جمعه 20 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش ايران نسبت به صدور قطعنامه ضدسوریه در شورای حکام، ايسنا

علی‌اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با صدور بيانيه‌ای نسبت به قطعنامه ضدسوری در شورای حکام واکنش ايران را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) متن کامل بيانيه علی‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام در رابطه با سوريه به اين شرح است:

آقای رييس با توجه به بيانيه من که توسط سفير عاليقدر مصر خوانده شد، بايد مراتب زير را به استحضار برسانم:

۱- مساله‌ سوريه نمونه آشکار استفاده ابزاری از سازمان‌های بين‌المللی به ويژه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل است.

۲- يکی از اعضای مستقل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مورد حمله رژيم صهيونيستی که سابقه‌ای تيره و تار در زمينه نقض همه قوانين بين‌المللی دارد، قرار گرفت، رژيمی که موجوديت آن بر مبنای اشغال و اخراج ميليون‌ها فلسطينی بی‌گناه از سرزمين‌های‌شان و قتل‌عام هزاران کودک و زن قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۳- سکوت سازمان ملل در برابر خصومتی که نقض آشکار منشور سازمان ملل است، خجالت‌آور است. فصل تيره ديگری که درخواست قانونی برای اصلاح شورای امنيت را تأييد می‌کند.

۴- به طور رسمی از مديرکل درخواست شد که با نمونه‌برداری از موشک‌اندازهای اسرائيلی درباره منبع آلودگی در سايت بمباران‌شده تحقيق کند. مديرکل دست به چنين اقدامی نزده است. من يادآوری می‌کنم که عملکرد اصلی آژانس در رابطه با راست‌آزمايی بر مبنای مواد هسته‌يی قرار دارد. چگونه است که مديرکل به خود اجازه می‌دهد بر مبنای چند تصوير ماهواره‌ای که از آژانس‌های اطلاعات جاسوسی آمريکا و رژيم صهيونيستی و نيز چند شرکت تجاری گرفته است، به نتيجه‌گيری‌های خود دست يابد. آژانس تنها بايد بر مبنای منحرف‌نشدن مواد هسته‌يی تصميم‌گيری کند.

۵- به خاطر دارم که طبق قطعنامه ۵۳۳ سال ۱۹۹۰ آژانس هرگونه تهديد يا حمله‌ای عليه تأسيسات هسته‌يی در دست ساخت يا فعال نقض منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قوانين بين‌المللی به حساب می‌آيد. شورای امنيت بايد بلافاصله بر مبنای اين قطعنامه عمل کند. جهان با سکوت خجالت‌آور شورای امنيت و برخی کشورهای غربی به ويژه متحدان رژيم صهيونيستی که به هر قيمتی، حتی آسيب‌رساندن به اعتبار کشورهای‌شان، از اين رژيم حمايت می‌کنند، روبه‌روست. جامعه بين‌المللی بايد از اين حقايق تلخ و موقعيت غيرمنصفانه‌ای که ما در اين قرن در حيطه‌های بين‌المللی با‌ آن روبه‌روييم آشنا شود. اين مسأله بسيار ساده است و حتی اگر ادعاهای مهاجمان درست باشد بايد آن را محکوم کرد و طبق ماده ۱۹ اساسنامه و بر مبنای قطعنامه ۵۳۳ بايد از حقوق و مزايای عضويت در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منع شود.

۶- پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادی آمريکا مشکلات جدی قانونی و فنی دارد که من به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

الف- طبق پاراگراف C بند ۱۲ پيروی نکردن از قوانين بايد توسط بازرسان تشخيص داده شده و بعد به مديرکل گزارش شود و وی سپس آن را به شورای حکام گزارش دهد. در زمينه سوريه اين امر اتفاق نيافتاد. پيروی نکردن در اينجا صدق نمی‌کند. حتی اگر اين پروژه برای ساخت رآکتور بود تأخيری در گزارش ساخت آن به آژانس به حساب می‌آمد. همان‌طور که قبلا گفتم مبنای قضاوت بايد انحراف مواد هسته‌يی برای مقاصد نظامی باشد که اين امر در زمينه سوريه صدق نمی‌کند.

بند ۱۲، بخش C که چندين دهه پيش نوشته شد برای "کشورهای دريافت‌کننده"‌ای که از مواد هسته‌يی دريافت‌شده از آژانس سوء‌استفاده کرده و آن را برای مقاصد نظامی استفاده کرده‌اند، نوشته شده است. عبارت "کشور يا کشورهای دريافت‌کننده" در اين بند گويای همه‌چيز است. سوريه هيچ‌گونه مواد هسته‌يی از آژانس دريافت نکرده تا در سايت دير الزور استفاده کند، به همين دليل اين بند برای سوريه صدق نمی‌کند.

نتيجه‌گيری:

۱- رژيم صهيونيستی بايد به خاطر نقض منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس محکوم شود.

۲- يک قطعنامه بايد در محکوميت نقض قوانين توسط اسرائيل به مديرکل تحويل داده شود. حمله و تأخير در ارايه اطلاعات به آژانس روند راستی‌آزمايی آژانس را مختل کرده است.

۳- دبيرخانه بايد به فعاليت‌های راستی آزمايی فنی به ويژه نمونه‌برداری از موشک‌اندازان اسرائيل ادامه دهد و نتيجه‌ تحليل آلودگی‌ها را گزارش دهد.

۴- تجربه دخالت‌کردن شورای امنيت بايد به حاميان قطعنامه اين درس را بدهد که چنين کاری تنها به پيچيده‌شدن اوضاع منجر خواهد شد.

۵- در صورتی که شورای حکام قطعنامه را تصويب کند، نشان می‌دهد که آن دسته از کشورهايی که به نفع قطعنامه رأی می‌دهند هيچ‌گونه احترامی برای اکثريت کشورهای عضو از جمله بيش از ۱۰۰ کشور عضو نم ندارند.

۶- آقای رييس، با توجه به حقايق ذکرشده و اعتمادی که بنده به توانايی شما و حسن نيت‌تان دارم به شما توصيه می‌کنم که نشستی را تشکيل دهيد، به شور و مشورت بپردازيد و فصلی جديد از درگيری و دخالت بيشتر شورای امنيت را که مطمئنا به اعتبار آژانس لطمه وارد می‌کند، باز نکنيد.

۷- در صورتی‌که شورای امنيت مجددا در مسايل آژانس دخالت کند مديرکل به خاطر تصويب قطعنامه مسوول عواقب آن از جمله لطمه خوردن اعتبار و اختيار آژانس است، زيرا گزارش نامتعادل، بی‌نتيجه، عجولانه و بی‌دقتش که انگيزه سياسی داشت مقدمه‌ای برای اين کار شد. آمريکا و نيز کشورهايی که به نفع اين قطعنامه که مبنای فنی و قانونی ندارد، رأی می‌دهند نيز در عواقب اين کار به ويژه ايجاد محيط پرتنش شريکند.

متشکرم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016