سه شنبه 8 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرار همسر و سه تن از فرزندان قذافي به الجزاير، ایسنا

وزارت امور خارجه الجزاير اعلام كرد كه هانيبال، محمد و عايشه، فرزندان معمر قذافي به همراه "صفيه" همسر وي، وارد اين كشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبكه خبري الجزيره، وزارت امور خارجه الجزاير در بيانيه‌اي اعلام كرد كه افراد خانواده معمر قذافي، رهبر ليبي از طريق مرز زميني ليبي با الجزاير وارد خاك اين كشور شدند. در اين بيانيه هيچ اشاره‌اي به خود قذافي نشده است.

براساس بيانيه وزارت امور خارجه الجزاير، هانيبال قذافي و محمد قذافي به همراه عايشه قذافي، فرزندان رهبر ليبي و همچنين صفيه، همسر وي 29 اوت (7 شهريور) وارد الجزاير شده‌اند و الجزاير اين امر را به اطلاع بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل و همچنين رئيس شوراي امنيت و نيز محمود جبريل، رئيس دفتر اجرايي شوراي انتقالي ليبي رسانده است.

در اولين واكنش به اين اظهارات محمود شمام، سخنگوي شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد كه شوراي انتقالي اين كار الجزاير را يك اقدام "خصمانه" مي‌داند و از كشور الجزاير خواست كه هرچه زودتر اين افراد را تحويل ليبي بدهد.

شمام در ادامه افزود كه شوراي انتقالي ليبي وعده داده است كه اين افراد در يك دادگاه عادلانه محاكمه شوند و به همه هشدار داده است كه قذافي و پسرانش را پناه ندهند و تاكيد كرده است كه ليبي اين افراد را هر كجا كه باشند مورد تعقيب قرار مي‌دهد و دستگير مي‌كند.

وزارت امور خارجه الجزاير اعلام كرد كه در حاشيه اجلاس اتحاديه عرب در قاهره، محمود جبريل با مراد مدلسي، وزير امور خارجه الجزاير ديدار داشته است.

اين در حالي است كه الجزاير هنوز شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت نمي‌شناسد.

از سوي ديگر يك مسئول عالي‌رتبه مخالفان در ليبي اعلام كرد كه خميس قذافي، ديگر فرزند معمر قذافي در درگيري‌هاي در نزديك طرابلس كشته شده است.

مهدي الحرجي، فرمانده گردان‌ طرابلس اعلام كرد كه گزارش‌هاي موثقي به وي رسيده است كه خميس قذافي در درگيري‌هاي منطقه بني وليد و ترهونه به شدت زخمي شده است و به بيمارستان انتقال داده شده است. اما بر اثر جراحات وارده درگذشته است.

از سوي ديگر يك مقام ديگر انقلابيون ليبي اعلام كرد كه گزارش‌هاي تقريبا موثقي در دست دارد كه نشان مي‌دهد عبدالله السنوسي، وزير اطلاعات نظام قذافي كشته شده است و خميس قذافي نيز در منطقه بني وليد كشته شده و به در همان‌جا به خاك سپرده شده است.

اين در حالي است كه مقامات آمريكايي اعلام كردند كه آمريكا هنوز نمي‌تواند خبرهاي كشته شدن خميس و السنوسي را تائيد كند، ولي خبرهايي از برخي منابع موثق مبني بر كشته شدن خميس به آنها نيز رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


كشته شدن خميس قذافي و وزير اطلاعات قذافي

از سوي ديگر سازمان ديده‌بان حقوق بشر اعلام كرد كه افراد وابسته به خميس قذافي بدون محاكمه، افرادي را كه بازداشت مي‌كرده‌اند، اعدام مي‌كردند و جسد آنها را در مخازني در طرابلس مي‌ريختند.

همچنين دادگاه جنايي بين‌المللي اعلام كرد كه از دادگاه خواسته است كه حكم بازداشت خميس قذافي را صادر كند.

پيش‌تر اين دادگاه حكم بازداشت معمر قذافي و سيف‌الاسلام فرزند وي و نيز عبدالله السنوسي را به جرم ارتكاب جنايت عليه بشريت صادر كرده بود.

محاصره شهر سرت

با اين حال انقلابيون اعلام كردند كه درگيري‌هاي شديدي در جنوب غربي ليبي بين باقيمانده‌هاي نيروهاي قذافي و انقلابيون در حال جريان است و انقلابيون توانسته‌اند شهر سرت آخرين پايگاه قذافي را محاصره كنند.

همچنين بنا بر اظهارات منابعي از انقلابيون درگيري‌هاي شديدي نيز در سبها كه بخش اعظم آن در دست انقلابيون است در جريان است و انقلابيون به 30 كيلومتري غرب شهر سرت رسيده‌اند و پيشروي‌ها به كندي به سوي اين شهر ادامه دارد تا سران قبايل اين شهر به درخواست آنها مبني بر تسليم شهر بدون خونريزي پاسخ دهند.

از سوي ديگر سخنگوي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كرد كه هواپيماهاي ناتو در سه روز گذشته بارها شهر سرت را بمباران كرده‌اند.

يك مقام ارشد ديگر ناتو نيز اعلام كرد كه ناتو به عمليات نظامي خود در ليبي ادامه خواهد داد، چراكه جنگ در اين كشور هنوز پايان نيافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016