شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جست‌وجو براي يافتن قذافي ادامه دارد، ایسنا

در حالي كه انقلابيون ليبي از به دست گرفتن كنترل كامل شهر طرابلس و محاصره مقر معمر قذافي خبر مي‌دهند، برخي اخبار از فرار وي به جنوب اين شهر حكايت دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رويترز، "العدل محمد العلاقي"، يكي از اعضاي شوراي ملي انتقالي ليبي عنوان داشت: نيروهاي انقلابي منطقه و مقر معمر قذافي، رهبر ليبي در طرابلس را تحت نظر گرفته و در اطراف اين منطقه مستقر شده‌اند.

برخي از مسئولان در ميان انقلابيون ليبي معتقدند كه معمر قذافي به منطقه "ابوسليم" واقع در جنوب طرابلس پناه برده است.

در اين منطقه طي روزهاي اخير درگيري‌هاي زيادي به وقوع پيوسته است.

از سوي ديگر جنگنده‌هاي انگليس، دژ بزرگ رهبر ليبي در شهر سرت، محل تولد قذافي را بمباران كردند.

وزارت دفاع انگليس با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: جنگنده‌هاي انگليس توانستند با پرواز از پايگاه "برهام" واقع در شرق اين كشور و شليك موشك‌هاي هوشمند مقر و دژ بزرگ معمر قذافي واقع در شهر سرت را هدف قرار دادند.

شهر سرت در 365 كيلومتري شرق طرابلس واقع شده و پايگاهي براي نظام معمر قذافي به شمار مي‌آيد.

انقلابيون معتقدند كه ممكن است قذافي به اين منطقه فرار كرده باشد.

تلويزيون ليبي نيز اعلام كرد كه انقلابيون تلاش دارند تا به سمت اين شهر حركت كنند.

جنگنده‌هاي انگليسي همچنين يكي ديگر از سكوهاي موشك‌هاي زمين به هواي دوربرد وابسته به نظام قذافي در منطقه "الوطيه" در نزديكي مرزهاي مشترك با تونس را بمباران كردند.

اين در حالي است كه گردان‌هاي وابسته به قذافي نيز فرودگاه طرابلس را مورد هدف قرار دادند.

در همين حال گزارش شده است درگيري‌هاي خشونت‌باري نيز در شهر "سبها" و منطقه "راس جدير" واقع در مرزهاي مشترك با تونس ميان انقلابيون و نيروهاي وابسته به قذافي به وقوع پيوست.

گزارش‌هاي خبري ديگر نيز بيانگر آن است كه نيروهاي ويژه انگليس و فرانسه در شرق ليبي حضور دارند تا حملات هوايي را عليه نيروهاي قذافي انجام دهند و بدين ترتيب به انقلابيون براي حمله به سرت كمك كنند.

همچنين خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه انقلابيون ليبي خود را براي ورود به درگيري در غرب اين كشور عليه نيروهاي قذافي از طريق شكستن محاصره شهر "زواره" كه در مسير استراتژيك ميان طرابلس و تونس واقع شده است، آماده مي‌كنند.

انقلابيون معتقدند كه با به دست گرفتن اين منطقه يكي ديگر از پايگاه‌هاي نيروهاي معمر قذافي به دست آنها مي‌افتد.

چنانچه كنترل شهر زواره به دست انقلابيون بيفتد، منطقه راس جدير واقع در مرزهاي مشترك با تونس نيز به مثابه منطقه آزاد شده به شمار مي‌آيد، چراكه معمر قذافي ديگر نمي‌تواند از اين منطقه براي خروج از كشور استفاده كند.

انقلابيون در صفحه فيس‌بوك "جنبش انتفاضه 17 فوريه" اعلام كردند كه درگيري‌ها در شهر سبها به كشته شدن تعداد زيادي از نيروهاي آنها با هدف به دست گرفتن كنترل ساختمان اطلاعات نظامي منطقه "القرضه" منجر شد.

آنها توانستند پرچم خود را برروي اين ساختمان به اهتزاز درآورند و كنترل كامل منطقه القرضه را به دست بگيرند.

در همين حال عبدالحكيم بالحاج، رئيس شوراي نظامي ليبي عنوان داشت: بسياري از نيروهاي وابسته به قذافي سلاح‌هاي خود را به انقلابيون تحويل دادند.

مصطفي عبدالجيل، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي نيز عنوان داشت: ميزان زيادي بنزين و نفت در يكي از پالايشگاه‌هاي شهر "الزاويه"، به دست آمده است كه اين ميزان براي كل ليبي كفايت مي‌كند.

وي در ادامه افزود: انبارهاي مواد غذايي در انبارهاي طرابلس براي دو برابر ميزان ساكنان اين منطقه كافي است. همچنين ميزان زيادي دارو در طرابلس موجود است كه نياز تمام منطقه را تامين مي‌كند.

هم‌چنين انقلابيون ليبي اعلام كردند كه يگان‌هاي ويژه اين كشور معمر قذافي را تحت پيگيرد قرار دادند تا وي را پيدا و دستگير كنند. انقلابيون ليبي نيروهاي ويژه‌اي را هر روز براي پيدا كردن قذافي اعزام مي‌كنند. برخي از اين افراد وظيفه جمع‌آوري اطلاعات در زمينه محل اختفاي قذافي را دارند.

از سوي ديگر گزارش شده است ارتش آمريكا و وزارت امور خارجه اين كشور سعي دارند تا دولت آمريكا را از روند تحت پيگرد قرار دادن قذافي دور نگه دارند اما مسئولان كنوني و سابق اين كشور اعلام كردند كه سرويس اطلاعات آمريكا به ماموريت دستگيري معمر قذافي اهميت ويژه‌اي مي‌دهد.

"بروس ريدل"، مسئول سابق سرويس اطلاعات مركزي آمريكا (سي‌آي‌اي) عنوان داشت: مطمئن هستم كه اين سرويس به دقت روند تحت پيگيرد قرار دادن قذافي را بررسي مي‌كند. آنها مسائلي مانند اينكه آيا قذافي در مناطق مختلف ليبي در ميان قبايل پايگاه دارد يا خير را بررسي مي‌كنند.

ريدل همچنين عنوان داشت: دولت آمريكا از امكانات خاصي از جمله هواپيماهاي جاسوسي و تجهيزات استراق سمع در اين زمينه استفاده مي‌كند. البته مسئولان جدا شده از نظام قذافي نيز مي‌توانند اطلاعات بسيار خوبي در اين زمينه به ما بدهند.

يك مسئول دفاعي آمريكا نيز عنوان داشت: با وجود تسلط انقلابيون بر اكثريت مناطق ليبي و فرار قذافي، ارتش آمريكا در حال حاضر بر بازداشت وي و بررسي مرحله آينده ليبي متمركز شده است.

از سوي ديگر "احمد الباني" سخنگوي رسمي وزارت دفاع و ارتش آزادسازي ملي ليبي عنوان داشت: نيروهاي خارجي در اين كشور حضور ندارند و اخبار منتشر شده در اين زمينه نادرست است.

وي درخصوص حضور عوامل اطلاعاتي بيگانه در اطراف طرابلس عنوان داشت: اين اخبار نادرست است، خارجي‌ها در طرابلس فقط اصحاب رسانه هستند. ما مي‌توانيم ليبي را آزاد كنيم و امنيت اين كشور را تامين كنيم.

الباني همچنين عنوان داشت: ما به نيروهاي بيگانه براي حمايت از كشور نيازي نداريم.

سازمان ملل پايان درگيري‌هاي در ليبي را خواستار شد

بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل از جامعه جهاني خواسته تا با همکاري با يکديگر، نظم را در ليبي برقرار کرده و به درگيري‌ها پايان دهند.

بان كي مون گفت بحران ليبي وارد مرحله جديدي شده و در اين مرحله، تاکيد بايد بر انتقال نرم و آرام قدرت باشد.

او گفته است رهبران کشورها بايد به ليبي براي مقابله با بحران انساني موجود کمک کنند.

دبيرکل سازمان ملل که پس از نشستي در سازمان ملل سخن مي‌گفت افزود نياز فوري براي پايان دادن به درگيري ها و برقراري ثبات وجود دارد.

به گزارش بي.بي.سي، بان ك مون گفت: ما خواهان کمک‌هاي فوري به خصوص کمک‌هاي پزشکي، آموزشي و خدمات عمومي مانند آب آشاميدني شده‌ايم.

ليبي در حال حاضر با کمبود آب آشاميدني، مواد غذايي، سوخت و تجهيزات پزشکي رو به رو است و اين مساله، جان ميليون ها نفر را به خطر انداخته است.

سازمان ملل متحد اخيرا با آزاد کردن 1.5 ميليارد دلار دارايي‌هاي مسدود شده ليبي براي رفع نيازهاي انساندوستانه موافقت کرد.

بان كي مون هم‌چنين خواهان رابطه بهتر شوراي ملي انتقالي ليبي و اتحاديه آفريقا شد. اين اتحاديه تاکنون از به رسميت شناختن اين شورا به عنوان دولت قانوني و مشروع ليبي خودداري کرده است.

پيشتر سازمان ملل متحد از همه طرف ها در مناقشه ليبي خواسته بود گام‌هايي براي اطمينان از پرهيز از خشونت و انتقام جويي بردارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشست اتحاديه عرب و ادامه به رسميت شناختن شوراي انتقالي

در همين حال قرار است اتحاديه عرب در سطح وزيران امور خارجه نشست فوق‌العاده‌اي را امروز (شنبه) با هدف بررسي تحولات جهان عرب از جمله سوريه و عضويت مجدد ليبي در اين اتحاديه برگزار كند.

اين در حالي است كه برنار والرو، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه اين كشور به صورت فوري براي بازگشايي سفارت خود در طرابلس تلاش مي‌كند.

وي در ادامه افزود: اين روند آغاز شده است و سفارت هرچه سريع‌تر بازگشايي خواهد شد.

پيش‌تر فرانسه در 26 فوريه سفارت خود را در طرابلس بعد از خارج كردن تمام كارمندان آن به دنبال وخيم شدن اوضاع امنيتي در اين كشور، بست.

در همين حال جاكوب زوما، رئيس جمهور كشور آفريقاي جنوبي عنوان داشت: شوراي ملي انتقالي ليبي هنوز نماينده رسمي اين كشور به شمار نمي‌آيد، چراكه درگيري‌ها در ليبي همچنان ادامه دارد.

اتحاديه آفريقا نيز خواهان تشكيل دولت انتقالي در ليبي با حضور تمام طرف‌ها و عضويت در اين اتحاديه شد.

در بيانيه پاياني نشست اتحاديه آفريقا در آديس آبابا هيچ اشاره‌اي به شوراي ملي انتقالي ليبي نشد و بدين ترتيب با به رسميت شناختن اين شورا مخالفت شده است.

اين در حالي است كه 20 كشور آفريقايي رسما شوراي ملي انتقالي را به عنوان دولت مشروع در ليبي به رسميت شناخته‌اند.

كرواسي، بلغارستان و مقدونيه نيز شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت شناختند.

از سوي ديگر محمود جبريل، يكي از مسئولان برجسته شوراي ملي انتقالي ليبي در كنفرانس خبري مشترك با احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در استانبول عنوان داشت: ما اميدواريم اموال بلوكه شده در خارج از ليبي هرچه سريع‌تر آزاد شود تا بتوانيم خدمات بهداشتي و رفاهي خوبي به مردم ارائه دهيم.

وي در ادامه افزود: نظام معمر قذافي در ساعت‌هاي پاياني خود به سر مي‌برد.

بعد از پيروزي كامل انقلاب ليبي سلاح‌ها بايد هرچه سريع‌تر از ميان انقلابيون اين كشور جمع‌آوري شود.

جبريل همچنين عنوان داشت: دولت انتقالي براي دستيابي به كرسي در سازمان ملل طي چند هفته آينده تلاش خواهد كرد.

داوود اوغلو نيز عنوان داشت: بايد اموال ملت ليبي به آنها بازگردانده شود و نظام جديد ليبي در عرصه بين‌الملل به رسميت شناخته شود.

بدرفتاري، شكنجه و كشتار

سازمان عفو بين‌الملل از طرف‌هاي درگيري در ليبي خواست تا به بدرفتاري و شكنجه در اين كشور پايان دهند.

سازمان پزشكان بدون مرز نيز نسبت به كمبود تجهيزات پزشكي و دارو در ليبي ابراز نگراني كرد.

اين در حالي است كه منابع ليبيايي اعلام كردند كه حدود 200 جسد در بيمارستان ابوسليم واقع در طرابلس رها شده است.

اين منابع در ادامه افزودند: اين پيكرها به مردان،‌ زنان و كودكاني تعلق دارد كه طي درگيري‌هاي اخير در طرابلس كشته شده‌اند.

اين منابع در ادامه افزودند: پزشكان بيمارستان ابوسليم بعد از وقوع درگيري‌ها در طرابلس، اين بيمارستان را ترك كردند. ساكنان منطقه نيروهاي وابسته به قذافي را مسئول كشتار اين افراد اعلام كردند.

منابع ليبيايي همچنين اعلام كردند كه 80 تن از بيماران منتقل شده به بيمارستان ابوسليم در طرابلس به دليل عدم مراقبت‌هاي ويژه كشته شدند.

تك‌تيراندازهاي مستقر در اطراف اين بيمارستان مانع انتقال و يا ورود هر فردي به بيمارستان مي‌شدند و به دنبال اين اقدامات افراد مجروح به دليل نبود مراقبت‌هاي ويژه درگذشتند.

در ادامه يك گروه از جمعيت بين‌المللي هلال احمر بيماران زنده مانده در اين بيمارستان را به منطقه‌اي ديگر منتقل كردند.

از سوي ديگر سازمان عفو بين‌الملل اعلام كرد كه اسناد و مداركي در دست دارد كه نشان مي‌دهد، نيروهاي قذافي بيش از 150 زنداني در طرابلس را كشتند.

اين سازمان در ادامه اعلام كرد: زماني كه انقلابيون ليبي مقر قذافي واقع در باب العزيزيه را به دست گرفتند، اين زنداني‌ها سعي داشتند فرار كنند و نيروهاي قذافي بيش از 150 تن را به قتل رساندند.

شاهدان عيني اعلام كردند كه نيروهاي قذافي براي كشتن اين زنداني‌ها از بمب‌هاي دستي و گلوله استفاده مي‌كردند.

سازمان عفو بين‌الملل همچنين خواهان توقف فوري كشتار اسيران و زندانيان توسط نيروهاي وابسته به قذافي شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016