یکشنبه 20 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روح الله حسینیان: تحليل لاريجاني اين بود كه موسوي رأي مي‌آورد

به گزارش اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، حسینیان، عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي به‌عنوان سخنران در همايش انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل حاضر شد و با تأكيد بر اهميت تشكيلات و اينكه امام راحل شخصاً‌در يك شب 60 نامه براي روحانيون بنام نوشتند و جامعه روحانيت را پايه گذاشتند، به موضوع تشكيل جبهه پايداري انقلاب اسلامي پرداخت و به برخي ابهام‌ها و سؤال‌ها پاسخ داد. روح الله حسینیان با يادآوري اهمیت تشکیلات گفت: اصل تشکیلات دینی یک اصل خدایی و قرآنی است و یکی از اعتقادات حضرت امام برای پیروزی انقلاب تشکیلات بوده است.

وی تاکید کرد: امام راحل یک شب با خط خودشان 60 نامه نوشتند و از روحانیون بنام دعوت کردند تا در شب های یکشنبه دور هم جمع شوید و یک چای بنوشید که همین دور هم جمع شدن ها باعث می شود که از اخبار مختلف آگاه شوید و با هم هماهنگ شوید که این گرد هم آیی شما برکتی برای اسلام و انقلاب خواهد داشت که جامعه روحانیت تهران و دیگر شهرستان ها از ثمرات همین نامه ها و جلسات بود.

وی با يادآوري تاریخ تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل گفت: انجمن ها اسلامی مستقل یک تشکیلات با برکتی است که با توجه به زمان تاسیس آن بسیار تاثیرگذار بود. تاسیس اتحادیه در آن زمان همانند جرقه نوری در تاریکی بود. در زمان دوم خرداد عده ای مدعی بودند نقش دین کمرنگ و زدوده شده است که اعلام موجودیت اتحادیه، ولوله ای در بین قشر روشنفکری دانشگاه ها و افرادی مانند تاج‌زاده به وجود آورد. این اتحادیه از آن زمان تاکنون مواضع صحیح و درستی داشته است و در آخرین آنها در مقابل مقام معظم رهبری مواضع درستی را اتخاذ و اعلام کردید که کسی جرأت گفتن آنها را نداشت.

وی لازمه ادامه حرکت در مسیر انقلاب از سوی تشکل های دانشجویی را عمیق شدن دانشجویان در مبانی و اصول دینی عنوان کرد و خواستار تحکیم روابط با علما و حوزه ها شد.

ما جزو اخراجی های 4 هستیم!

عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جبهه پایداری از اخراجی های دولت تشکیل شده است گفت: ما جزو اخراجی های 4 هستیم! این گونه نیست که همه از اخراجی ها باشند. بنده، آقای رسایی و آقای زارعی از ورودی ها نبودیم که بخواهیم از اخراجی ها باشیم. ما با دولت بودیم ولی در دولت نبوده ایم. دلیل اخراجی شدن بعضی افراد بخاطر انحرافی بود که در کنار دولت در کمین‌گاه قرار گرفته بود. همه ما بعد از جریان خانه نشینی 11 روزه آقای احمدی نژاد احساس کردیم که یک نوع سرخوردگی در بین بچه های مذهبی به‌وجود آمده است. به همین دلیل جمعی از دوستان با عده ای ديگر صحبت کردند و به این نتیجه رسیدند که یک حرکت امیدوار کننده و یک گفتمان فکری را در جامعه ایجاد کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا در زمان انتخاب رئیس مجلس به جای آقای حداد عادل به آقای لاریجانی رأی دادید در حالی که امروز او را جزو ساکتین در فتنه می دانید، گفت: آقای لاریجانی در آن زمان از افرادی بود که با سابقه رياست بر سازمان صداوسيما در هشت سال حاکمیت دوم خردادی ها به عنوان یک نقطه مرکزی بچه های معتقد به راه ولایت را جمع و کمک کرده بود تا در مقابل دوم خردادی ها حذف نشوند و برنامه هایی مانند چراغ و کنفرانس برلین را از صدا و سیما پخش کرد.

آقای حداد در مجلس ششم حضور داشتند ولی ما یک اقدام مثبت انقلابی ندیدیم

وی گفت: زمانی که هیچ کس حاضر نمی شد به فردی مانند من برنامه بدهد، آقای لاریجانی دستور اکید داده بودند که حتما سخنرانی های بنده پخش شود. آقای لاریجانی یک انسان مبارز بود و زمانی که صحبت می کرد، بر مبناي ادبیات انقلابی بود. همچنین اعتقاد ما نسبت به آقای حداد عادل این است که ایشان فردی بسیار محافظه کارند و ما امیدی برای ایجاد تحول در زمینه کار انقلابی در ایشان نمی دیدیم. چون ایشان از افرادی بودند که در مجلس ششم حضور داشتند ولی ما یک اقدام مثبت انقلابی ندیدیم. همچنین تجربه مجلس هفتم هم بود که باز بر ما ثابت شد که ایشان محافظه کارند. البته من از ارادتمندان به آقای حداد هستم و پشت سر ایشان نماز هم می خوانم.

آقای لاریجانی و توکلی دبّه در آوردند که این انتخابات باید دوباره انجام شود

حسینیان افزود: پس از انتخاب آقای لاریجانی به ریاست مجلس، ما در اولین دور از حرکت ایشان در مجلس با اختلاف شدید روبرو شدیم. نظر آقای لاریجانی این بود که دیگر جریانی به اسم دوم خرداد وجود ندارد و باید از آنها عبور کنیم که این اولین اختلاف ما بود. اتفاق بعدی زمانی بود که در اوایل مجلس که شعبات برای تعیین اعضای کمسیون ها تشکیل شده و بنده هم رییس یکی از شعبات بودم، ما در کمسیون‌مان رای گیری کردیم و افرادي انتخاب شدند. بعد آقای لاریجانی به کمک آقای توکلی دبّه در آوردند که این انتخابات باید دوباره انجام شود. به دلیل اینکه دوم خردادی‌ها می خواستند هم در کمیسیون صنعت و هم کمیسیون امنیت ملی باشند و ما مخالف بودیم. آنها انتخابات قانونی ما را باطل کردند و مجددا به دنبال برگزاری انتخابات دیگری بودند که من ایستادگی کردم و این شروعی بود برای دعوای بین من و آقای لاریجانی.

تحلیل لاریجانی این بود که موسوی به احتمال قوی رأی خواهد آورد

نماینده مردم تهران در ادامه با يادآوري تحلیل غلط لاریجانی در انتخابات سال 88 نیز گفت: در جریان انتخابات هم اختلاف ما با آقای لاریجانی بر سر همین تحلیل غلط بود. تحلیل ایشان این بود که آقای موسوی به احتمال قوی رأی خواهد آورد لذا نباید مجلس را با آقای موسوی درگیر کرد. ما تلاش کردیم که نمایدگان مجلس به نفع آقای احمدی نژاد وارد صحنه شوند و مورد حمایت قرار گیرد و ایشان تلاش کرد چنین اتفاقی نیفتد.

حاضر نشدند یک اطلاعیه در حمایت از احمدی نژاد تنظیم کنند

وی افزود: ما تلاش کردیم فراکسیون اصولگرایان را براي تصميم‌گيري تشکیل دهیم. آقای لاریجانی مدام طفره می رفت و ما به زور آن را تشکیل دادیم. فراکسیون تشکیل شد و ایشان به عنوان مخالف صحبت کردند و من در موافقت به عنوان اینکه باید ما چنین تصمیمی گیریم و آقای موسوی در آینده رأی نخواهد آورد. بالاخره فراکسیون تصمیم گرفت که از آقای احمدی نژاد حمایت کند. حتی در پایان اینها حاضر نشدند یک اطلاعیه در حمایت از احمدی نژاد تنظیم کنند و این اختلافات روز به روز بیشتر شد.

روح الله حسینیان تاکید کرد که اگر الان هم اگر آقای حداد عادل بخواهند رئیس مجلس بشوند بنده یکی از مخالفین جدی ایشان هستم.

در بخش دوم جلسه که سوالات شفاهی و کتبی مطرح شد یکی از دانشجویان دانشگاه هرمزگان پشت تریبون رفت و حسینیان را اینگونه خطاب کرد: آقای حسینیان! آیا شما به بصیرت اعتقاد دارید؟ و حسینیان جواب داد: سوال سختی کردید!

در ادامه عضو انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان گفت: اگر به بصیرت اعتقاد دارید، سوابق انقلابی آقای لاریجانی در صدا و سیما را چه زمانی دیدید. ما که چنین سوابقی را مشاهده نکردیم. زمان ریاست ایشان بدحجابی به بالاترین حد خودش رسیده بود و بازیگران تلویزیون مشغول جولان دادن بودند. آقای عادل که ما برای احترام نام ایشان را نمی آوریم زمانی که ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشتند، مجلسی تشکیل شد که بعد از مجلس ششم اصلاح طلبان خط و مشی انقلابی به خود گرفت. شما انتخاب خوبی انجام ندادید. آقای لاریجانی کسی است که دو ماه بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس در آغوش حسنی نامبارک قرار می گیرد و مدام "یا اخی یا اخی" می گوید. حسینیان در این بین گفت: شاید گفته "یا اخ اخ"(خنده حضار) آیا نباید شما افق دیدتان را بالاتر می بردید و تنها دو سه ماه سابقه انقلابی ایشان را نمی دیدید.

این فعال دانشجویی افزود: همه سابقه انقلابی دارند حتی آقای کروبی! اما حتی نمایندگان مجلس هم سکوت کردند که حضرت آقا فرمودند: این عمار.

حسینیان پاسخ داد: ما همواره در معرض خطا و اشتباه هستیم. اعتقاد ما بر سابقه انقلابی همین بود که عرض شد. شما یادتان نمی آید در آن دوران وامصیبتی که جناح راست در مقابل آقای خاتمی قرار داشت و هیچ کس جرأت نداشت نه سخنی بگوید نه حرکتی انجام دهد. شما نبودید و مظلومیت راه امام را درک نکردید. به عنوان نمونه وقتی برنامه چراغ درست شد و بنده در مقابل آقای خاتمی ایستادم، اولین کسانی که ما را مورد توبیخ قرار دادند، همین نیروهای مذهبی بودند. بروید مطالعه کنید آقای غفوری فرد چه موضعی در مقابل من گرفته است. اخوی همین آقای لاریجانی را ببینید. همین آقای باهنر چه موضعی در مقابل بنده داشته است. علت این بود که آنچنان یک فضای رعب و وحشت دوم خردادی حاکم شده بود که هر کسی یک جمله در مقابله با اینها می گفت، او را سرکوب می کردند.

چند روز پیش سایت رجا مواضع بنده را در قبال فتنه بازخوانی کرد

وی در ادامه گفت: یادم نرفته که آقای محمدی عراقی که ما با ایشان هم مدرسه و رفیق بودیم هم تحت تاثیر همین فضا علیه من مصاحبه کرد. در حالی که ما ز دوستان چشم یاری داشتیم. اما فردي مثل آقای لاریجانی دفترش را در اختیار ما قرار می داد تا ما گرد هم بياييم و برنامه ریزی كنيم، كه برای ما یک غنیمت بود و بعد از آن هم خلافی از ایشان ندیدیم که بخواهیم تجدید نظر کنیم. این اتفاقات و تحلیل های غلط در مورد انتخابات بعد از مجلس هشتم پیش آمد که ما در همان زمان موضع گیری کردیم. نفرمایید مجلس چرا در مقابل فتنه سکوت کرد. مجلس سکوت نکرد. چند روز پیش سایت رجا مواضع بنده را در قبال فتنه بازخوانی کرد. ملاحظه کنید من در چند جا موضع گیری کردم. چه کسی در همین مجلس گفت که امروز باید از سران فتنه اعلام بیزاری کنیم. چه کسی در مجلس طومار جمع کرد که رهبران فتنه محارب و مفسد فی الارض هستند. در همین مصاحبه ای که چند روز گذشته آقای باهنر انجام داد، گفت یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که این سه نفر سران فتنه را اگر به دست من بدهید، شب تاصبح محاکمه می کنم و در میدان فلان جا به دار می آویزم، این را چه کسی گفته است. آیا در همین مجلس نگفتیم؟ بگویید بعضی از افراد مجلس سکوت کردند یا بگویید رئیس مجلس سکوت کرد یا بگویید آقای باهنر سکوت کرد.

علی رغم میل آقای لاریجانی راهپیمایی در اعتراض به عملکرد سران فتنه برگزار کردیم

نماینده تهران در مورد موضع گیری حداد عادل گفت: همین آقای حداد عادل واقعا از کسانی بود که در جریان فتنه در مقابل فتنه گران قرار گرفت و موضع گیری های خوبی داشت. همین مجلس بود که علی رغم میل آقای لاریجانی راهپیمایی در اعتراض به عملکرد سران فتنه برگزار کرد.

اعتقاد جبهه پایداری بر این است که در مرکزیت اصولگرایان نباید افرادی باشند که جزو ساکتین بوده‌اند

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگري در خصوص حضور افرادی مانند باهنر در مجموعه اصولگرایان افزود: جبهه پایداری در نامه ای که به آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی نوشتند، یکی از عواملی که موجب شد ما در كميته 8+7 حضور پيدا نکنیم، همین مسئله بود. اعتقاد جبهه پایداری بر این است که در مرکزیت اصولگرایان نباید افرادی باشند که جزو قاعدین و نشستگان فتنه بوده اند. علت این است که ما باید پاسخگوی مردم متدینی باشیم که حماسه هایی مانند 9 دی را خلق کرده اند. به همین خاطر جبهه پایداری در کمیته 7+8 حضور نداشته گر چه از همه طرف مورد حمله و انتقاد قرارگرفته است.

سوال دیگری که از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد، این بود که "شما قبلا در تشکیلات دفاع از ارزش ها عضویت داشتید که این مجموعه منحل شد. آیا جبهه پایداری را مانند مجموعه دفاع از ارزش ها می دانید و پیش بینی می کنید که به سرنوشت این مجموعه دچار شود" که وی پاسخ داد: احتمال دارد! ممکن است فردایی برسد و شیطان ما را منحرف کند. ما اعتقاد داریم که "ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی" مگر اینکه خدا به ما رحم کند. ما خودمان نمی دانیم که تا کجا پایدار خواهیم بود و تا کجا پای دار خواهیم بود. ولی چیزی که ما امروز گرد آن آمده ایم، با نیتی خالص و برای دفاع از ارزش ها است.

دانشجویی در مورد آینده مجلس و حضور اصلاح طلبان و لزوم شرکت این جریان سیاسی در انتخابات مجلس و اینکه اگر اصلاح طلبان از فضای سیاسی کشور حذف شوند، آيا موجب تک صدایی در کشور نمی شود، پرسید و حسینیان پاسخ داد: هیچ جامعه ای با تک صدایی به رشد نمی رسد و یکی از آسیب های هر حکومتی تک صدایی است. این یک تجربه بشری است که باید یک عده حکومت کنند، یک عده انتقاد کنند، یک عده هم ذره بین بگذارند و نواقص را ببینند و آنها را بازگو کنند. این موجب می شود كه حاكمان اصلاح شوند و از نا امیدی مردم و سرخوردگی آنها جلوگیری می شود. اما این عرصه نیازمند رعایت قواعدی است. نمی شود انسان یک نظام را قبول کند ولی پایبند به اصول و قواعدش نباشد. اشکال جریان اصلاح طلب همین است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جریان اصلاح طلب در جایگاه اپوزوسیون بوده و عمل کرده است

این فعال سیاسی افزود: جریان اصلاح طلب چه در زمانی که قدرت را به دست گرفته، چه در زمانی که منتقد حکومت است، در جایگاه اپوزوسیون بوده و عمل کرده است. آنها قواعد حکومت داری را رعایت نمی کنند. از طرفی هیچ گاه این جریان کنار گذاشته نشده اند. حتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دور هفتم وقتی آقای معین رد صلاحیت شد خود رهبری دستور دادند که صلاحیت او را تایید کنید. یعنی رهبری تاکید داشت که اینها هم در فضای سیاسی کشور حضور داشته باشند.

حسینیان در مورد حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفت: اگر اعضاي این جریان با نام خاصی وارد صحنه نشوند، قطعا به صورت فردی در انتخابات شرکت خواهند کرد. خیلی از همین آقایان اصلاح طلب، بسیاری از مجلسی ها در حال آمده شدن برای شرکت در انتخابات هستند بنابراین تک صدایی نخواهد بود. اگر هم در انتخابات شرکت نکنند، ما شاهد انشعاب‌هايی در جریان اصولگرایان خواهیم بود.

رئیس فراکسیون انقلابی مجلس در پاسخ به سوالی دیگری در مورد اینکه چرا جبهه پایداری كه همواره از ابعاد سلبی مانند عدم عضویت در جریان انحرافی سخن گفته چرا هیچ وقت از ابعاد ایجابی یک نماینده سخن نمی گوید، گفت: ما در بسیاری از موارد با دید مثبت وارد صحنه شدیم. ما در انتخابات گذشته و در انتخابات مجلس حضور فعالی داريم. در جریان دفاع از دولت همین جبهه با شدت حمایت کرد و در بسیاری از طرح هایی که در مجلس تصویب شد جبهه حضوری فعال داشت. اما نفی کردن باطل جزيی از حرکت الهی است. "فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله" یا "لا اله الا الله".

از نبود برخی نمایندگان در مجلس ناراحت نباشید. هرچه نباشند کشور راحت تر است

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا صندلی های نمایندگان مجلس در بیشتر مواقع خالی است گفت: از نبود نمایندگان در مجلس ناراحت نباشید. هرچه نباشند کشور راحت تر است (خنده حضار). وي در مورد طرح نظارت بر نمایندگان هم گفت: این واقعیتی است که علی رغم تاکید رهبری بسیاری از نمایندگان علاقه ندارند کسی بر آنها نظارت کند. دلیل این مسئله هم روشن است. وقتی نماینده ای وارد مجلس می شود، در حالی که یک خانه یا یک ماشین دارد اگر نظارت نباشد می تواند هنگام پایان کار مجلسی‌اش چند خانه و ماشین داشته باشد. اصلاحات طرح نظارت انجام شده و آماده مطرح شدن در صحن مجلس است و امیدوار هستیم که تا پایان این مجلس به تصویب برسد تا هم ما نمایندگان را در بر بگیرد و هم نمایندگان دوره های بعد را.

حسینیان در تعریف اصولگرایی گفت: ساده زیستی، رابطه خالصانه و دلسوزانه با مردم، اعتقاد به خدمت گزاری به مردم، استکبار ستیزی و دوری از تجملات و رانت خواری از نکاتی است که یک فرد اصولگرا باید داشته باشد. رعایت نکردن اینها موجب شد که افرادی به راحتی در زمین دشمن بازی کنند و علت طرفداری ما از آقای احمدی نژاد این بود که اصولگرا و احیا کننده آرمان های امام و استکبارستیز بود. خیلی از افراد در ابتدا این گونه هستد ولی بعد که مزه حکومت را چشیدند، از آن مبانی و اصول فاصله می گیرند. باید در اصول پایدار بود و در روش به دنبال بازخوانی و تحول باشیم. اما اصلاح طلبان در اصول دنبال بازبینی و تحول بودند. این جمله که باید افکار امام را به موزه سپد موید همین مطلب است.

لاریجانی و قالیباف در جریان فتنه موضع روشنی اتخاذ نکردند

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه لاریجانی و قالیباف در جریان فتنه موضع روشنی اتخاذ نکردند، گفت: چون این دو نفر مواضع شفافی نگرفتند، نباید در مرکزیت اصولگرایی نماینده ای داشته باشند. بنده همواره به این موضوع انتقاد داشته و در رسانه ها هم مطرح کردم. یکی از انتقادات ما به 8+7 این است که این دو نفر نباید نماینده ای در مرکزیت اصولگرایان داشته باشند. انتقاد ما به دو علت بود. سوال این بود که این دو نفر به‌خاطر شخصیت حقیقی خود نماینده دارند یا به‌خاطر شخصیت حقوقی‌شان؟ اگر شخصیت حقیقی‌شان است امثال این آقایان را ما زیاد داریم. اگر به‌خاطر شخصیت حقوقی یعنی رئیس قوه و شهردار تهران باید نماینده داشته باشند، ما شهردار کلان شهرهای زیادی داریم. شهردار شیراز، شهردار اصفهان و تبریز هم باید نماینده داشته باشند. ما این افراد را نه اینکه اصولگرا ندانیم بلکه می گوییم بايد حداقل نمره قبولی گرفته باشند و در این مجموعه حضور داشته باشند.

رویکرد فرهنگی آنها را می توان در فرهنگسراهای تهران دید

وی گفت: چرا ما آقای هاشمی را اصولگرا نمی دانیم. چون اعتقاد داریم که ایشان در سه چیز رویکرد اصولگرایانه نداشت: در فرهنگ، ساده زیستی و در تمایزات خانوادگی اصولگرا نبود. همین آقایان هم اینگونه عمل می کنند. رویکرد فرهنگی آنها را می توان در فرهنگسراهای تهران دید. همین ها هستند که خانم های خودشان را به عنوان مشاور فرهنگی انتخاب می کنند و قوم و قبیله خودشان را وارد حوزه های دیگر می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016