پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارتش سوریه "اقدام به کشتن ساکنان حمص کرد"، بی بی سی

در ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه برای سرکوب مخالفان، فعالان در سوریه می گویند که نیروهای دولتی حداقل ۱۱ نفر را در شهر حمص کشته اند.

فعالان گفتند که ارتش با مسلسل، تانک و ضدهوایی به سوی ساکنان در این شهر در مرکز سوریه آتش گشوده است.

دولت سوریه به این گزارش ها واکنش نشان نداده و تایید چنین بیانیه هایی از سوی رسانه های بین المللی به دلیل محدودیت های ایجاد شده دشوار است.

در همین حال، آمریکا با اعمال تحریم هایی بر یک بانک و یک شرکت کارگزار تلفن همراه سوریه فشار بر این کشور را افزایش داده است.

دیوید کوهن معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: "ما ساختارهای مالی که به حمایت از اسد و فعالیت های غیرقانونی حکومت او کمک می کند را هدف گرفته ایم."

مارکوس جورج خبرنگار ما در واشنگتن می گوید در هفته های اخیر دولت آمریکا لحن خود را نسبت به سوریه تندتر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که سوریه بدون بشار اسد - رئیس جمهور این کشور - جای بهتری خواهد بود. در روزهای اخیر بیش از پیش انتظار می رفت که آقای اوباما صریحا خواستار کناره گیری بشار اسد شود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: "همه ما با وحشت به آنچه او با مردم خود می کند می نگریم."

تحریم بانک بازرگانی سوریه و شرکت "سوریه تل" در خلال فشارهای فزاینده بین المللی بر دولت این کشور صورت می گیرد.

گزارش ها حاکی از مرگ بیش از ۱۷۰۰ نفر از زمان شروع اعتراضات علیه حکومت آقای اسد در ماه مارس است. بنابه گزارش ها ده ها هزار نفر نیز دستگیر شده اند.

'نشانه گرفتن سلاح ها'

یک فعال ناراضی در حمص گفت نیروهای امنیتی دست به عملیات بزرگی در این شهر زده اند که با دستگیری ها، جستجوی خانه ها و شلیک به سوی کسانی که می خواهند فرار کنند همراه است.

گروه فعال "کمیته همکاری محلی" در صفحه فیسبوک خود نوشت: "نیروهای امنیتی اقدام به ربودن اجساد کردند و به سوی اتومبیلی که یک غیرنظامی زخمی را حمل می کرد شلیک کردند که باعث توقف آن شد. بعد از آن تانکی این ماشین را زیر گرفت و له کرد."

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز چهارشنبه از دولت سوریه خواست تا عملیات نظامی علیه مردمی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند را متوقف کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که دمشق تا دو هفته آینده قدم‌های مهمی در جهت اصلاحات بردارد.

آقای اردوغان گفت: "سوریه تفنگ‌هایش را به سوی مردم خودش نشانه گرفته است."

او اضافه کرده است: "پیام ترکیه به اسد بسیار واضح است. هرگونه خشونت و خون‌ریزی را پایان دهید."

این یک روز پس از آن است که وزیر خارجه ترکیه با بشار اسد در دمشق دیدار کرد. دیداری که به گفته مقام‌های آنکارا، درباره گام‌هایی است که این کشور برای اصلاحات بر می‌دارد.

بشار اسد بارها تاکید کرده که به سوی اصلاحات سیاسی گام بر می‌دارد، اما در عین حال تاکید کرده که با "گروه‌های تروریستی" مبارزه خواهد کرد.

همزمان فرستاده‌هایی از هند، آفریقای جنوبی و برزیل منتظرند تا با وزیر خارجه سوریه، ولید المعلم دیدار کنند.

شهرهای مرزی

فعالان حقوق بشر روز چهارشنبه گفتند نیروهای ارتش سوریه همچنان برای سرکوب مخالفان، به شهرهای این کشور در نزدیکی مرز ترکیه حمله کرده‌اند.

شهرهای تفتناز، سرمین و بنش در نزدیکی ترکیه، در روز چهارشنبه شاهد ورود خودروهای جنگی بود. گزارش‌ها حاکی است عده زیادی از شهروندان این شهرها کشته شده‌اند.

یک گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، اعلام کرده است که روز چهارشنبه با ورود تانک‌ها به شهرهای تفتناز و سرمین، یک زن کشته شده و سیزده نفر هم به سختی مجروح شده‌اند. این شهر‌ها در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه است.

یکی از گروه‌های مخالف دولت در سوریه هم خبر داده که در حمله ماشین‌های جنگی به شهر بنش پنج نفر کشته‌ شده‌اند.

سه‌شنبه هم در همین شهر سه نفر کشته شده‌بودند.

یکی از ساکنان این شهر گفته که بعد از افطار معترضان در اعتراض به دولت به خیابان‌ها ریخته بودند.

همزمان گزارش‌ها از شهر حماة حاکی است که بعد از گذشت بیش از یک هفته از عملیات ارتش سوریه در این شهر، نیروهای ارتش از این شهر خارج شده‌اند. عملیات ارتش سوریه در حماة به کشته شدن ده‌ها نفر از معترضان منجر شد.

یک خبرنگار بی بی سی در حالی که مقامات سوریه او را همراهی می‌کردند، از این شهر دیدن کرده است و می‌گوید تعداد زیادی ایست-بازرسی در شهر وجود دارد اما نیروهای ارتش در شهر دیده نمی‌شوند.

این خبرنگار همچنین کامیون‌هایی را دیده است که نزدیک به پنجاه تانک و نیروهای نظامی را از شهر اریحا از استان ادلب خارج می‌کردند.

پیشتر یک شاهد عینی از شهر حماة به بی‌بی‌سی گفته بود که هفتاد تانک در دروازه شمالی این شهر مستقر هستند.

فراخوانی سفرا

در روزهای گذشته و با افزایش عملیات ارتش سوریه علیه معترضان در شهرهای دیرالزور و حماة در شرق این کشور، محکومیت‌های جهانی به این حملات افزایش پیدا کرده است.

در تازه‌ترین واکنش وزیر خارجه مصر، محمد عمرو، خواهان "پایان فوری" خشونت‌ها علیه غیرنظامیان شده است.

از روز شنبه، عربستان سعودی، کویت و بحرین سفرایشان را از سوریه فراخوانده‌اند.

در یک هفته گذشته، افزایش فشارهای بین‌المللی بر سوریه باعث نشده که این کشور شیوه‌ خود را در برخورد با اعتراض‌ها عوض کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد روز چهارشنبه باز هم بحث درباره سوریه را از سر بگیرد.

سازمان ملل متحد در نخستین بیانیه خود درباره سوریه، برخورد دولت این کشور با مردم را محکوم کرده بود.

تحریم های تازه وزارت خزانه داری آمریکا هرگونه دارایی دو موسسه مالی سوری در آمریکا را مسدود می کند و شرکت های آمریکایی را از معامله با آنها منع می کند.

بانک بازرگانی سوریه و یک بانک مرتبط با آن متهم به تامین مالی خریداری و تولید سلاح های غیرمتعارف هستند. دولت آمریکا می گوید که آنها همچنین با یک بانک کره شمالی همکاری کرده اند که در صادر کردن تجهیزات موشک های بالستیک نقش دارد.

شرکت تلفن "سوریه تل" نیز تحت یک فرمان جداگانه که مقام های سوریه را به خاطر نقض حقوق بشر هدف می گیرد تحریم شد. آمریکا می گوید که رامی مخلوف، صاحب این شرکت - که از اقوام نزدیک بشار اسد است - یکی از اعضای قدرتمند و فاسد دولت سوریه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016