چهارشنبه 19 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بشار اسد در ديدار با داوود اوغلو: هرگز در برخورد با تروريست‌ها کوتاهی نمی‌کنيم، ايسنا


- دمشق سفيران خود را از عربستان، کويت، بحرين و قطر فراخواند


وزير خارجه ترکيه در پی سفر خود به دمشق تصريح کرد که آينده تحولات سوريه به تصميماتی بستگی دارد که دمشق در چند روز آينده اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبکه الجزيره، احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه در يک کنفرانس خبری پس از بازگشت از سوريه اظهار داشت: سرنوشت مرحله آينده سوريه به اقداماتی بستگی دارد که مقام‌های دمشق در چند روز آينده اتخاذ می‌کنند.

وی با خودداری از پرداختن به جزئيات ديدارش با بشار اسد، رئيس‌ جمهوری سوريه و توافق‌های احتمالی در اين ديدار، تصريح کرد که در تمام زمينه‌ها با بشار اسد رايزنی کرده و مذاکرات کامل و دقيق بوده است.

اين وزير تاکيد کرد که سوريه با رياست بشار اسد بعد از انجام اصلاحات در ميان کشورهای عربی به کشوری نمونه تبديل خواهد شد.

وزير امور خارجه ترکيه همچنين امنيت و ثبات سوريه را عامل مهمی در ثبات منطقه خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


داوود اوغلو همچنين اظهار داشت که در اين ديدار پيام رجب طيب اردوغان، نخست‌ وزير و عبدالله گل، رئيس‌ جمهوری ترکيه را به مقام‌های سوريه ابلاغ کرده است و ابلاغ هر نوع پيام ديگری را رد کرد.

داوود اوغلو همچنين بر عدم رويارويی ارتش با مردم و تکرار حوادث شهر "حماة" تاکيد کرد.

همچنين در اين ديدار بشار اسد اعلام کرد که کشورش هيچ‌گاه در برخورد با افرادی که آنها را گروه‌های تروريستی خواند، کوتاهی نخواهد کرد.

در اين ديدار رئيس‌ جمهوری سوريه به داوود اغلو خاطرنشان کرد که کشورش در اجرای اصلاحات در اين کشور کاملا مصمم است و از هر نوع کمکی از جانب کشورهای دوست استقبال می‌کند.

همچنين خبرگزاری آلمان گزارش داد که بشار اسد و داود اوغلو سه نشست برگزار کردند که يکی از آنها خصوصی و پشت درهای بسته انجام شده و دو نشست بعدی با حضور هيات‌های سياسی دو کشور صورت گرفته است که در مجموع اين ديدارها شش ساعت به طول انجاميد.

آمريکا سفير خود را از دمشق فرا نمی‌خواند

از سوی ديگر "ويکتوريا نالند"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن از اينکه رئيس‌ جمهور سوريه سخن جامعه جهانی را نمی‌شنود، بسيار متاسف است.

وی با تاکيد بر اينکه مخالفت‌های جهانی با نظام سوريه روبه افزايش است، تصريح کرد که واشنگتن مذاکرات خود را با هم‌پيمانانش برای تشديد مجازات‌ها عليه سوريه آغاز کرده است.

اين سخنگو با تاکيد بر اينکه موضع کشورش در قبال سوريه تغيير کرده است، افزود: آنچه که بشار اسد انجام می‌دهد، خطرناک است و کشور را به سمت و سويی اشتباه سوق می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا با اشاره به اينکه واشنگتن هيچ‌گونه همکاری سياسی يا منطقه‌ای با نظام سوريه ندارد، تاکيد کرد که کشورش سفير خود را از دمشق فرا نمی‌خواند، چراکه آمريکا می‌خواهد پيام‌های خود را از طريق او به مقام‌های سوريه برساند.

تاکيد روسيه بر آغاز مذاکرات

همچنين وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌ای آغاز مذاکرات فراگير گروه‌های سوری و بدون هيچ دخالت خارجی برای خروج از بحران اين کشور را خواستار شد.

در اين بيانيه وزارت خارجه روسيه ابراز اميدواری کرده است که مخالفان سوری به درخواست جهت آغاز گفت‌وگوها پاسخ مثبت بدهند و از گروه‌های مسلح و تندرو که خواستار تکرار سناريوی ليبی در سوريه هستند، دوری کنند.

همچنين در اين بيانيه مسکو آزادی اطلاع‌رسانی برای آگاهی از آنچه که در سوريه می‌گذرد، را خواستار شد.

وزارت امور خارجه روسيه از جامعه جهانی خواست تا مخالفان سوری را برای آغاز مذاکرات فراگير با نظام اين کشور راضی کنند و از دمشق خواست اقدامات خشونت‌آميز خود را متوقف و اصلاحات بنيادين را در اين کشور آغاز کند.

اردن سفير خود را از سوريه فرا نمی‌خواند

از سوی ديگر عبدالله ابورمان، سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که کشورش سفير خود را از سوريه فرا نمی‌خواند.

وی همچنين اظهار داشت: مواضع اردن در قبال سوريه تغيير نکرده است و دولت و ملت اردن خواهان امنيت و ثبات سوريه هستند.

استقبال انگليس از مواضع کشورهای عربی!

همچنين ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس از مواضع کشورهای عربی و ترکيه در محکوم کردن اقدامات مقام‌های سوری ابراز خشنودی کرد!

وی همچنين اقدامات خشونت‌آميز عليه شهروندان سوری را در شهرهای حماة، ديرالزور و ديگر کشورهای سوريه محکوم کرد و گفت که هيچ نشانه‌ای حاکی از پايان يافتن اين خشونت‌ها در دست نيست.

محکوميت مواضع اخير کشورهای عربی از سوی ميشل عون

از سوی ديگر ميشل عون، رئيس فراکسيون تغيير و اصلاح لبنان با محکوم کردن تلاش‌های برخی از کشورها برای فشار بر سوريه تصريح کرد که اصلاحات در سوريه برنامه‌ريزی شده است و فقط تصويب و اجرای آن باقی مانده است و فشارهايی که امروز بر دولت سوريه اعمال می‌شود برای رسيدن به چهار هدف اساسی است و آنها فشار بر ايران، حزب‌الله و حماس و آغاز مذاکرات با اسرائيل است.

دمشق سفيران خود را فراخواند

دولت سوريه در واکنش به اقدام عربستان، کويت، بحرين و قطر که اخيرا سفرای خود را از دمشق فراخوانده‌اند؛ سفيران خود را از اين کشورها فراخواند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، پايگاه نهرين نت به نقل از منابع آگاه سوری اعلام کرد، اين اقدام سوريه در اعتراض به حمايت اين کشورها از گروه‌های سلفی وهابی، و افراطی‌های مسلح صورت گرفته که از حمايت آمريکا و کشورهای غربی برخوردارند.

از سوی ديگر جريان سلفی وهابی در کويت روز سه شنبه با مشارکت چهره‌های پارلمانی و سياسی وهابی نزديک سفارت سوريه تجمع کردند.

نيروهای امنيتی کويتی نيز هيچگونه اقدامی برای متفرق کردن اين افراد صورت ندادند.

وزير دفاع جديد سوريه سوگند ياد کرد

عماد داوود راجحه به عنوان وزير دفاع جديد سوريه در برابر بشار اسد سوگند ياد کرد.

اسد در اين مراسم ابراز اميدواری کرد که اين وزير بتواند در مسئوليت خود موفق باشد و به وظايفش عمل کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016