چهارشنبه 2 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مکارم‌شيرازی:عده‌ای به‌ جای رفع اختلاف به آن دامن می‌زنند، ايسنا

برخی برنامه‌های تلويزيون عرفان‌های کاذب را ترويج می‌کند
آيت الله العظمی مکارم شيرازی نسبت به گرايش برخی از برنامه‌های صدا وسيما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار سرويس فقه و حقوق خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه قم، اين مرجع تقليد در مراسم بزرگداشت سومين شب قدر که در مسجد اميرالمومنين قم برگزار شد؛ تصريح کرد: اخيراً در يکی از برنامه های تلويزيون صفاتی مانند طيهور و طيهار را به خداوند نسبت داده‌اند که در جست و جويی که ما در لغات عرب کرديم چنين لغتی به هيج عنوان وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اين مهملاتی است که برخی اوقات به خداوند نسبت داده می‌شود و لازم است انديشمندان و روحانيون بر اين برنامه ها نظارت کنند تا چنين موضوعاتی پديد نيايد.

اين مفسر قرآن در ادامه با اشاره به اهميت ذکر در اسلام تاکيدکرد: ذکر به تنهايی نمی تواند انسان را نجات بدهد بلکه ذکر بايد همراه با تزکيه درونی و تصفيه روحانی باشد.

وی با اشاره به آخرين شب قدر و با بيان اينکه امشب احتمال قدر بودن بسيار زياد است، تصريح کرد: خواندن سوره دخان يکی از اعمالی است که برای اين شب وارد شده است و براساس کلمات بزرگان بهترين اعمال مذاکرات علمی دينی است.

اين مرجع تقليد با اشاره به نامه ۴۷ نهج البلاغه و مفاد ۲۰ گانه آن بيان کرد: يکی از توصيه‌های حضرت علی (ع) تقوا است که اگر به تقوا در آيات قرآن بپردازيم خواهيم ديد چه گوهر گران‌بهايی است.

وی افزود: در سوره اعراف بيان شده است که اگر مردم تقوا پيشه کنند دنيای آنان آباد خواهد شد و برکات بر آنان نازل می شود.

اين مفسر قرآن ادامه داد: همچنين در سوره نمل محافظت ويژه خداوند از انسان از ديگر آثار تقوا عنوان شده است.

وی اظهارکرد: وقتی انسان در پيچ و خم های زندگی گرفتار شود اگر تقوا داشته باشد خداوند از مسيرهايی که او تصور نمی‌کند برای او روزی می فرستد و راه نجات برايش می گشايد.

آيت الله مکارم شيرازی بيان کرد: خداوند به فرد متقی نورانيت و روشن بينی می‌دهد تا حق را از باطل تشخيص دهد. تقوا بهترين زاد و توشه برای آخرت است و مال و منال دنيا نمی تواند زاد و توشه سفر به سرای ديگر باشد.

وی با بيان اينکه اهميت تقوا فوق العاده زياد است يادآور شد: در صورتی ما می توانيم مدعی شيعه علی (ع) باشيم که در اين مثل به او نزديک شويم آنجا که می فرمايد اگر تمام عالم را به من بدهند حاضر نيستم ارزنی را از دهان مورچه ای به ناحق بگيرم.

اين مرجع تقليد نظم را از ديگر سفارشات اميرالمومنين (ع) دانست و بيان کرد: انسان های منظم در زندگی موفقيت بيشتری به دست می آورند.

اين مفسر قرآن اصلاح ذات بين را از ديگر توصيه‌های حضرت علی (ع) دانست و تاکيدکرد: در روايتی که ظاهراً از پيامبر(ص) بيان شده اصلاح ذات بين بالاتر از نماز و روزه و مجاهدت در راه خدا برشمرده شده است. با وجود چنين ثوابی متاسفانه برخی به جای رفع اختلافات بر آن دامن می‌زنند و آن را شعله ور می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016