سه شنبه 21 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ديدار بحث‌برانگيز علی‌اکبر صالحی از وين"، راديو زمانه

ديدار امروز علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران از اتريش در محافل سياسی اين کشور بحث‌برانگيز شد.

به گزارش خبرگزاری اتريش علی‌اکبر صالحی، برای مذاکرات جديد از جمله با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، امروز وارد وين شد.

اين خبرگزاری نوشت که سفر صالحی به اتريش به دليل آن‌که جمهوری اسلامی ايران از سوی جامعه جهانی به‌خاطر فعاليت‌های هسته‌ايش مورد تحريم قرار گرفته، «بحث‌برانگيز» شده است.

وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تابستان سال گذشته، علی‌اکبر صالحی را که در آن زمان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود به همراه شمار دیگری از مقامات ایرانی در شمار افراد تحریم شده از سوی این اتحادیه قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتحادیه اروپا، محدودیت‌هایی را برای اين اشخاص در نظر گرفت که بر پايه آن مقامات مرزی اتحادیه اروپا موظف هستند از ورود آن‌ها به خاک این اتحادیه جلوگیری کنند.

نام علی‌اکبر صالحی در ردیف پانزدهم فهرست اشخاص تحریم شده اتحادیه اروپا قرار داشت که به گفته صاحب‌نظران تنها دربرگیرنده شخصیت حقوقی او به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نبود و شخص او را هدف قرار می‌داد.

با اين حال گفته می‌شود با انتصاب علی‌اکبر صالحی به‌عنوان وزير امور خارجه توسط محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، اين تحريم عليه او برداشته شده است.

وزارت امور خارجه اتريش اطمينان داد که ديدار ميشائيل اشپينده‌لگر، وزير امور خارجه اين کشور و صالحی با «توافق اتحاديه اروپا و آمريکا» صورت می‌گيرد.

اين در حالی است که پيش از ظهر امروز در برابر ساختمان وزارت امور خارجه اتريش تظاهرات اعتراضی نسبت به سفر صالحی تدارک ديده شده بود.

برخلاف نظر سخنگويان سياست خارجی احزاب پارلمانی اتريش، الکساندر فان در بلن، سياستمدار حزب سبزهای اين کشور با ديدار صالحی مخالفت کرده است.

به گفته وزارت امور خارجه اتريش، هدف ميشائيل اشپينده‌لگر اين است که با حفظ تحريم‌های سخت عليه جمهوری اسلامی ايران کانال‌های مذاکره با اين کشور باز بماند.

وزارت امور خارجه اتريش می‌گويد از اين امکان استفاده خواهد شد تا روی موضوعاتی چون حقوق بشر و برنامه هسته‌ای ايران به روشنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران علی‌اکبر صالحی صبح امروز به همراه علی‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در وين با يوکيا آمانو ديدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی نتايج اين ديدار را مثبت خواند و گفت: «در اين ديدار مقرر شد کارشناسان دو طرف مکانيسمی در ارتباط با همکاری‌های بيشتر در موضوع هسته‌ای ايران ارائه کنند تا سوء تفاهم‌های موجود به نحو شايسته حل‌وفصل شود.»

دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، خردادماه گذشته اعلام کرد که امکان دارد ايران فعاليت‌های مخفی مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را که ابعاد نظامی دارند تا چندی پيش نيز ادامه داده باشد.

يوکيا آمانو گفت اين سخنان را بر اساس اطلاعات جديدی که آژانس دريافت کرده است بيان می‌کند.

دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بار ديگر ايران را فراخواند تا به «سئوالات روشنی که در مورد طرح‌های تحقيقاتی و توسعه هسته‌ای اين کشور مطرح است و به‌نظر می‌رسد اهداف نظامی دارند» پاسخ گويد.

کشورهای غربی معتقدند برنامه هسته‌ای ايران پوششی برای دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين موضوع را رد کرده و می‌گويد برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آميز استفاده می‌کند.

افزون بر شورای امنيت سازمان ملل که تاکنون با صدور چهار قطع‌نامه، به تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌ای ايران و افراد و سازمان‌های مرتبط به آن رأی داده، آمريکا، اتحاديه اروپا و برخی ديگر از کشورها تحريم‌های يک‌جانبه‌ای نيز عليه ايران اعمال کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016