دوشنبه 17 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: به اصلاح طلبان توصيه می‌کنم اصلاح طلبی را تعريف کرده تکليفشان را در مورد سران فتنه‌ ۸۸ روشن کنند، ايسنا

- از سکوت انتخاباتی احمدی‌نژاد استقبال می‌کنيم
- جبهه پايداری افرادی اصولگرا و دارای طرفدار هستند
- شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حضور درانتخابات بی‌معناست


باهنر گفت: رقيب‌هايی که در انتخابات مجلس خواهيم داشت از طيف‌های مختلف مثل اصلاح طلبان؛ جريان فتنه و جريان انحرافی خواهند بود و حتی کسانی که اصولگرا هستند، اما حاضر نشدند در مجموعه‌ی ما کار کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير کل جامعه اسلامی مهندسين در ابتدای نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با تبريک ماه رمضان و روز خبرنگار ، از خبرنگاران به عنوان قشری يادکرد که برای تعادل بخشی به جامعه و تقويت دموکراسی به عنوان پايه‌های اصلی حرکت‌های دموکراتيک، می‌توانند موثر باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ۱۵ ايرادی که معاون پارلمانی رئيس جمهور به آيين‌نامه‌ی داخلی مجلس مطرح کرده است و اين که آيا بهتر نبود اين ايرادها در شورای عالی حل اختلاف يا جلسات مشترک فصلی مطرح شود، توضيح داد: ما از تعامل بين قوا استقبال می‌کنيم، پس هيچ ضرورتی ندارد اين مسائل رسانه‌ای شود، چون بهتر است در مورد مقدمات کاری کارهای قانونی اظهار نظر رسمی و حقوقی نداشته باشيم و می‌توانيم اين نظرات را دوستانه مطرح کنيم.

وی افزود: اگر در رابطه با مقدمات کار هر نهاد وارد شويم و آن را زير سوال ببريم طرح اين مسائل پايان يافتنی نخواهد بود. به طور مثال ممکن است اين مساله مطرح شود که چرا مصوبات دولت، فرآيند طبيعی و عادی خود را طی نمی‌کند و يا اين موضوع طرح شود که نظر شورای نگهبان منطبق بر قانون اساسی نيست.البته برخی مسايل می‌تواند به صورت علمی و دانشگاهی مطرح شود.

باهنر در ادامه تصريح کرد: با توجه به اين که هر نهاد تلاش دارد مقدمات کاری خود را داشته باشد، متاسفانه هر از چند گاهی از طرف دولت و رئيس جمهور نامه‌هايی نوشته می‌شود و رسانه‌ها مدتی مشغول آن می‌شوند که به نظر می‌رسد اين موضوع به معاون حقوقی ايشان نيز سرايت کرده است و اميدواريم به بقيه‌ بدنه دولت تسری نيابد.

باهنر در ادامه در جواب سوال خبرنگار ايسنا، در رابطه با شکل‌گيری مجموعه‌ی ۸+۷ در جهت وحدت اصولگرايان و ادعای برخی طيف های اصولگرايی مبنی بر جامع نبودن اين مجموعه و اين که همه‌ی طيفهای اصولگرايی را در برنمی‌گيرد، گفت: اگر بخواهيم از نظر رياضی محاسبه کنيم، اصولگرايی بسيار وسيع و بزرگ است و شايد اگر بخواهيم مجموعه‌ی همه‌ی گروه‌های سياسی را که در جبهه‌ی اصولگرايی هستند، دعوت کنيم تبديل به يک مجلس ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفره می‌شود.

باهنر با بيان اين که ما به دنبال اين هستيم که با تشکيل يک مجموعه حداکثر اصولگرايان را دور هم جمع کنيم، تصريح کرد: بقيه‌ اصولگرايان بايد نماينده‌ی خود را در بين همين نماينده‌ها پيدا کنند، چون اگر قرار باشد هر مجموعه‌ی بزرگ و کوچک نماينده‌ی مستقل داشته باشد همان مجلسی می‌شود که بايد درآينده شکل بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نايب رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اين عقيده که ۸+۷ جامعيت خوبی دارد، اظهار کرد: ۸+۷ از جبهه‌ی متعهد اصولگرايی که در گذشته ۲+۵ بود، وسيع‌تر است و برخی احساس می‌کنند بايد با اين مجموعه ارتباط بگيرند، بايد بين اعضای آن نمايندگان خود را پيدا کنند و ما به عنوان اعضای ۸+۷ آمادگی داريم پيشنهادات و حرف‌های منطقی آنها را بشنويم و استفاده کنيم.

باهنر همچنين در جواب سوالی در رابطه با شکل گيری جبهه‌ی ايستادگی و طيف محسن رضايی و احتمال ارايه ليست جداگانه از جانب آنها، گفت:آقای رضايی با توجه به تجربه‌ی ما از ايشان حتما به دنبال جدا شدن و ليست مستقل نيستند و تجربه‌ی ما نشان می‌دهد رضايی خيلی نرم‌تر و مدبرانه‌تر برخورد می‌کند.

وی ادامه داد:‌ آقای رضايی مسائل خود ا در رسانه مطرح کردند و با جامعه‌ی روحانيت مبارز تهران صحبت‌هايی داشتند و جامعه‌ی روحانيت اعلام کرد به ۸+۷ توصيه می‌کند به پيشنهادات توجه شود و آقای رضايی نيز پذيرفتند.

وی با بيان اين‌که در طيف اصولگرايی نقطه مرزی تعريف شده و جداکننده‌ای وجود ندارد، افزود: جامعتين در مورد ۸+۷ بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد ديگر قابل تجديد نظر نيست و از طيف‌های مختلف می‌خواهيم با آن ارتباط برقرار کنند و حرفهايشان را بزنند.

وی همچنين در رابطه با حضور آقای لاريجانی در مجموعه ۸+۷ توضيح داد: لاريجانی عضو هيچ کدام از تشکل‌های جبهه‌ی پيروان خط امام و رهبری نيستند، البته نزديکی تفکرات بحث ديگری است و زوايای روشنی بين تفکرات لاريجانی با جبهه‌ی پيروان خط امام و رهبری وجود دارد . بنابراين صرفا اين که يک نفر کانديدای يک جبهه باشد به معنای عضويت او در آن جبهه نيست.

وی افزود :البته غير از سه ضلع دوره‌ی گذشته احساس شد اگر آقای لاريجانی و قاليباف در اين مجموعه حاضر باشند، اين مجموعه جامعيت بيشتری پيدا خواهد کرد و به نظر ما لاريجانی حتما اين ظرفيت تشکيلاتی را دارد که يک عضو در مجموعه‌ی ۸+۷ داشته باشد.

وی همچنين در رابطه با حضور آقای توکلی توضيح داد: در اين دوره تلاش شده است، بحث اضلاع را نداشته باشيم و بيشتر مجموعه‌ی اصولگرايی مطرح باشد و تيپ‌هايی مثل آقای توکلی به همان مجموعه تحول خواهان نزديک هستند و فعاليت خواهند کرد.

باهنر همچنين در رابطه با سوالی در مورد حذف شدن نماينده‌ی آقای لاريجانی و اين‌که اگر جبهه‌ی پايداری بخواهد ليست جداگانه‌ای بدهد، عکس‌العمل‌ها چطور خواهد بود، گفت: مسئولين جبهه‌ی پايداری بارها اعلام کردند که قصد ارائه ليست جداگانه ندارند و هنوز هم اين موضوع را دنبال می‌کند، اما يکی از مشکلاتی که در برخی از گرايش‌های اصولگرايی وجود دارد مطلق انگاری است يعنی برخی تصورشان در مورد خلوص اصولگرايی تند و افراطی است.

وی افزود: بايد توهمات را کنار گذاشت و با هم کار کنيم در اين رابطه به نظر می‌رسد جبهه‌ی پايداری نيز قصد ارائه‌ی ليست جداگانه ندارد، البته شايد بخواهد چانه‌زنی کند که به نظر ما فرصت چانه‌زنی گذشته است.

باهنر همچنين در رابطه با صحبت‌هايی در مورد دخالت دولت در انتخابات مجلس و در مورد اقداماتی در رابطه با ممانعت از حضور جريان انحرافی در انتخابات آتی، تصريح کرد: در مورد برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشيه معمولا همه‌ی طيف‌های ديگر به دولت و مجری انتخابات توصيه های لازم را می‌کنند و معنای آن حرکت سازمان يافته برای ناسالم انجام دادن انتخابات نيست، بلکه تذکری است تا تمامی دست‌اندرکاران انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخابيه در حفظ امانت مردم دقت کنند، پس تذکرات معمولی هر دوره از طرف طيف‌های مختلف انجام می‌شود.

دبير کل جامعه‌ی اسلامی مهندسين در مورد گروه انحرافی و يا وابستگی کانديداها و نامزدهايی به اين گروه نيز گفت: اين گروه مشخصاتی دارد که در تفکرات و ارتباط مالی آن با برخی مراکز قدرت و ثروت مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: پس اگر نامزدی مشکل اين چنينی داشته باشد، صلاحيت او به صورت جدی بررسی می‌شود، اما اين‌که نامزدهايی تحت عنوان جريان انحرافی صلاحيتشان رد شود، وجود نخواهد داشت که اين موضوع در مورد جريان اصلاح طلبی نيز همين طور است، يعنی اين طور نخواهد بود که کسی به خاطر داشتن نام اصلاح‌طلبی رد صلاحيت شود.

وی با بيان اين که افراد بايد شرايط ويژه‌ی کانديداتوری داشته باشند تا صلاحيتشان تاييد شود، تصريح کرد: البته نامزدهای انتخابات بايد ابهامات موجود را برطرف کنند.

وی با بيان اين که رقابت انتخاباتی با وظايف حاکميت در انتخابات متفاوت است، افزود: اگر کسی مشکل اخلاقی، اعتقادی، مالی و يا مفسده داشته باشد و شرايط لازم برای حضور در انتخابات را نداشته باشد، توسط هيات‌های اجرايی و نظارت بررسی می شود و ما پس از بررسی‌های انجام شده با هم رقابت می‌کنيم ،البته نه از طريق اهرم حاکميتی، بلکه با تبليغات و تبيين مسائل.

وی در جواب سوالی در رابطه با عدم حضور جبهه‌ی پايداری در جلسه روز گذشته جبهه وحدت اصولگرايان گفت: ظاهرا مذاکرات انجام شده و در جلسه‌ی بعدی شرکت خواهند کرد.

باهنر در رابطه با اظهارنظر برخی رسانه‌های نزديک به جبهه‌ی پايداری در مورد شخصيت خود نيز تصريح کرد: در مجموعه‌ی اصولگرايی نحله‌های مختلف فکری وجود دارند و اگر بخواهيم دو طرف را تعريف کنيم يک طرف قضيه مثل جبهه‌ی پايداری مدعی هستند اصولگرايی هر چه ناب‌تر وخالص‌تر ، بهتر و بعد خلوص اصولگرايی را به تصور خود تعريف می‌کنند و می‌گويند تعداد برايمان مهم نيست.

وی ادامه داد:از طرف ديگر طيف ديگر، اصولگرايی را به نوعی تعريف می‌کنند که غير از افراد ضد انقلاب و محارب با نظام اسلامی، همه را دارای رگه‌های اصولگرايی می‌دانند و اين افراط و تفريط در تعريف اصولگرايی مشکل ايجاد می‌کنند که در گذشته در اصلاح طلبان نيز شاهد آن بوديم.

وی با بيان اين‌که ما به دنبال اين هستيم که اصولگرايی را در چارچوب تعريف کنيم، تصريح کرد: جامعتين بايدها و نبايدهای اصولگرايی را تشريح کردند و از ديد ما کسانی اصولگرا هستند که به آن متعهد باشند و ما اين بايدها و نبايدها را کاملا پذيرفته‌ايم، پس به آن عمل می‌کنيم نه کمتر ونه بيشتر.

وی افزود: برخی شاخص‌های اصولگرايی را آنقدر ريز و ظريف تعريف می‌کنند که عده‌ی محدودی را در بر می‌گيرد و در تصوری که اين آقايان برای اصولگرايی دارند، در مجلس بيش از ۱۵ تا ۲۰ نفر اصولگرا وجود ندارد، در حالی که ما اصولگرايی را طوری تعريف می‌کنيم که در مجلس بيش از ۲۰۰ نفر اصولگرا دارد.

وی تصريح کرد: ديد تنگ و بسته‌ی امثال اين آقايان طبيعی است که باهنر را در خود جای نمی‌دهد و توصيه‌ی ما به اينها آن است که ديدشان را بازتر کنند و عميق‌تر نگاه کنند و مسائل را واقع گرايانه تحليل کنند، يعنی تصور نکنند هر چه خود را محدود‌تر کنند، قدرت‌مند‌تر می‌شوند، چون به همان اندازه که محدود می‌شوند به حاشيه‌ رانده می‌شوند.

وی همچنين در رابطه با سوالی در مورد ارزيابی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده مجلس و رقيب اصلی اصولگرايان در انتخابات آينده گفت: به نظر من برای اصلاح‌طلبان تحت عنوان اصلاح‌طلبی، منعی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد، اما يک موقع کسی ادعای اصلاح طلبی می‌کند و معتقد به تغيير قانون اساسی است که اين موضوع تفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: پس همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند از ديد معارف اسلامی، اصولگرای غير اصلاح‌طلب و اصلاح طلب غير اصولگرا نداريم. يعنی همه‌ی اصولگرايان واقعی حتما اصلاح طلب و همه‌ی اصلاح طلبان واقعی از ديد مکتب اسلام حتما اصولگرا هستند که اگر چنين باشد، نه تنها با آنها رقابت نمی‌کنيم، بلکه دستشان را می‌بوسيم و در ليستمان قرارشان می‌دهيم پس صرفا داشتن اسم اصلاح‌طلبی مانع حضور در انتخابات نمی‌شوند.

باهنر گفت: به اصلاح طلبان توصيه می‌کنم اصلاح طلبی را تعريف کنند، همان طور که ما بعد از مدت‌ها اصولگرايی را تعريف کرديم و از طرف ديگر به آنها توصيه می‌کنم، تکليفشان را در مورد سران فتنه‌ی ۸۸ روشن کنند که در اين صورت از حضور آنها در انتخابات استفاده می‌کنيم.


محمدرضا باهنر در ادامه نشست خبری جامعه اسلامی مهندسين با تاکيد بر اين‌که همه‌ آرای برآمده از تصميمات مجلس نبايد سياسی باشد، گفت: برخی از گرايش‌های مجلس بعد از انتخابات بر مشخص شدن ترکيب مجلس تعيين می‌شود و از اين رو نمی‌توان گفت که ترکيب مجلس در انتخابات آينده چگونه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين در پاسخ به پرسشی گفت: بعضی‌ها به دلايل مختلف فکر می‌کنند که تمام حرکت‌های مجلس بايد سياسی و مبتنی بر طيف‌بندی‌های سياسی باشد اين در حالی است که اعتقاد بنده آن است که بيش از ۸۵ درصد مجلس سياسی نيستند بدان معنا که نمايندگان در بسياری از موارد و تصميم‌گيری‌های مجلس با يکديگر اختلاف نظر دارند که نمونه آن، بررسی قانون بودجه، برنامه پنج ساله و لوايح و طرح‌های مختلف است.

وی افزود: اين اختلاف‌نظرها در مجلس هيچ اشکالی ندارد بر اين اساس می‌توان اينگونه نتيجه گرفت که تنها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از تصميمات مجلس در مواردی همچون برگزاری انتخابات هيات رييسه و رای اعتماد به وزرا سياسی است از اين رو اعتقاد بنده بر اين است که همه‌ تصميمات و آرای برآمده از مجلس نبايد سياسی باشد.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی همچنين خاطرنشان کرد: البته در صورت وجود احزاب قوی، قدرتمند و شناسنامه‌دار و پاسخگو، اينگونه موضع‌گيری‌ها در مجلس تفاوت پيدا می‌کند بدان معنا که در اين صورت احزاب موضع رسمی خود را اعلام کرده و آن را مجلس برآمده از احزاب نيز در تصميم‌گيری‌های مختلف خود حتی در جريان بررسی لوايح، بودجه و برنامه نيز از آن تبعيت می‌کند.

باهنر در ادامه در مورد چگونگی رقابت در انتخابات گفت: در مرحله اول تائيد صلاحيت نامزدهای انتخاباتی که توسط هيات‌های اجرايی بررسی می‌شود پس از آن موضوع ورود احزاب به انتخابات مطرح می‌شود و در نهايت ممکن است رقابت‌های قوميتی نيز در انتخابات وجود داشته باشد از اين رو می‌توان اينگونه نتيجه‌گيری کرد که رقابت انتخابات مجلس رقابتی متنوع است يعنی رقابت بين افراد تا رقابت بين تشکل‌ها و گرايش‌های سياسی.

وی افزود: از اين رو می‌توان اين‌گونه نتيجه گرفت که گرايش اکثريت مجلس بعد از مشخص شدن نتيجه‌ انتخابات تعيين می‌گردد و نمی‌توان پيش از آن در مورد اکثريت مجلس اظهارنظری کرد.

باهنر در پاسخ به اين پرسش که برخی معتقدند گروه ۸+۷ عامل اختلاف است، گفت: اين اظهارنظر که گروه ۸+۷ باعث اختلاف می‌شود بدان معناست که اگر هيچ کاری از سوی جامعتين و يا گروه‌های مختلف اصولگرايان برای رساندن وحدت انجام نمی‌شد مسائل به گونه‌ای راحت‌تر حل می‌گرديد، اين موضوع درست نيست چرا که با نزديک شدن به انتخابات طرح مباحث مختلف مطمئنا حرف‌های حاشيه‌ای و اختلاف‌نظرها نيز مطرح می‌شود که در اين بين ممکن است چانه‌زنی‌هايی نيز به وجود آيد بر اين اساس نبايد از اين نکته غافل شد که منظور ما از وحدت، رسيدن به وحدت سياه و سفيد و يا صفر و صدی نيست. ما در رسيدن به وحدت طيف صفر تا صددرصدی را داريم که اگر بتوان بين آن‌ها وحدت ايجاد کرد اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ما هيچگاه ادعا نکرده‌ايم که می‌توانيم همه اصولگرايان را به وحدت برسانيم.

وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که به نظر می‌رسد کارهای مهم کشور همچون ايجاد اشتغال برای برگزاری انتخابات رها شده است، گفت: اين موضوعی درست نيست چرا که کارهای مهم مملکت در حال انجام شدن است و هيچ چيزی تعطيل نيست، دولت و مجلس کارهای خود را انجام می‌دهند. از سوی ديگر به دليل آغاز اجرايی شدن قانون انتخابات در کشور طبيعی است که اين تب و تاب انتخاباتی نيز از هم‌اکنون شروع شود.

به گفته باهنر، سال پايانی مجلس برای شروع بحث‌های انتخاباتی وقت مناسبی است.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با تاکيد بر اينکه تلاش اصولگرايان، رسيدن به يک ليست واحد در تهران است، گفت: البته اين بدان مفهوم نيست که ليست ديگری در تهران وجود نداشته باشد کما اينکه در دوره‌های گذشته نيز بيش از ۲۰ ليست با اسامی مختلف در تهران ظهور پيدا کرد.

وی افزود: تلاش ما در اين راستاست که دو ليست از اصولگرايان در تهران منتشر نشود و ليست تهران از افراد صاحب نفوذ و شناسنامه‌دار و دارای عده و عده تشکيل شده باشد. بر اين اساس نمی‌توانيم همه افراد را در ليست خود جای دهيم چون تنها ۳۰ نفر از تهران می‌توانند وارد مجلس شوند.

باهنر در توضيح هدف برگزاری نشست روز گذشته جبهه متحد اصولگرايان نيز گفت: در اين جلسه انتخابات آينده، وضعيت داخلی و خارجی و اوضاع و احوال کشور مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد به سوالاتی همچون حساسيت‌های مردم و شناختن دوستان اصلی اصولگرا پاسخ داده شود.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين پرسش که ارزيابی شما از اظهارنظر آقای مطهری مبنی بر اينکه انتخابات مجلس را می‌توان طبق قانون اساسی نهادی غير از دولت برگزار کند، گفت: در قانون اساسی برگزاری انتخابات به عهده وزارت کشور گذاشته نشده است طبق اصل ۹۵ قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجری برگزاری آن به صراحت وزارت کشور يا دولت نيست. اينکه برگزاری انتخابات توسط دولت، فرمانداری و وزارت کشور انجام می‌شود در قوانين عادی آمده است. از اين رو می‌توان نتيجه گرفت که اين قانون قابل تجديدنظر است.

باهنر در ادامه توضيح داد: اين موضوع بحثی فلسفی است که در بسياری از کشورها نيز مطرح است. مسائلی از اين قبيل که دولت بهتر است مجری انتخابات نباشد و يا مجلس به عنوان ذينفع از نتيجه انتخابات تاثيرگذار در تصويب قانون انتخابات نباشد نيز مطرح است که همه موارد به نظر مجلس و قانون اساسی برمی‌گردد.

وی افزود: قانون اساسی اين اختيار را به مجلس داده است که قوانين انتخابات را تصويب نمايد ولی با اين وجود به نظر بنده نيز اگر تصويب قانون انتخابات توسط نمايندگان انجام نشود اولی‌تر است و انتخابات سالم‌تری خواهيم داشت.

باهنر در ادامه خاطرنشان کرد: بر اين اساس می‌توان گفت که صحبت آقای مطهری مبنی بر اينکه طبق قانون اساسی لزوما دولت برگزار کننده انتخابات نيست از لحاظ تئوری درست است، اما در مقابل بايد به اين پرسش نيز پاسخ داده شود که جايگزين دولت به عنوان برگزار کننده انتخابات چه نهادی می‌تواند باشد. در اين رابطه انجام کار مطالعاتی و بررسی معايب و محاسن آن امری مهم به شمار می‌آيد که مطمئنا در اين دوره انتخابات مجلس نهم شدنی نيست.

باهنر همچنين تصريح کرد: ما از اين طرح برای برگزاری انتخابات به عنوان پروژه جديدی استقبال می‌کنيم و شايد بهتر باشد اين موضوع در مرکز پژوهش‌های مجلس نيز مورد بررسی قرار گيرد و مشخص شود که سناريوهای جايگزين برای مجری و برگزار کننده انتخابات به جای وزارت کشور چه نهادهايی می‌تواند باشد.

به گزارش ايسنا، نايب رييس مجلس شورای اسلامی در مورد تکليف قرائت گزارش کميسيون اصل ۹۰ درباره چند مورد شکايت نمايندگان از رييس‌جمهور در صحن علنی نيز گفت: اگر ۱۰ نماينده اشکالی در اجرای قانون از سوی دولت مشاهده کنند می‌توانند اين موارد را طبق ماده ۲۳۳ آيين‌نامه داخلی به هيات رييسه ارائه دهند و هيات رييسه نيز بر اساس تشخيص به کميسيون‌های تخصصی ارجاع نمايد و بعد از آن فرآيند بررسی اين شکايات در کميسيون‌ تخصصی و ارائه گزارش آن به صحن علنی طی می‌شود. سرانجام نيز در صورت پيشنهاد کميسيون تخصصی و رای مثبت مجلس آن شکايت به مراجع قضايی برای پيگيری ارائه خواهد شد.

وی همچنين توضيح داد: اين قاعده در مورد کميسيون اصل ۹۰ صدق نمی‌کند چرا که نمايندگان می‌توانند گزارش‌های خود را در مورد تخلفات و عملکرد مجريان از اجرای قانون به صورت جداگانه به کميسيون اصل ۹۰ بدهند تا اين کميسيون بررسی‌های لازم را انجام دهد.

باهنر افزود: در مورد شکايت نمايندگان از رييس‌جمهور اتفاقی که رخ داد اين بود که آن‌ها خواسته بودند اين شکايت به کميسيون اصل ۹۰ به عنوان کميسيون تخصصی ارجاع شود که اين روند درست نيست چرا که اين کميسيون، کميسيون تخصصی به شمار نمی‌رود.

اين عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی افزود: البته در اينگونه موارد بهتر است با توجه به تشکيل هيات تنظيم قوا از سوی مقام معظم رهبری به رياست آيت‌الله هاشمی شاهرودی اينگونه مسائل قبل از کشيده شدن به رسانه‌ها و شکايت در اين هيات مطرح و حل گردد. با اين وجود در مورد اعتراض نمايندگان به رسيدگی نشدن به شکايت آن‌ها از رييس‌جمهور بايد هيات رييسه هر چه سريعتر تکليف اين موضوع را روشن کند و حتی اگر لازم باشد گزارش آن در صحن علنی قرائت گردد مسلما در صورت رای مثبت نمايندگان به اين گزارش برای پيگيری به مراجع قضايی ارائه و آنها مکلف به رسيدگی به آن هستند.

باهنر در ادامه در پاسخ به اين پرسش که تعبير شما از سکوت انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد چيست؟ گفت: ما هيچگاه با حضور رييس‌جمهور در انتخابات موافق نبوده‌ايم. هيچ زمانی نيز رييس‌جمهور به صورت رسمی ابراز علاقه برای ورود به انتخابات نکردند به طوری که در همان جلساتی که برای تعيين سه نفر در راستای رسيدن اصولگرايان به وحدت تشکيل می‌دادند تاکيد داشتند که من به اين کارها نمی‌رسم و اين کميته سه نفره بايد موضوع را دنبال کنند حتی هنگامی که آنها برای برگزاری جلسات مستمر با رييس‌جهمور اصرار داشتند آقای احمدی‌نژاد پاسخ منفی داده بودند.

وی افزود: البته بعد از جريانات اخير و حاضر نشدن رييس‌جمهور در مدت کوتاهی در محل کارشان آن سه نفر خدمت جامعتين رفتند و اعلام کردند که ماموريتشان تمام شده است و به نوعی انتخابات را به جامعتين واگذار کردند؛ اما جامعتين از آنها خواست که گروه هفت نفره را تشکيل دهد.

باهنر خاطرنشان کرد: حداقل رييس‌جمهور در مواضع‌شان اشتياقی برای ورود جدی در انتخابات نشان ندادند که نظر ما نيز همين است چون مصلحت نيست دولت به عنوان مجری برگزار کننده انتخابات همچون فعال حزبی در انتخابات حضور پيدا کند. بر اين اساس ما از سکوت آقای احمدی‌نژاد استقبال می‌کنيم.

اين عضو کميته ۸+۷ اصولگرايان در مورد جبهه پايداری نيز گفت: اين اظهارنظرها که جبهه پايداری در انتخابات چگونه می‌خواهد فعاليت کند و اينکه آيا قصد جايگزينی رايحه خوش خدمت و يا فعاليت مستقل را دارد يا خير، را بايد منوط به اتفاقات آينده کنيم؛ اما در مجموع ما بر اين اعتقاديم که دوستانمان در جبهه پايداری افرادی اصولگرا و دارای عده و عده و طرفدار هستند؛ اما نبايد آنها در مواضع‌شان و يا عده و عده و طرفدارانشان دچار توهم و افراطی‌گری شوند، بايستی در بحث اصولگرايی منشور جامعتين را ملاک قرار دهد.

به گزارش ايسنا، باهنر در پاسخ به اين پرسش که آيا شما می‌دانيد آقای مشايی کجا هستند، گفت: آقای مشايی در دفتر رييس‌جمهوری مشغول به کارند ولی حضور رسانه‌ای‌شان کمرنگ شده است، با اين وجود اگر شما ايشان را ديديد سلام ما را برسانيد.

وی در پاسخ به اين پرسش که ارزيابی شما از دلايل شرط‌ گذاری برخی از اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات چيست، گفت: اصلاح‌طلبان طيف وسيعی دارند به گونه‌ای که عده‌ای که خود را در خارج از کشور اصلاح‌طلب می‌دانند انتخابات را تحريم می‌کنند و عده ديگر نيز در داخل کشور می‌گويند که ما در انتخابات حتی در شرايطی که نامزدهايمان ردصلاحيت شوند شرکت می‌کنيم. از سوی ديگر عده‌ای نيز در استفاده از مهره‌های سفيد خود در انتخابات مجلس اعتقاد دارند از اين رو نبايد برای اصلاح‌طلبان يک تصميم واحد اتخاذ شود. بهتر است ابتدا تعريف جامعی از اصلاح طلبی در جامعه مشخص گردد.

وی افزود: اصلاح‌طلبان معتقد به قانون اساسی و ملتزم به چارچوب‌های قانون اساسی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، مطئمنا اين موضوع باعث ايجاد رقابت‌های انتخاباتی و گرم‌تر شدن تنور انتخابات می‌شد.

وی همچنين با تاکيد بر اينکه مشارکت حداکثری دغدغه‌ی اصولگرايان است، ‌گفت: ما حضور حداکثری مردم را بر پيروزی حداکثری جناح خود ترجيح می‌دهيم که اين حضور حداکثری نيز پارامترهای مختلفی همچون ميزان اميدواری و رضايت‌مندی مردم و همچنين حضور کانديداهای مختلف در عرصه انتخابات بستگی دارد.

باهنر همچنين با بيان اينکه طرح شرط‌هايی همچون اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی برای حضور در انتخابات قابل قبول نيست، گفت: به نظر بنده شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات هيچ معنا و مفهومی ندارد و تنها يک شوخی است.

اين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس همچنين با تاکيد بر اينکه اصلاح‌طلبان بايستی مواضع خود را نسبت به قانون اساسی و قوانين عادی کشور مشخص کنند، گفت: با اين وجود اگر آن‌ها می‌خواهند برای حضور نيافتن در انتخابات و يا پيروز نشدن دلايل و بهانه‌هايی را مطرح کنند، ما حاضريم برای آن‌ها تعريف کنيم که چه بهانه‌های بهتر و قوی‌تری بياورند.

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه اصولگرايان اين اعتقاد را ندارند که در انتخابات آينده رقيبی ندارند، گفت: برخی مطرح می‌کنند که اصولگرايان به دليل نداشتن رقيب بهتر است به دو گروه تقسيم شده و با يکديگر رقابت کنند. اين در حالی است که اصولگرايان در انتخابات آينده مجلس رقيب جدی و قدرتمندی دارند که بخشی از مجلس را در دست می‌گيرد. اين موضوع که رقابت جدی در انتخابات با اصولگرايان وجود ندارد ساده‌انگاری بيش نيست.

به گزارش ايسنا، نايب رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اين پرسش که ارزيابی شما از تفسير آقای کدخدايی از حضور برخی از حقوقدانان شورای نگهبان در گروه ۸+۷ چيست؟ گفت: هيچ عضوی از شورای نگهبان در ۸+۷ حضور ندارد. در ابتدا يک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان قصد حضور در اين گروه را داشت که همه به اتفاق آراء با اين موضوع مخالفت کردند.

باهنر افزود: جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تنها برای رسيدن اصولگرايان به وحدت تلاش می‌کنند و مطمئنا قصد معرفی کانديدايی را ندارند. آقای يزدی و آقای مهدوی‌کنی عضو ۸+۷ نيستند و آنها تنها به عنوان دبيران دو جامعه تلاش می‌کنند که اصولگرايان به وحدت برسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016