دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد جلالی فر، فعال حقوق بشر، بازداشت شد، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

سعيد جلالی فر، فعال حقوق بشر، بازداشت شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - سعيد جلالی فر، فعال حقوق بشر، ظهر روز يکشنبه نهم مردادماه، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شده است.

مادر سعيد جلالی فر در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا ضمن تاييد بازداشت فرزندش افزود که وی روز گذشته با مراجعه به زندان اوين، جهت جلوگيری از اجرای وثيقه، دستگير شد.

بازداشت اين فعال حقوق بشر در حالی صورت گرفته که تاکنون دادگاهی جهت محاکمهٔ وی تشکيل نشده است. وی که در آذرماه ۸۸ بازداشت شده بود، اواخر اسفندماه‌‌ همان سال با قرار وثيقهٔ ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.

اين عضو کميته گزارشگران حقوق بشر، طی اين مدت چندين مرتبه از سوی مقامات قضايی احضار شده بود.

اتهام جلالی فر که از دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه زنجان و از فعالين حقوق کودک نيز می باشد، "فعاليت تبليغی عليه نظام" عنوان شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مخالفت با آزادی سيامک قادری، روزنامه نگار زندانی بعد از يک سال بازداشت موقت، کلمه

با وجود گذشت يک سال از بازداشت سيامک قادری ، روزنامه نگار زندانی، مسوولان قضايی با آزادی موقت او با وثيقه مخالفت می کنند .

به گزارش خبرنگار کلمه، اين روزنامه نگار که مرداد ماه سال ۸۹ بازداشت شد اين روزها در بند ۳۵۰ زندان اوين نگهداری می شود .

سيامک قادری به اتهام تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی و نشر اکاذيب توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شده است .

يکی از اتهامات اصلی اين روزنامه نگار اداره کردن وبلاگ” ايرنای ما “بوده است . وبلاگی که او در آن به برخی عملکردها و اقدامات مسوولان خبرگزاری دولتی ايرنا انتقاد کرده و همچنين درباره جنبش سبز و رهبرانش مطالبی را در اين وبلاگ نوشته بود .

خبرگزاری ايرنا شاکی اصلی پرونده آقای قادری بود ،او همچنين بعد از ۱۸ سال کار دراين خبرگزاری از آن اخراج و راهی زندان اوين شد .

قادری يک فرزند ۱۴ ساله به نام علی دارد وبه جز او و همسرش ساير اعضای خانواده اش در شهرستان زندگی می کنند .

سيامک قادری ،روزنامه نگار در حالی در بند ۳۵۰ نگهداری می شود که هنوز حکم دادگاه تجديد نظرش به او ابلاغ نشده اما گفته می شود حکم چهار سال زندان او تاييد شده است . اين روزنامه نگار با قرار بازداشت اوليه و به صورت غير قانونی در زندان اوين نگهداری می شود.

***

برگزاری جشن تولد احسان عبده تبريزی ،دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين، کلمه

زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين جشن تولد کوچکی را برای يکی از هم بندان خود برگزار کردند .

به گزارش خبرنگار کلمه، اين زندانيان هفتم مردادماه سال جاری به مناسبت فرا رسيدن سالروز تولد احسان عبده تبريزی ، دانشجوی زندانی جشن کوچکی را برای اين هم بندشان در زندان اوين برگزار کردند .

اين دومين سالی است که احسان عبده تبريزی در زندان اوين جشن تولد خود را برگزار می کند .

اين دانشجوی دکترای تاريخ دانشگاه دورهام انگليس دی ماه سال ۸۸ بعد از بازگشت به ايران بازداشت شد و در دادگاه بدوی به هفت سال و در دادگاه تجديد نظر به پنج سال حبس قطعی محکوم شد .او دوران محکوميت خود را در زندان اوين سپری می کند و تنها يک بار از مرخصی سه روزه در مدت حبس اش استفاده کرده است .

جرم احسان عبده تبريزی شرکت در تجمع های اعتراضی پس از انتخابات رياست جمهوری در لندن مقابل سفارت ايران بوده است .

پدر احسان حسين عبده تبريزی، اقتصاد دان برجسته و يکی از منتقدان سياست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و دبير اسبق بورس تهران است. او مدتی مدير مسوولی روزنامه اقتصادی سرمايه را برعهده داشت .

***

دستگيری دختران و پسران "هنجارشکن" در بوستانهای پايتخت، دانشجونيوز

رئيس پليس پايتخت از برخورد "قاطعانه با دختران و پسران" جوانی که با انجام "اعمال غيرمتعارف و خلاف شئون اسلامی" نظم جامعه را برهم زده بودند خبر داد و گفت: "تعدادی از اين افراد عصر امروز دستگير شدند."

سردار ساجدی نيا در گفتگو با مهر اظهار داشت: "متاسفانه در ادامه وقايع بوستان آب و آتش امروز تعدادی از پسران و دختران جوان در يکی از بوستانهای شهر تهران اقدام به انجام خلاف شئون اسلام کردند که ماموران پليس پايتخت پس از اطلاع از ماجرا بلافاصله در محل حاضر و تمامی اين متخلفان و هنجارشکنان را دستگير و تحويل مراجع قضايی دادند." وی ادامه داد: "پليس تهران در صورت مشاهده اين گونه موارد قاطعانه با برهم زنندگان نظم و امنيت اجتماعی و هنجارشکنان برخورد می کند."

به گزارش دانشجونيوز، اشاره رييس پليس تهران به بوستان "آب و آتش" تفرج گاهی است که عده ای از جوانان در آنجا "آب بازی" کردند که تصاوير آن در رسانه های حکومتی جنجال برانگيز شد.

مدير عامل اراضی عباس آباد، در اينباره گفته است: "روز گذشته عده‌ای در يک هماهنگی قبلی در پارک آب و آتش حضور يافته و تصميم گرفته بودند روی يکديگر آب بپاشند. افرادی که اقدام به آب ‌بازی کرده بودند، اصولا بدحجاب بودند. البته تعدادی افراد با حجاب نيز در پارک حضور داشتند اما پليس نتوانست آنها را متفرق کند."

بهنام اتابکی با بيان اينکه از اتاق کنترل وضعيت را بررسی کرده‌ايم گفت: "شيرهای آب پارک به دليل استفاده بيش از اندازه از بين رفته بود و مجبور شديم آب آنها را قطع کنيم."

وی اضافه کرد: "تعداد زيادی کيسه نايلون روی زمين ريخته شده بود که افراد آن را از آب پر کرده و به هوا پرتاب می‌کردند و مهم نبود که روی سر چه کسی فرود می‌آيد."

وی بيان کرد: "از بلندگو اعلام کرديم نايلون‌ها باعث شده است سنسورها از کار بيفتد. به همين دليل آب را قطع کرديم و ساعت حدود ۱۲ اين افراد متفرق شدند."

***

سيزدهمين روز اعتصاب غذای مهدی خزعلی در زندان

دکتر مهدی خزعلی، از فعالان سياسی معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، سيزدهمين روز اعتصاب غذای خود را در حالی پشت سر می گذارد که از وضعيت سلامتی وی خبری در دست نيست.

به گزارش دانشجونيوز، روز يکشنبه ٢٦ تيرماه، بازجوی دکتر خزعلی با او تماس گرفته و از او دعوت می کند تا برای بازگرداندن بخشی از وسايلش به وزارت اطلاعات مراجعه کند. اما روز دوشنبه ٢٧ تيرماه، مهدی خزعلی به اتهامی که پيش تر به قيد وثيقه از محکوميت آن آزاد شده بود، مجددا بازداشت و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گيرد.

محمد صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی، شاهد ضرب و شتم شديد دکتر خزعلی در هنگام بازداشت بوده است. در اولين ديدار پس از بازداشت نيز اعلام شد که وی از ناحيه گردن دچار آسيب ديدگی شديد و احتمالا شکستگی شده است.

مهدی خزعلی که از روز سه شنبه اعتصاب غذای خود را آغاز نموده، در هنگام دستگيری خطاب به مسئولان قضايی اعلام کرده بود که "جنازه ام را بر دوشتان خواهم گذاشت."

دکتر مهدی خزعلی که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری، در نامه ای به ميرحسين موسوی خطاب به او گفته بود: "اگر سکوت کنی خيانت کرده ای!" به دليل اعتراض به سرکوب معترضين و خفقان حاکم بر کشور تاکنون چندين بار بازداشت شده است.

وی که پيش از اين با افشای مسائلی چون ابعاد پنهان پرونده پاليزدار خبر ساز شده بود، اولين بار توسط دادگاه ويژه روحانيت احضار و سپس بازداشت شد. او پس از احضار و پيش از دستگيری در وبگاه شخصی‌اش نوشت: "نمی‌دانم در من چه روحانيتی ديده‌اند که مرا به اين دادگاه احضار نموده‌اند!" گفتنی است دادگاه ويژهٔ روحانيت طبق قانون فقط می‌تواند به جرايم انجام‌شده توسط افراد روحانی رسيدگی نمايد.

مهدی خزعلی در ۳۱ تيرماه با قيد وثيقه بيست ميليون تومانی از زندان آزاد شد. در ۲۱ مهر ۱۳۸۹، بار ديگر مهدی خزعلی توسط پليس امنيت احضار و سپس برای بازجويی به زندان اوين منتقل شد. اتهام او اقدام بر عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی عنوان شد. وی در نهايت در روز شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ از زندان آزاد گشت.

بنا به گفته نزديکان وی، مهدی خزعلی پس از آزادی، با توجه به رفتار وحشيانه و غير انسانی بازجو و قاضی پرونده هايش (از جمله قاضی صلواتی و قاضی مقيسه)، از آنها به دستگاه قضا شکايت کرد. بازجوی پرونده او را مجبور کرده بود تا هزار بار جمله ((من خرم)) را در برگه بازجويی بنويسد.

مهدی خزعلی، فرزند ابوالقاسم خزعلی، نماينده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری است.

پس از دستگيری وی برای اولين بار پس از انتخابات، آيت الله خزعلی از فرزندش اعلام برائت کرده بود. مهدی خزعلی نيز در بيانيه‌ای که پس از انتخابات رياست جمهوری منتشر گرديد ضمن تأکيد بر ادای احترام به پيشگاه پدر گفت: "می‌فرمايند: اگر پدر راضی نباشد روزهٔ مستحبی حرام است» می‌گويم «بلی؛ اما جهاد واجب را می‌شود به امر پدر ترک کرد؟ مسئلهٔ رفع ظلم و استبداد است و بر همگان واجب و اذن پدر شرط نيست."

***

بلاتکليفی يک فعال مدنی کرد در سلولهای اداره اطلاعات مريوان، هرانا

خبرگزاری هرانا - يک فعال مدنی کرد اهل مريوان که نزديک به ۷۵ روز پيش توسط نيروهای امنيتی در مغازه‌اش در چهار راه «بایەوە» شهر مريوان بازداشت شده بود، همچنان در بازداشت نيروهای امنيتی بسر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، فرزاد حق‌شناس از اعضای انجمن زيست محيطی «چيا» مريوان که در تاريخ ۲۸ ارديبهشت ماه در مغازه‌اش واقع در چهار راه «بایەوە» مريوان توسط ماموران اداره اطلاعات مريوان بازداشت شده بود، علی الرغم گذشت نزديک به ۷۵ روز همچنان در سلولهای اداره اطلاعات مريوان نگهداری می‌شود.

اين فعال مدنی بعد از ۳۶ روز توانسته برای چندين دقيقه با مادرش در محل ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مريوان ملاقات کند که در حين اين چند دقيقه حال مادر وی نيز بهم می‌خورد. ۱۴ روز پيش نير وی با خانواده‌اش تماسی کوتاهی داشته و اعلام کرده همچنان در سلولهای انفرادی بسر می‌برد.

لازم به ذکر است روز دوشنبه ۳ مردادماه همچنين ايرج قادری، شريف باجور و بهروز داروند از اعضای هيئت مديرهٔ انجمن زيست محيطی چيا بعد احضار به ستاد خبری اين شهر توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند و از سرنوشت آنان خبری در دست نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016