پنجشنبه 24 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز "اعتراف‌های تلويزيونی"در سوريه، دويچه وله

بحران سوريه عميق‌تر می‌شود. مخالفان تصميم به ايجاد يک شورای ملی ۱۳۰ نفره گرفته‌اند. اتحاديه اروپا، سرکوب معترضان را محکوم کرده و رژيم اسد، برای انحراف افکار عمومی به گرفتن اعتراف‌های تلويزيونی متوسل شده است.


رژيم بشار اسد بی‌توجه به فشار افکار عمومی جهان همچنان به سرکوب اعتراضات ادامه می‌دهد. خبرگزاری آلمان به نقل از مدافعان حقوق بشر می‌نويسد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته دست کم ۱۹ نفر در درعا و چند شهر ديگر سوريه هدف گلوله نيروهای نظامی و امنيتی قرار گرفته و کشته شده‌اند. به گزارش "زوددويچه تسايتونگ" تعداد قربانيان ناآرامی‌ها از آغاز تا امروز به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد.

اعلام موجوديت شورای ملی سوريه

مخالفان سوری قصد دارند با ايجاد يک شورای ملی ۱۳۰ نفره، هماهنگی و هدايت اعتراضات را به دست بگيرند. خبرگزاری آلمان به نقل از "لاری سيف" يکی از فعالان سوری که در آمريکا زندگی می‌کند نوشته است:«شورای ملی سوريه دارای ۱۳۰ عضو خواهد بود که ۶۰ نفر از آن‌ها در تبعيد و ۷۰ نفر از آن‌ها در خاک سوريه زندگی می‌کنند. سنی‌ها، شيعيان، علوی‌ها، کردها و اعضای اخوان‌المسلمين سوريه در اين شورا حضور خواهند داشت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شورای ملی سوريه قرار است امروز (پنجشنبه ۱۵ سپتامبر) موجوديت خود را رسما اعلام کند. همزمان پارلمان اروپا اعمال خشونت عليه تظاهرات مسالمت‌آميز مردم و تعقيب و بازداشت مخالفان را در سوريه به شدت محکوم کرد. پارلمان اروپا در بيانيه خود وجود بازداشت‌های گروهی، قتل‌های بدون محاکمه، آدم‌ربائی و شکنجه را در سوريه مورد تاکيد قرار داد و خواستار پايان دادن به خشونت عليه مخالفان شد.

نمايندگان پارلمان اروپا خواستار آزادی زندانيان سياسی، فعالان حقوق‌بشر و روزنامه نگاران سوريه شدند و از رژيم سوريه خواستند که به سانسور پايان دهد و به نهادهای حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران مستقل امکان بدهد تا برای تهيه گزارش‌های بی‌طرفانه به سوريه سفر کنند.

اعتراف‌های تلويزيونی

حکومت سوريه برای منحرف ساختن افکار عمومی، علاوه بر سرکوب و تعقيب مخالفان، به تازگی به پخش اعترافات تلويزيونی نيز متوسل شده است. خبرگزاری رسمی سوريه (سانا) گزارش داده است که به زودی اعترافات "حسين هارموش" افسر فراری ارتش از تلويزيون دولتی پخش خواهد شد.

حسين هارموش در ماه ژوئن امسال پس از به خون کشيده شدن تظاهرات مردم جسرالشغور با پخش يک ويدئو اعلام کرد که در اعتراض به اين کشتارها خدمت در ارتش را رها می‌کند و به معترضان رژيم اسد می‌پيوندد. اين افسر ۱۵ روز پيش در اردوگاه پناهندگان سوری در خاک ترکيه ديده شد. پس از آن به جسرالشغور بازگشت، اما همراه با گروهی ديگر به محاصره درآمد و دستگير شد.

امکان درگيری‌های مسلحانه و دخالت ناتو

با عميق‌تر شدن بحران سياسی سوريه، منابع خبری از احتمال راديکال‌شدن جنبش مردم اين کشور و توسل برخی از مخالفان به اسلحه خبر می‌دهند. همچنين، به‌موازات ادامه سرکوب مردم، تمايل به دخالت جامعه بين‌المللی و ايجاد حريم فضائی ممنوعه انديک اندک رشد می‌کند.

خواست دخالت ناتو، برای اولين بار در تظاهرات روز ۲۷ اوت مردم حمص جلوه بيرونی يافت. يک ويدئو کودکانی را نشان‌می‌داد که در ميان تظاهرات پلاکات بزرگی را حمل می‌‌کردند که روی آن نوشته شده بود:«ناتو کجا است؟ ما داريم قتل عام می‌شويم.»

اخوان‌المسلمين مخالف نيرد مسلحانه

"رياض شفق" از رهبران اخوان المسلمين سوريه در اين مورد به روزنامه "تاگس تسايتونگ" آلمان گفته است:«اين قابل فهم است که اعضای قبايل و روستاهای دور افتاده برای دفاع در برابر تهاجم‌های رژيم دست به اسلحه ببرند. اما ما از آن‌ها می‌خواهيم که از اين کار خودداری کنند. رژيم سوريه برای توجيه سرکوب‌ها مايل است انقلاب مسالمت‌آميز مردم شکل مسلحانه به خود بگيرد. ما مطلقا مخالف اين روش هستيم و معتقديم انقلاب سوريه بايد از راه‌های مسالمت‌جويانه به ثمر برسد.»

فاروق طيفور، يکی ديگر از چهره‌های اصلی اخوان‌المسلمين سوريه، درباره دخالت نيروهای بين‌المللی به "تاگس تسايتونگ" گفته است:«اپوزيسيون و مردم سوريه دخالت‌نظامی خارجی را رد می‌کنند. اما با توجه به افزايش خشونت و تعداد قربانيان، از جامعه بين‌المللی می‌خواهند که برای حفظ جان انسان‌ها اقدام کند. اگر خشونت رژيم به همين صورت ادامه پيدا کند، من بعيد نمی‌دانم که مردم خواستار ضربه‌های محدود نظامی به رژيم سوريه بشوند. اما اين اقدام فقط زمانی می‌تواند موجه باشد که همه وسايل فشار ديگر بی‌اثر بمانند.»

انزوای بيشتر رژيم اسد

جمهوری اسلامی ايران و حزب‌الله لبنان قبلا بدون قيد و شرط از رژيم بشار اسد پشتيبانی می‌کردند و می‌کوشيدند وانمود کنند که ناآرامی‌های سوريه را نيروهای خارجی برانگيخته‌اند. اما در هفته‌های اخير نسبت به رژيم سوريه موضعی انتقادی گرفته‌اند.

فاروق طيفور، اين تغيير را مثبت ارزيابی کرده و به "تاگس‌تسايتونگ" گفته است:«ايران و حزب‌الله به اين نتيجه رسيده‌اند که نمی‌خواهند مسئول اعمال وحشيانه رژيم سوريه شناخته شوند. اين تغيير موضع مثبت است، زيرا سبب انزوای بيشتر رژيم اسد می‌شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016