جمعه 4 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين پايگاه‌هاي قذافي در طرابلس به تصرف انقلابيون درآمد، ایسنا

مخالفان براي حمله به سرت آماده مي‌شوند

با وجود درخواست قذافي براي آزادي طرابلس، آخرين پايگاه‌هاي معمر قذافي در طرابلس نيز به تصرف انقلابيون درآمد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبكه الجزيره، انقلابيون به منطقه بوسليم در طرابلس پايتخت ليبي وارد شده‌اند كه آخرين منطقه پايتخت است كه طرفداران قذافي كماكان در آن مقاومت مي‌كردند.

بر پايه اين گزارش سه گردان از نيروهاي انقلابي، منطقه بوسليم را محاصره كرده‌اند و از سه طرف وارد اين منطقه شده‌اند.

در درگيري‌هاي اين منطقه حداقل دو تن از انقلابيون كشته شده‌اند و تعدادي از نيروهاي وابسته به قذافي به دست انقلابيون افتادند.

نيروهاي وابسته به قذافي از ساكنان اين منطقه به عنوان سپر انساني براي حفظ جان خود استفاده مي‌كردند.

از سوي ديگر 30 جسد متعلق به سربازان و افراد مسلح وابسته به قذافي در مركز شهر طرابلس پيدا شد و شواهد موجود حاكي از آن است كه اين افراد به دست افرادي ناشناس اعدام شده‌اند.

هم‌چنين شاهدان عيني در طرابلس از شرايط نامناسب شهر در پي چند روز درگيري خبر داده و گفته‌اند زباله‌هاي شهر جمع آوري نشده و در برخي نقاط، اجساد کشته شدگان روي زمين رها شده است.

در همين حال مصطفي عبدالجليل، رئيس شوراي انتقالي ليبي از بقيه مناطقي كه هنوز در دست افراد وابسته به قذافي هستند، خواست كه به انقلابيون بپيوندند و از حمايت نظام قذافي دست بردارند.

عبدالجليل كه در يك كنفرانس خبري در بنغازي صحبت مي‌كرد، با استقبال از گفت‌وگوهاي مستقيم و غيرمستقيم با روساي قبايل اين مناطق براي جلوگيري از خونريزي بيشتر از همه آنها خواست كه به مقاومت عليه انقلابيون ادامه ندهند.

از سوي ديگر انقلابيون همچنان منتظر جواب بزرگان شهر سرت، زادگاه قذافي به درخواست آنها مبني بر تسليم شهر به انقلابيون هستند.

نيروهاي مخالف قذافي خود را براي عمليات عليه شهر سرت، آماده مي‌کنند و گفته‌اند حدود يکهزار و پانصد تن از حاميان مسلح وي در اين شهر حضور دارند.

همچنين خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه نيروهاي وابسته به قذافي شهر زواره واقع در غرب ليبي را محاصره كرده‌اند و اين شهر را آماج گلوله‌هاي خود قرار داده‌اند.

از سوي ديگر محمود جبريل، رئيس كميته اجرايي شوراي انتقالي از عواقب تاخير در آزاد كردن اموال بلوكه شده ليبي هشدار داد. كشورهاي جهان كماكان بر سر آزادكردن تمام دارايي‌هاي ليبي اختلاف دارند.

آفريقاي جنوبي تنها كشوري است كه با طرح سازمان ملل براي آزادسازي اموال ليبي مخالفت دارد و آن را مشروط بر به رسميت شناخته شدن شوراي انتقالي در همه كشورهاي جهان دانسته است.

از سوي ديگر هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه روزهاي آينده در ليبي، روزهاي سرنوشت‌ساز خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه هنوز اوضاع ليبي وضعيت پيچيده‌اي است، تاكيد كرد: دوره قذافي به پايان خود نزديك شده است و دوره جديدي در كشور ليبي آغاز شده است.

كلينتون با درخواست از انقلابيون براي دوري از كارهاي انتقامي تاكيد كرد كه آمريكا همچنان مراقب اوضاع ليبي خواهد بود تا مطمئن شود كه ليبي به تعهدات خود در قبال جامعه جهاني پايبند خواهد بود و انبارهاي اسلحه اين كشور تهديدي براي همسايگان قرار نخواهد گرفت.

همچنين يك منبع برجسته در كشور الجزاير اعلام كرد كه اين كشور هم‌اكنون انقلابيون ليبي را به عنوان رهبر جديد ليبي به رسميت نمي‌شناسد و از انقلابيون خواست تا تضمين موثقي براي مقابله با القاعده در شمال آفريقا ارائه كنند.

در همين حال احمد باني، سخنگوي نظامي انقلابيون اظهارات اين مقام الجزايري را غيرمنصفانه خواند و از الجزاير خواست كه ابتدا خود در خاك‌ الجزاير با القاعده مبارزه كند، قبل از آنكه آن را شرطي براي ليبي قرار دهد.

از سوي ديگر سخنگوي ناتو اعلام كرد كه قذافي هدف ناتو نيست و ناتو عمليات خود را با دقت كامل براي حفظ جان غيرنظاميان انجام مي‌دهد.

اين در حالي است كه ليام فاكس، وزير دفاع انگليس پيشتر اعلام كرده بود كه ناتو در تعقيب قذافي شركت خواهد كرد.

همچنين خبرهايي مبني بر حضور نظاميان فرانسوي و ايتاليايي با لباس شخصي در بين انقلابيون در جبهه‌هاي جنگ عليه نيروهاي قذافي گزارش شده است.

بنا بر اين گزارش، نظاميان فرانسوي و انگليسي با لباس شخصي در بين انقلابيون حضور داشتند و به آنها كمك‌هاي تخصصي و مشورتي مي‌دادند.

اين در حالي است كه مقامات اين كشورها گزارش‌هاي مذكور را رد كردند.

از سوي ديگر احمد الطيب، شيخ الازهر با درخواست از ملت ليبي براي دوري از ريختن خون يكديگر خواستار همكاري براي آبادسازي ليبي شد.

از سوي ديگر شبكه الجزيره گزارش داد كه چهار خبرنگار ايتاليايي كه از سوي گردان‌هاي معمر قذافي دستگير شده بودند، آزاد شدند.

به گزارش ايسنا، به نقل ازاين شبكه تلويزيوني،‌ اين چهار خبرنگار ايتاليايي كه از سوي گردان‌هاي معمر قذافي، رهبر ليبي دستگير شده بودند، روز پنجشنبه آزاد شدند. اين خبرنگاران در مسير شهر الزاويه به طرابلس دستگير شده بودند.

از سوي ديگر وزيران خارجه كشورهاي عضو كميته طرح صلح عربي از شوراي انتقالي ليبي خواستند در نشست شوراي اتحاديه عرب كه در سطح وزيران امور خارجه روز شنبه در قاهره برگزار مي‌شود، شركت كند تا در خصوص كرسي ليبي در اتحاديه عرب تصميم‌گيري شود.

شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، وزير امور خارجه قطر گفت: ليبيايي‌ها بايد مرحله جديدي را آغاز كنند و نمايندگي ليبي را برعهده بگيرند.

از سوي ديگر دولت عراق اعلام كرد كه آماده است با شوراي ملي انتقالي ليبي همكاري كاملي داشته باشد و از تمايل مصطفي عبدالجليل، رئيس اين شورا براي سفر به عراق در پي به رسميت شناختن اين شورا از سوي دولت عراق استقبال مي‌كند.

يك مقام در وزارت خارجه عراق به خبرگزاري النخيل گفت: ما نامه‌اي را از سوي مصطفي عبدالجليل دريافت كرديم كه وي طي آن ضمن تشكر از دولت عراق به خاطر به رسميت شناختن اين شورا درخواست سفر به عراق و ديدار با رئيس جمهوري، نخست وزير و برخي مسئولان عراق را مطرح كرده بود.

وي ادامه داد: عبدالجليل تمايل دارد از تجربه عراق بعد از سقوط صدام و نحوه موفقيت تجربه عراق در برگزاري انتخابات و تدوين قانون اساسي استفاده كند.

اين در حالي است كه عائشه قذافي، دختر معمر قذافي از طرفداران پدرش خواست به مبارزه با انقلابيون ادامه دهند. شبكه العربيه به نقل از عائشه قذافي گزارش داد كه ما نيازمند ادامه مبارزه هستيم.

در پي سقوط طرابلس به دست انقلابيون، مسئولان نظام سرهنگ نيز ديگر اميدي به بقاي نظام ندارند، و يكي پس از ديگري تصميم مي‌گيرند از نظام قذافي جدا شوند، اين در حالي است كه حمايت‌هاي جهاني از شوراي ملي انتقالي ليبي همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از سايت شبكه العربيه، محمد حجازي، وزير بهداشت ليبي اعلام كرد كه از نظام معمر قذافي، رهبر ليبي جدا شده و به انقلابيون پيوسته است.

وي تصريح كرد كه از ماه گذشته تصميم داشته است كه از نظام قذافي جدا شود.

اين وزير جدا شده از نظام ليبي گفت: اين تصميم را زماني كه در مصر بودم و بعد از توافق با مصطفي عبدالجليل، رئيس مجلس شوراي ملي انتقالي ليبي گرفتم. وي هياتي را نزد من فرستاد و من در آن زمان طي بيانيه‌اي تلاش تمامي ليبيايي‌ها را براي پايان دادن به بحران خواستار شدم.

محمد الحجازي گفت: تاخير من براي جدايي از نظام قذافي بنا به انگيزه‌هاي امنيتي بود، چراكه نگران جانم بودم و امروز به انقلابيون افتخار مي‌كنم و اميدوارم كه موفق شوند.

وي پنجمين وزير جدا شده از دولت قذافي است، به طوري كه مصطفي عبدالجليل، وزير دادگستري سابق ليبي، نخستين وزيري بود كه از نظام قذافي جدا شد و بعد از آن عبدالفتاح يونس وزير كشور، موسي كوسا وزير امور خارجه و شكري غانم، وزير نفت از نظام قذافي جدا شدند.

سايت اين شبكه تلويزيوني همچنين اعلام كرد: سرهنگ خليفه محمد علي، معاون رئيس سازمان اطلاعات نظام قذافي نيز از دولت سرهنگ جدا شده و به انقلابيون پيوسته است.

وي به شبكه العربيه گفت: من با عبدالفتاح يونس، رئيس فقيد ستاد مشترك ارتش آزادي‌بخش ملي (ارتش انقلابيون) و مصطفي عبدالجليل صحبت كرده بودم و از آن دو خواسته بودم كه به انقلابيون بپيوندم، اما آنها از من خواستند كه در طرابلس بمانم و به طور مخفيانه با انقلابيون همكاري كنم تا زمان مناسب فرا برسد.

خليفه محمد علي افزود: من موفقيت انقلاب را به ملت ليبي‌ تبريك مي‌گويم و از آنها مي‌خواهم به انقلابيون بپيوندند. همچنين از تمامي افسران و سربازان مي‌خواهم به انقلابيون بپيوندند و اوامر مربوط به كشتار ليبيايي‌ها را اجرا نكنند و در خانه‌هايشان بمانند تا زماني كه دستوراتي برخلاف كشتار مردم به آنها ابلاغ شود.

همچنين روزنامه اماراتي دارالخليج نوشت: سفارت ليبي در آرژانتين شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان تنها نماينده قانوني ليبي به رسميت شناخت.

"نورما نور"، سخنگوي سفارت ليبي در آرژانتين گفت: هيات ديپلماتيك ليبي پرچم شوراي ملي انتقالي را بر بالاي ساختمان اين سفارت نصب كرده است.

همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه فيليپين نيز اعلام كرد: ديپلمات‌هايي در سفارت ليبي پرچم كشورشان را از ساختمان سفارت پايين آورده و پرچم انقلابيون را به جاي آن قرار دادند.

در عين حال سخنگوي روابط خارجه در اين وزارتخانه اعلام كرد: ديپلمات‌ها به دولت فيليپين ابلاغ كردند كه سفارت‌شان ديگر نماينده ليبي نيست و از نظام قذافي جدا شده است.

همچنين سفارت ليبي در نواكشوت نيز شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده قانوني ليبي به رسميت شناخت و پرچم سبز نظام ليبي را پايين آورد و پرچم انقلابيون را به جاي آ‌ن بر بالاي ساختمان سفارت قرار داد.

همچنين اتيوپي شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده قانوني اين كشور به رسميت شناخت.

دينا مفتي، سخنگوي دولت اتيوپي اعلام كرد كه ما تصميم گرفتيم شوراي ملي را به عنوان نماينده قانوني موقت ليبي به رسميت بشناسيم و از اتحاديه آفريقا مي‌خواهيم كه همين گام را بردارد.

اتحاديه عرب نيز آمادگي خود را براي همكاري با شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد.

ليلي نجم، مدير اداره امور بهداشت و كمك‌هاي انساني در اتحاديه عرب، اعلام كرد كه اتحاديه عرب، ملت ليبي را از روزهاي نخست انقلاب حمايت كرد و كمك‌هاي بشردوستانه را براي آنها ارسال نمود و آماده است با شوراي ملي انتقالي ليبي نيز در راستاي حمايت از اوضاع انساني و بازسازي اين كشور همكاري كند.

نجم تصريح كرد: اتحاديه عرب با دفتر منطقه‌اي صندوق جمعيت در سازمان ملل، هماهنگي و همكاري دارد و به ارزيابي اوضاع بهداشتي و اجتماعي شهر بنغازي پرداخته است.

همچنين كره جنوبي، لبنان و سودان نيز شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده قانوني ليبي به رسميت شناختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت لبنان تصميم گرفته است كه به منظور تعيين سرنوشت امام موسي صدر كه در طرابلس ربوده شد، با مسئولان شورا تماس بگيرد.

همچنين دولت كره جنوبي اعلام كرد كه قصد دارد كمك‌هاي بشردوستانه به ارزش يك‌ ميليون دلار را به انقلابيون بدهد.

عبيد احمد مروح، سخنگوي رسمي وزارت خارجه سودان نيز اعلام كرد كه بيانيه اخير وزارت خارجه در خصوص تبريك به انقلابيون، گامي است كه از به رسميت شناختن شوراي ملي نيز فراتر رفته و سودان تلاش خواهد كرد كه عملا با شوراي انتقالي روابط داشته باشد.

چاد نيز شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان تنها نماينده قانوني ليبي به رسميت شناخت.

موسي داغو، دبيركل وزارت امور خارجه چاد، گفت: چاد شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده قانوني به رسميت مي‌شناسد و رئيس‌جمهور چاد صراحتا اين مساله را به فرستادگان شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد.

از سوي ديگر در حالي كه سرنوشت سرهنگ معمر قذافي و خانواده‌اش در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، انقلابيون اعلام كردند كه حدود 90 تا 95 درصد از خاك ليبي را به دست گرفته‌اند و در حال حاضر در تعقيب و جستجوي اعضاي باقيمانده گردان‌هاي وابسته به سرهنگ در مناطق مختلف ليبي هستند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، عبدالله ابو عفارة، سخنگوي كميته نظامي براي منسجم كردن جبهه‌هاي مختلف درگيري‌ گفت: در حال حاضر مي‌توان گفت كه بين 90 تا 95 درصد از خاك ليبي تحت كنترل انقلابيون است.

وي در گفت‌وگو با الجزيره تصريح كرد: مذاكراتي بين انقلابيون و شخصيت‌هاي شهر سرت براي تحويل اين شهر به انقلابيون بدون هيچ درگيري و مقاومتي آغاز شده و در حال حاضر مقدمات براي اين مساله در حال اجراست.

انقلابيون با قبيله "اولاد عمر" كه به انقلابيون پيوسته‌اند، توافق كردند كه بدون هيچ درگيري وارد شهر سرت شوند.

مصطفي عبدالجيل، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي نيز تاكيد كرد: ما براي غارت و چپاول به سرت نمي‌رويم، بلكه مي‌خواهيم آن را آزاد كنيم.

در بيانيه شوراي اطلاع‌رساني شوراي نظامي انقلابيون در مصراته نيز آمده است: انقلابيون به شهرك "الوشكه"، در 137 متري جنوب مصراته وارد شدند و قصد دارند به سمت سرت پيشروي كنند.

از سوي ديگر يك سخنگوي انقلابيون اعلام كرد: رهبران مخالف از كارگران شركت نفت خواسته‌اند فورا به دو بندر نفتي راس‌لانوف و البريقه در شرق ليبي بازگردند.

در همين حال بر اساس گزارش‌هاي رسيده نيكاراگوئه و بوركينافاسو به معمر قذافي پيشنهاد پناهندگي داده‌اند.

دانيل اورتگا، رئيس‌جمهوري نيكاراگوئه اعلام كرد كه دولتش در صورتي كه قذافي درخواست كند در پناهندگي دادن به وي بازنگري خواهد كرد.

وي در عين حال اذعان كرد كه اين مساله بسيار دشوار خواهد بود، چراكه كشورش در ليبي سفارت ندارد.

وي گفت: من نمي‌دانم چه‌ طور ممكن است كه قذافي از ليبي به اينجا بيايد، چون ما سفارتي در ليبي نداريم.

نيكاراگوئه يكي از مهم‌ترين همپيمانان قذافي در آمريكاي لاتين است.

همچنين بوركينافاسو نيز به قذافي پيشنهاد پناهندگي داد. اين كشور در عين حال شوراي ملي انتقالي ليبي را نيز به رسميت شناخته است. وزير خارجه بوركينافاسو اعلام كرد: قذافي مي‌تواند در كشور ما به عنوان تبعيدگاه بماند.

از سوي ديگر "احمد قذاف الدم"، پسرعموي معمر قذافي نيز از ليبيايي‌ها خواست به درخواست شوراي ملي انتقالي ليبي براي وحدت و احترام به قانون و اجتناب از خونريزي احترام بگذارند.

وي كه در قاهره به سر مي‌برد از ملت ليبي خواست به اظهارات مصطفي عبدالجليل گوش كنند.

در همين حال يك مقام فرانسوي اعلام كرد كه فرانسه و همپيمانانش در سازمان ملل در تلاش براي تدوين پيش‌نويس قطعنامه‌اي هستند كه براساس آن به تحريم‌ها عليه اين كشور پايان داده شود و اموال ليبي آزاد شود.

در پاريس يك مقام ديپلماتيك بدون اينكه جدول زماني براي اين طرح اعلام كند، گفت: فرانسه و شركايش در سازمان ملل در راستاي تدوين پيش‌نويس قطعنامه‌اي تلاش مي‌كنند تا دارايي‌هاي ليبي را آزاد كنند و به تحريم‌ها عليه اين كشور پايان دهند.

وي گفت: اين تصميم همچنان در مراحل اوليه قرار دارد و در روزهاي آينده در رايزني‌ها در قطر، تركيه و نيويورك مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

اين مقام گفت: فرانسه با انگليس و آمريكا در زمينه تدوين اين پيش‌نويس قطعنامه تلاش مي‌كند.

اين در حالي است كه نيكولا ساركوزي، رئيس‌جمهوري فرانسه در كنفرانس مشترك خود با محمود جبريل، رئيس دفتر اجرايي شوراي ملي انتقالي ليبي در پاريس گفت: كنفرانسي بين‌المللي در خصوص ليبي در اول سپتامبر آينده (10 شهريور) در پاريس برگزار خواهد شد.

ساركوزي گفت: ما آماده ادامه عمليات نظامي در ليبي در چارچوب قطعنامه سازمان ملل هستيم.

رئيس‌جمهوري فرانسه تاكيد كرد: عمليات نظامي زماني متوقف خواهد شد كه قذافي ديگر تهديدي براي ملت ليبي نباشد.

وي تصريح كرد: هيچ نيروي ويژه فرانسوي در خاك ليبي وجود ندارد.

جبريل نيز گفت: سفر من به پاريس در راستاي تاكيد بر حمايت از جان غيرنظاميان ليبي است و اين مساله هنوز وظيفه ماست چون نيروهاي قذافي همچنان به حملات خود ادامه مي‌دهند.

وي گفت: ما به پاريس آمديم تا از اين كشور درخواست كمك كنيم. ما براي بازسازي ليبي به حمايت‌هاي بين‌المللي نيازمنديم البته آشتي ملي در راس اولويت‌هاي شوراي ملي خواهد بود و هدف از اين سفر دست‌يابي به اموال بلوكه شده ليبي در سريع‌ترين زمان ممكن است.

همچنين ديميتري مدودف، رئيس‌جمهوري روسيه انجام رايزني‌ها ميان نظام قذافي و انقلابيون را براي دست‌يابي به توافق صلح مطرح كرد.

وي در عين حال هشدار داد كه هر دو همچنان قدرت لازم را براي ادامه درگيري‌ها دارند.

مدودف گفت: روسيه احتمالا با مخالفان در صورتي كه از حمايت گسترده برخوردار باشند، روابط رسمي برقرار خواهد كرد.

از سوي ديگر آمريكا، فرانسه، انگليس از كشورهاي همجوار ليبي خواستند به منظور ممانعت از قاچاق سلاح و خروج مظنونان ليبي از اين كشور، نظارت بيشتري بر مرزهايشان داشته باشند.

عبدالسلام جليد، معاون سابق معمر قذافي گفت: قذافي همچنان تصور مي‌كند كه مي‌تواند به قدرت بازگردد. وي تصور مي‌كند زماني كه نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) از ليبي خارج شوند، مي‌تواند قدرت را در دست بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016