پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقای مرتضوی از کدام دادگاه تبرئه شده ايد؟! تابناک

در واقع، برای شکايت آقايان روح الامينی و جوادی فر، نه تنها جلسه و دادگاهی برگزار نشده، بلکه آقای مرتضوی مورد بازپرسی هم قرار نگرفته است؛ بنابراين، وی از چه چيزی تبرئه شده که حتی شکات پرونده نيز ار آن بی خبرند، خدا عالم است؟! البته شايد هم مرتضوی برگزار نشدن دادگاه را دليل بر تبرئه خود می داند که...

سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران و از متهمان رديف اول جنايت کهريزک در مطلبی که برای برخی نشريات فرستاده و در برخی خبرگزاری های رسمی نيز منتشر شد، اتهامات وارده به خود درباره مسائل بازداشتگاه کهريزک را نه تنها رد کرده، بلکه اظهار داشته که وی از همه اتهامات در اين باره هم تبرئه شده است، در حالی که اطلاعات خبرنگار «تابناک»، حکايت از اين دارد که وی نه تنها تبرئه نشده، بلکه شکايت دو تن از اوليای دم جانباختگان حادثه کهريزک، هنوز در دادگاه، بررسی نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش «تابناک»، سعيد مرتضوی در مطلبی که روز گذشته برای نشريات فرستاده، مدعی شده که بر پايه رأی داداگاه، وی هيچ گونه مدخليتی در حادثه کهريزک نداشته و از همه اتهامات تبرئه شده است.

وی در اين باره می گويد:

«دادسرای کارکنان دولت بيش از يک سال است به موضوع شکايت خانواده‌های مذکور عليه سه نفر از قضات ويژه رسيدگی کرده و با استعلام از مبادی ذی‌ربط و انجام تحقيقات لازم و مکفی، سرانجام طی ۴۳ صفحه، قرار منع تعقيب قضات را صادر و صريحاً در اين رسيدگی اعلام شده که قضات دادسرای تهران در اين حادثه هيچ گونه مدخليتی نداشته و کوچک‌ترين قصور يا اتهامی متوجه آنان نيست. تصميم بازپرس دادسرا توسط قاضی اظهار نظر دادسرای کارکنان دولت تأييد و قرار صادره به طرفين ابلاغ شده است».

با وجود اين، دو نکته زير نشان می دهد که مرتضوی نه تنها تبرئه نشده، بلکه پرونده وی با وجود قول مقامات عالی رتبه قضايی به اوليای دم حادثه کهريزک، هنوز بررسی نشده است:

نخست اينکه: پس از روشن شدن ماجرای کهريزک و دستور ويژه رهبر انقلاب برای رسيدگی به اين امر، پدر مرحوم کامرانی خود، مستقل عليه سعيد مرتضوی در شعبه ۱۳ دادگاه کارکنان دولت طرح شکايت می کند که با تلاش های مرتضوی، قاضی مقدمی، قرار منع تعقيب صادر می کند و بر همان اساس، تا مدتی تعليق مرتضوی و دو قاضی متهم ديگر در دادسرای انتظامی قضات به تعويق افتاد.

به دنبال آن، آقای کامرانی به اين حکم اعتراض می کند و قاضی آزمايش که پس از قاضی مقدمی، مسئوليت شعبه ۱۳ را به عهده گرفت، با وجود تلاش های مرتضوی، قرار منع تعقيب وی را لغو کرده و آن را پس می فرستد و اين در حالی است که پس از آن نيز قاضی آزمايش از آن شعبه رفته و پرونده همچنان با رد قرار منع تعقيب مرتضوی ادامه دارد.

در واقع در آخرين حکم موجود برای شکايت کامرانی از مرتضوی، قرار منع تعقيب لغو شده و معلوم نيست، چرا مرتضوی در اين باره خلاف واقع می گويد.

دوم اينکه: همه ماجرای تعقيب و منع تعقيب فوق الذکر، تنها مربوط به پرونده شکايت پدر مرحوم کامرانی بوده و اين در حالی است که آقايان روح الامينی و جوادی فر که جداگانه در شعبه ديگری ـ شعبه ۳ به رياست قاضی فضلعلی ـ اقامه دعوی کرده اند، هنوز حتی با بازپرس مربوطه ديدار نداشته اند، چه برسد به اينکه شکايتشان در دادگاه رسيدگی و مرتضوی تبرئه شده باشد؛ البته گفتنی است، قاضی فضلعلی نيز از آن شعبه رفته است.

ناگفته نماند که برای شکايت آقايان روح الامينی و جوادی فر، نه تنها جلسه و دادگاهی برگزار نشده، بلکه آقای مرتضوی، مورد بازپرسی هم قرار نگرفته است؛ بنابراين، وی از چه چيزی تبرئه شده که حتی شکات پرونده نيز ار آن بی خبرند، خدا عالم است؟! البته شايد هم مرتضوی، برگزار نشدن دادگاه را دليل بر تبرئه خود می داند که...

اين در حالی است که هرچند رئيس جمهور در اقدامی شگفت آور، متهم رديف اول جنايت کهريزک را ـ که رهبر انقلاب و افکار عمومی از وقايع صورت گرفته در آن اعلام انزجار کردند ـ به يک پست مهم اجرايی و نظارتی گمارده، با اين حال، اين مسأله نمی تواند شانه قوه قضائيه را از رسيدگی به آن خالی کند.

بنابراين، بايد گفت به جای اين مشاجرات خسته کننده، ضروری است قوه قضائيه با صدور بيانيه ای، آخرين تحولات مربوط به اين پرونده را به آگاهی عموم مردم برساند و اين اميد را در دل مردم پديد بياورد که قوه قضائيه جمهوری اسلامی، مظهر قسط و عدالت علوی است، چه، بنا بر هر مصلحتی، اگر پرونده مهمی چون اين پرونده به نتيجه نرسد و مردم احساس کنند که متهم از نزد خود، خود را تبرئه می کند، آسيب جدی به اين قوه ـ که دادخواه مظلومين در روزهای سخت زندگی شان است ـ وارد خواهد آمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016