شنبه 18 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد آيت‌الله استادی به نامه احمدی نژاد: رييس جمهور اگر هم مخالفتی دارد، بايد در خفا می‌گفتند، ايسنا

امام جمعه موقت قم از نامه رييس جمهور مبنی بر مخالفت با طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله استادی در مراسم بزرگداشت امام جمعه فقيد يزد با اشاره به ويژگی‌های روحانيت در تأثيرگذار بودن بر افکار مردم اظهار داشت: روحانی برای اين‌که در ميان مردم تأثيرگذار باشد،‌ بايد همواره خوبی و بدی را بگويد.

وی افزود: روحانی بايد زمانی که مشاهده می‌کند کار خوبی برای اسلام و مردم صورت می‌گيرد، از آن به خوبی ياد کند و هرگاه ببيند کار بدی صورت گرفت، آن را اعلام نمايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امام جمعه موقت قم با اشاره به نامه رسمی رييس جمهور مبنی بر مخالفت با طرح تفکيک جنسيتی، اظهار داشت: پس از مطالعات و برنامه‌ريزی‌های انجام شده، تصميم گرفته شد که برای کم شدن فساد، دختران و پسران را در دانشگاه‌ها جدا کنند که رييس جمهور در نامه‌ای رسمی نوشته است که اين کار را نکنيد و اين عادلانه نيست!

وی افزود: اينکه رييس جمهور با اين طرح مخالفت می‌کند، بد است، بنابراين ما بايد اين را بگوييم.

استادی با بيان اينکه مردم از وجود بدحجابی و فساد در جامعه ناراحت هستند، گفت: البته کسی نمی‌خواهد بگويد که فساد زياد است، ‌ولی همين اندازه که در جامعه وجود دارد، در کشوری اسلامی قابل پذيرش نيست.

وی با بيان اينکه تمامی زحمات در جامعه اسلامی برای اين است که مردم پاک باشند، خاطرنشان کرد: همه بايد بدانند که نظام اسلامی بر مسائل فرهنگ استوار است، اگر ما از فرهنگ جا بمانيم و به سوی ماديات برويم، اين درست نيست.

عضو جامعه مدرسين حوزه ادامه داد: رييس جمهور اگر هم مخالفتی دارد، بايد در خفا می‌گفتند، نه اينکه در يک نامه رسمی مخالفتشان را بيان کنند!

وی درادامه به تبيين ديگر ويژگی‌های روحانيت برای تأثيرگذاری بر مردم پرداخت و گفت: روحانيت بايد در خدمت مردم باشد؛ بايد همواره به فکر مردم باشد و اگر ظلمی به آنها وارد شود، از آنها دفاع نمايد.

استادی در خدمت فرهنگ بودن را از ديگر ضروريات روحانی معرفی کرد و گفت: مسائل فرهنگی اسلام و مکتب اهل‌بيت(ع) بايد همواره دغدغه مهم روحانی باشد و از کنار ناهنجاری‌ها و تهاجمات به سادگی نگذرد.

وی افزود: اگر روحانيت به فکر خود و زندگی‌اش باشد و دغدغه امور و مشکلات مردم را نداشته باشد، نمی‌تواند بر مردم تأثيرگذار بوده و خدمت چندانی به اسلام و تشيع کند.

امام جمعه موقت قم اعتدال را از ديگر ويژگی‌های يک روحانی معرفی و بيان کرد: روحانی بايد دوست و دشمن را بشناسد و اخلاق اسلامی را انجام دهد و در اين راه دچار افراط و تفريط نشود.

وی گفت: امروز دشمن تلاش زيادی برای ايجاد شکاف ميان مردم با ولايت فقيه، مراجع و روحانيت دارد، در اين شرايط روحانيون بايد با ارتباط صميمی که با مردم برقرار می‌کنند، از به وجود آمدن شکاف جلوگيری نمايد.

استادی ايجاد اتحاد در ميان مردم را از ديگر وظايف روحانيت برشمرد و ادامه داد: روحانی زمانی که در ميان مردم قرار می‌گيرد، بايد عامل وحدت باشد و آنها را با هم متحد نمايد و اگر ميان مردم اختلافی وجود دارد بايد آن را به دوستی و همدلی تبديل نمايد.

امام جمعه موقت قم گفت: روحانی بايد مراقب باشد تا سخنی که می‌گويد و موضعی که می‌گيرد،‌ ايجاد تنش نکند. در اين صورت روحانی نمی‌تواند به رسالت خود عمل نمايد.

وی درادامه با بيان اينکه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين صدوقی تمامی اين ويژگی‌ها را دارا بود، تصريح کرد: اين عالم برجسته و پدر بزرگوارشان خدمات زيادی برای مردم و فرهنگ اسلامی داشته و همواره به ياد مردم بودند.

عضو جامعه مدرسين حوزه ادامه داد: اين مرحوم در رفتار خود اعتدال داشت و در موضع‌گيری‌های خود هيچ گاه موجب تنش نشد و همواره عامل وحدت بود.

استادی در پايان با قدردانی از حضور گسترده علما و بزرگان حوزه و مردم متدين در مراسم گرامی‌داشت حجت‌الاسلام والمسلمين صدوقی خاطرنشان کرد: آنها تصور می‌کنند که می‌توانند ميان مردم و روحانيت جدايی بياندازند، اما حضور گسترده مردم در چنين مراسم‌هايی آنها را نااميد می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز خبر حوزه، در اين مراسم که از سوی جامعه مدرسين، شورای عالی و مرکز مديريت حوزه‌های علميه برگزار شد، آيات عظام شبيری زنجانی و سبحانی، رييس دفتر مقام معظم رهبری، حضرات آيات علوی گرگانی و جوادی آملی، اعضای جامعه مدرسين و شورای عالی حوزه، مدير و مسئولان حوزه‌های علميه و ساير اقشار مختلف مردم حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016