همين قدر کم هم که قوانين اسلامی را رعايت کرده ايم در علم پيشرفت کرده ايم اما اگر اين پايبندی به اسلام را در دانشگا هايمان رعايت کنيم بيش از اين نيز موفق می شويم.

منتقدان تفکيک جنسيتی می گويند از عربستان الگو گرفته شده که دانشجويان دخترشان را با اتوبوس و بدون کمترين ارتباط با مردها به داخل دانشگاه ها می برند و پس از اتمام ساعات تحصيل بازهم با همان اتوبوس ها به منازلشان می رسانند بدون اينکه در خيابان ها معطل شوند.
خير نمونه ما عربستان سعودی نيست. اين کشور مفاسد زيادی دارد. نمونه ما برای تفکيک جنسيتی و دانشگاه تک جنسيتی، حوزه های علميه و جامعه الزهرا در قم و برخی از دانشگاه هايی مانند آزاد هستند که بحث تفکيک را انجام داده اند. نمونه هايی که در اين امر موفق بوده اند. پس در اين تصميم با نمونه های کشور هايی مانند عربستان قرق دارد.

منتقدين تفکيک جنسيتی دو دليل مهم را برای نظرشان عنوان می کنند و می گويند که زمانی که بحث تفکيک جنسيتی دانشگاه ها مطرح شد امام (ره) با آن مخالفت کردند. و دليل دو اينکه جوانان ما چه زمانی بايد رابطه سالم جنسيتی را بياموزند تا در اجتماع بکار گيرند.

مرحوم امام برای ما الگوست و ما تابع نظرتشان بوده و هستيم. اما من مطلبی از ايشان در اين مورد نديده ام. از سوی ديگر ما در اويل انقلاب ما با کمبود امکانات آموزشی روبرو بوديم و اگر تفکيک جنسيتی را اعلام می کرديم بسياری از جوانان را از تحصيل منع و محروم می کرديم زيرا امکانات آن فراهم نبود. ولی امروز تراکم دانشجو کاهش داشته و امکاناتمان نسبت به گذشته بهتر است.دانشگاه های ما محل تحصيل است نه بازاری برای دوست يابی و همسر يابی.

اگر چه اين موارد ممکن است در دانشگاه مطرح شود. ولی منظور يادگيری ارتباط درست با جنس مخالف است تا پس از اين دوران بتوانند در جامعه اين نوع رابطه را به بهترين نحو در روابطش با آدمهای ديگر بکار گيرند.

اين روابط سالم را فرزندان ما از کودکی در خانواده ها، کوچه و بازار و اقوام و خويشاوندان و همسايه ها می آموزند. اگر در دانشگاه احساس شد که بهتر است آموزشی در اين خصوص داده شود يک واحد درسی به دروس دانشگاهی اضافه می کنيم. مگر دانشجويانی که دانشگاه هايشان تفکيک جنسيتی شده از روابط اجتماعی غلطی در جامعه برخوردار هستند و در برقراری روابط اجتماعی مشکل دارند؟

منتقدين تفکيک جنسيتی می گويند نوع رابطه اجتماعی اين گروه از دانشجويان ضعيف تر است. به عنوان نمونه می گويد بسياری از دانشجويان دانشگاه الزهرا در برخورد با جنس مخالف ضعيف هستند.

اين يک ادعا است. برخی نمی خواهند اسلام را کامل رعايت کنند. اگر از نظر آقايان اين رعايت کامل اسلام ضعف و عيب است، ما اين عيب را قبول داريم و به آن افتخار می کنيم.ما می خوهيم تا شئونات اسلامی را در برخورد با جنس مخالف رعايت کنيم.بايد حدود شرعی ميان زن و مرد مراعات شود.اين ضعفی که آنان می گويند چيست. يکی از مشکلات ما در بخش تخصص ها است. گاهی اوقات دختران جوان و مومن مان را برای تحصيل به رشته معدن و يا پسرانمان را به رشته های مامايی می فرستيم. اين رشته ها با حالات و روحيات اين جنسيت ها سازگاری ندارد. اين رشته ها بايد پذيرش جنسيتی داشته باشند.

اعلام شده بود که از اول مهر قرار است تفکيک جنسيتی دانشگاه ها انجام شود و مجلس هم اصرار بر اين امر دارد. حتی شنيده شده برخی دانشگاه ها مثل تهران که امکانات فيزيکی آن را دارد می تواند در اين امر پيشگام شود؟


ما در مجلس وزير را خواستيم تا نسبت به اسلامی شدن دانشگاه ها اقدام و جديت داشته باشند از اين رو از وزير هم گلگی کرديم. ولی زمانی را تعيين نکرده ايم. اين اتفاق در بخش اول برای برخی از دانشگاه ها شدنی است. به هر حال اين تفکيک بايد دانشگاه به دانشگاه پيش برود. نظر ما هم اين نيست که ناگهان از يک تاريخی همه دانشگاه ها ملزم به اجرای آن باشند. من از عموم ملت و بخصوص خبر گزاری ها و کسانی که در مطبوعات فعاليت می کند خواهش می کنم تا زمينه را برای اجرای قوانين اسلامی فراهم کنند. و ما را در اسلامی شدن دانشگاه ها کمک کنيم

اسلامی شدن دانشگاه ها تنها در تفکيک جنسيتی خلاصه نمی شود و شامل موارد ديگری هم می شود. شما به سهميه جنسيتی رشته ها نيز اشاره داشتيد. موارد ديگری که به نظر شما در اسلامی شدن دانشگاه ها وجود دارد چيست؟


اخلاق اسلامی، پوشش اسلامی، آداب اسلامی، رابطه اسلامی ميان استاد و شاگرد می تواند حرکت اسلامی سازی دانشگاه ها را تسريع ببخشد. پايبندی به آداب اسلامی مختص به تفکيک جنسيتی و پوشش نيست.

قرار است اين تغييرات فرهنگی باشد و يا مانند اجباری کردن چادر در برخی دانشگاه ها عمل می شود؟

منظور ما از حجاب اسلامی چادر نيست. چادر حجاب کامل است. هر دانشگاهی شرايط خودش را دارد و حکم کلی نمی توان برای آن صادر کرد. ما می گوييم خانم ها و آقايان پوشش اسلامی داشته باشند. ما اجبار به چادر در دانشگاه ها را توصيه نمی کنيم.

به هر حال، اسلامی شدن دانشگاه پيش از هر چيزی، فرهنگ سازی است و کار فرهنگی هم زمان بر است. قاعده نانوشته ای وجود دارد که می گويد "اگر دانشجويان را به کاری مجبور کنيد آن را پس می زنند."

اين کار ها بايد باهم انجام شود. نمی شود که بگوييم بايد کار فرهنگی کنيم و بنشينيم تا کار فرهنگی انجام شود و با اجرا کاری نداشته باشيم. اين چيزی نيست که اسلام هم بگويد. سال پيش مقام معظم رهبری در خصوص عفت عمومی و حجاب هم همين موضوع را مطرح کردند. مثال خوبی هم زدند که اسلام می گويد شراب نخوريد. دراين باره کار فرهنگی بايد بشود اما تازيانه و حد را برای کسی که شراب می خورد هم در نظر گرفته است. در مقوله حجاب هم بايد اين موارد رعايت شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016