شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکذيبنامه علی شاکری زند درباره بخشهایی از مقاله م. ر. رضا: خون های بر برف؛ سرهای در برف

سردبیر محترم تارنمای گویا نیوز

تکذیب نامه

اخیرأ مقاله ای به امضاء م. ر. رضا(نام مستعار؟)، شامل دو بخش، به تاریخ يكشنبه 30 مرداد 1390

برای بخش دوم، در تارنمای گویا نیوز منتشر شده است که طی آن نویسنده، برای تقویت استدلالات خود علیه کسانی که زنده یاد دکتر شاپور بختیار را مورد حملات ناروا قرار می دهند، از عباراتی که در زیر نقل می شود، به عنوان یک واقعه ی تاریخی استفاده کرده است. عین آن عبارات چنین است:

«... و آخر اينکه آقای بنی صدر چون بيش از همه بختيار را متهم به آمريکايی بودن کرده اند و مدعی استقلال اند، مخاطب اين پرسشها هستند :

۱ ) ملاقاتهای مکرر و طولانی مدت با هيئت آمريکايی در هتل مريدين پاريس ، پيش از ورود خمينی به فرانسه به چه منظور بوده ، چه لزومی داشته و چقدر در راه استقلال ايشان از قدرتهای جهانی بوده؟
اسامی هيئت آمريکايی بدين قرار است :

آقای رمزی کلارک (دادستان کل سابق ايالات متحده) ، آقای ريچارد کاتم (مأمور سيا در ايران ، در جريان ۲۸ مرداد ، متخصص عمليات جنگ روانی و استاد دانشگاه پيتسبورگ) ، سرهنگ ادوارد تامسون (مسئول تماسهای مستقيم و بی واسطۀ مخابراتی با کاخ سفيد و سفارت آمريکا در فرانسه) ، خانم دوريان مک گری (مأمور سيا ، کارمند سابق اصل ۴ ترومن در ايران ، همسر صيغه ای آيت ا... بهشتی) و آقای بروس لينگن (بعداً کاردار سفارت آمريکا در ايران) .

اسامی ايرانيان حاضر در اين جلسات :

آقايان ابراهيم يزدی ، صادق قطب زاده ، ابوالحسن بنی صدر ، احمد سلامتيان ، حسن حبيبی ، خسرو قشقايی ، علی و خسرو شاکری ،احمد غضنفر پور و همسرش خانم سودابه صديقی .»

پیش از هرچیز لازم است به اطلاع نویسنده ناشناس، ناشر محترم، و خوانندگان برسد، که صرف نظر از اینکه آقای بنی صدر باید به چه پرسش هایی پاسخگو باشند یا نباشند، آنچه درباره ی حضور نویسنده ی این سطور در جلسه ای واقعی یا خیالی در هتل مریدین پاریس، نوشته شده خلاف واقع است؛ به علاوه بار نخست هم نیست که این ادعای بی اساس عینأ با همین عبارات در خارج از کشور نشر می یابد.

این ادعای خلاف واقع نخستین بار زمانی منتشر شد که هنوز تارنماهای الکترونیک ایرانی وجود نداشت و این کار در نشریه ای کاغذی از انتشارات خارج از کشور صورت گرفته بود.

در همان بار و همان زمان نیز این ادعا که نه واقعیت دارد و نه حتی می تواند کمترین شباهتی به واقعیت داشته باشد از طرف نویسنده ی این سطور قاطعانه تکذیب گردید.

جای بسی شگفتی است که نویسنده ی مقاله که برای کمترین استدلالات خود در پاسخ به دعاوی آقای دلخواسته به همه گونه منبع قابل وارسی اتخاذ سند می کند، در این مورد که به حیثیت نویسنده ی این سطور ارتباط می یابد (بقیه ی کسانی که از آنان نام برده شده خود در انکار یا تاًیید چنین ادعایی درباره ی خویش مختارند) از ارائه ی منبع خودداری کرده است.

بی مورد نیست که گفته شود که ادعاهای طرح شده برای پرسش های شماره گذاشته شده که پس از ادعای بالا صورت گرفته نیز بدون ذکر منبع و سند است.

علاوه بر این، با خواندن چنین ادعایی، و ادعا های شماره گذاری شده ی پس از آن، که هیچ ماًخذ شناخته شده ای برای سعی در اثبات آنها ذکر نشده در ذهن هر خواننده ای این پرسش منطقی بوجود می آید که اگر نویسنده خود جزو یکی از طرفین مذاکره ی ادعایی (و وقایع ادعایی دیگر) نبوده است، بدون تماس سّری با یکی از طرف های "تماس" چگونه به چنین "راز" و راز های ادعایی ذکر شده پس از آن دست یافته است.

بر این اساس، نگارنده ی این سطور، بدون اظهار نظر درباره ی اصل مقاله، با تاًکید مجدد بر کذب ادعای نقل شده، از تارنمای گویا درخواست دارد که بر طبق عرف جهانی مطبوعات، این تکذیبنامه را در اولین تاریخ پس از دریافت آن که با تاریخ زیر، همراه با امضاء مشخص می گردد، منتشر نمایند.

پاریس، 23 اوت 2011

علی شاکری زند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- - خون های بر برف؛ سرهای در برف، پاسخی به مقاله محمود دلخواسته در مورد شاپور بختيار، (بخش نخست)، م. ر. رضا

- خون های بر برف؛ سرهای در برف، پاسخی به مقاله محمود دلخواسته در مورد شاپور بختيار، (بخش دوم و پايانی)، م. ر. رضا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016