جمعه 7 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری جمعه ۷ مرداد: ضبط ۲۰۰۰ هزار جلد کتاب یکی از فعالان سیاسی

این صفحه مرتبا به روز می شود!

ضبط ۲۰۰۰ هزار جلد کتاب یکی از فعالان سیاسی توسط نیروهای اطلاعات شهر سنندج

خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سنندج در پی جستجوی و بازرسی منزل یکی از فعالان این شهر ۲۰۰۰ هزار جلد کتاب را ضبط و مصادره کردند.

بنا به گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، نصف شب چهارشنبه گذشته نیروهای اطلاعات شهر سنندج در یورش به خانه جهانگیر علیخانی یکی از فعالان سیاسی شهر سنندج ۲۰۰۰ هزار جلد کتاب و یک دستگاه ماهواره و تمام البوم عکسهای وی را با خود میبرند.

گفتنی است جهانگیر علیخانی مدتی پیش به دلیل فعالیتهای سیاسی مجبور به ترک ایران شد و یک ماه گذشته در پی یورش نیروهای اداره اطلاعات شهر سنندج به منزل پدریش برادر وی را تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند.


تداوم تحت فشار قرار دادنِ زندانیانِ سیاسی رجایی شهر، هرانا

علی رغم اعتراض زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به محدودیت‌های جدید اعمال شده در هواخوری، مسئولان تاکنون هیچ توجهی به این موضوع نکرده و تحت فشار قرار دادن زندانیان را به بهانه‌های مختلف پی می‌گیرند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت جسمی علی عجمی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر (بند امنیتی) به علت سر درد شدید و نوسان فشار خون (۹ - ۱۴) و بی‌خوابی نامساعد است.

این مهم در حالیست که مسئولان توجه خاصی به این مسئله نداشته و پزشکان حاضر در بهداری نیز دلیل اصلی بیماری این فعال دانشجویی چپ را اعلام نکرده‌اند.

هم چنین رسیدگی پزشکی به سایر زندانیان منجمله حشمت الله طبرزدی که از مشکلاتِ قلبی رنج می‌برد، جعفر اقدامی که دچار سیاتیک است، زانیار مرادی که به دلیل بیماری فتخ قادر به تحمل شرایط زندان نیست و رضا شریفی بوکانی که از هفت ماه پیش تاکنون از مشکلات تنفسی در رنج است؛ به مانند گذشته نامطلوب است.

از سوی دیگر نیز روز یکشنبه ۳ مردادماه افشین بایمانی، به دلیل اعتراض به محدودیت‌های زندان از قبیل قطع تلفن و ممنوعیت هواخوری، به سلول انفرادی زندان منتقل شد.

لازم به یادآوری ست که بهروز جاوید تهرانی، فرزاد مدد‌زاده، صالح کهندل و محمدعلی منصوری، چهار تن دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در بند امنیتی رجایی شهر نیز طی هفته‌های گذشته به دلایل نامعلوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند.

اوایل بهمن ماه سال ۸۹ با انتقال اکثریت زندانیان سیاسی محبوس در این زندان (بیش از ۶۰ تن) به بند ۴ سالن ۱۲ و تشکیل بند امنیتی، کلیه ارتباط زندانیان با دنیای بیرون قطع و محدودیت های مضاعفی بر ایشان اعمال گردید.

شش ماه حبس حجت منتظری اجرا شد، هرانا

حجت منتظری، فعال سابق دانشجویی برای گذراندن حکم نهایی دادگاه خود، صبح روز پنجشنبه، ششم مرداد به زندان اوین مراجعه نمود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامبرده از سوی دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه او را به شش ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبانی و شرکت در تجمعات محکوم کرده بود.

لازم به ذکر است، حجت منتظری در اسفند ماه سال ۸۸ با یورش ماموران امنیتی به منزل‌اش در شهر کرج بازداشت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشم خواستار بعد از آزادی به بازداشتگاه اطلاعات مشهد اعزام شد، جرس

مقام های قضایی مشهد گفته اند بازداشت جدید هاشم خواستار به دلیل نامه چندی پیش وی به رئیس قوه قضائیه در رابطه با شرایط تاسف بار زندان وکیل آباد مشهد بوده است.

به گزارش تارنمای جرس هاشم خواستار در نامه مذکور به وضعیت نامناسب زندان وکیل آباد از نظر بهداشتی، غذایی و تراکم چند برابر ظرفیت زندانیان اشاره کرده بود که اکنون و چند ماه پس از انتشار ان نامه دلیل بازداشت ایشان ذکر شده است.

گفتنی است موارد مطروحه توسط خواستار، چندی پیش توسط اسماعیلی رئیس سازمان زندان های کشور نیز مورد تکرار قرار گرفته و وی در رابطه با وضعیت وخیم بهداشتی و غذایی زندان های کشور هشدار داده و از نگهداری سه برابر ظرفیت زندانی در زندان های کشور خبر داده بود.

نامه هزار و پانصد دانشجوی دانشگاه شریف به مقامات قضایی:
جامعه دانشگاهی شریف چشم انتظار بازگشتِ علی اکبر محمدزاده به محیط دانشگاه است

کمیته گزارشگران حقوق بشر - بیش از ۱۵۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با امضای نامه‌ای خطاب به دستگاه قضایی خواهان آزادی علی اکبر محمدزاده، فعال دانشجویی این دانشگاه شدند. متن این نامه به شرح زیر است:

«بیش از چهار ماه از بازداشت یار دبستانی ما، «علی‌اکبر محمدزاده» (ورودی ۸۶ مهندسی مکانیک) می‌گذرد. آخرین دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف از تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۸۹ در بازداشت به سر می‌برد و تاریخ برگزاری دادگاه ایشان سوم مردادماه ۹۰ اعلام شده است. ما گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به بازداشت‌های ناگهانی و طولانی مدت هم‌دانشگاهی‌های خود معترضیم. ما گمان می‌کنیم فعالیت دانشجویان در حریم دانشگاه باید تابع قوانین و نظارت‌های دانشگاهی باشد و باور داریم که دخالت نهادهای خارج از دانشگاه به نقض استقلال دانشگاه می‌­انجامد. ما بازداشت طولانی مدت آقای محمدزاده را خلاف موازین حقوقی می‌دانیم و عمیقا خواستار رعایت قانون و روند صحیح قضایی در برگزاری دادگاه یار دربند خود هستیم. جامعه دانشگاهی شریف چشم انتظار بازگشتِ علی اکبر محمدزاده به محیط دانشگاه است.»

لازم به ذکر است علی اکبر محمدزاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، یک روز پس از تجمع ۲۵ بهمن در دانشگاه صنعتی شریف توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. محمدزاده به گفتهٔ بازجویان به علت نپذیرفتن اتهامات وارده ۵۴ روز را در سلول انفرادی گذراند. وی سرانجام با گذشت بیش از دو ماه با دستور دادستان به بند عمومی منتقل شد. وی در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای انقلاب تهران به فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و نیز اخلال در نظم عمومی متهم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016