پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه عربی "الزمان": سفر محرمانه بشار اسد به تهران و ملاقات با آيت الله خامنه ای، ميدل ايست برلين

ميدل ايست برلين ـ به گزارش روزنامه عربی "الزمان" بشار اسد، رييس جمهور سوريه، اخيرا سفر محرمانه ای به تهران کرد و با آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد به گفت وگو نشست.

در اين ملاقات به نوشته "الزمان" بشار اسد آخرين تحولات امنيتی و اقتصادی مربوط به بحران سوريه را با مقامات ايران درميان گذاشت.

براساس گزارش فوق و به نقل از منابع آگاه به امور سوريه، در اين ملاقات ها مقامات ايران به بشاراسد توصيه کردند که در را به روی تلاش های اعراب نبندد و به ابتکار جامعه عرب برای حل بحران سوريه پاسخ مثبت دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين و قبل از سفر اسد به تهران به نوشته "الزمان" تقاضای نبيل العربی، رييس اتحاديه عرب، برای سفر به دمشق با عدم تمايل مقامات سوريه روبروشده بود.

نبيل العربی، قرار بود روز هفتم سپتامبر به دمشق سفر کند و طرح اتحاديه عرب را برای پايان دادن به بحران سوريه با بشاراسد درميان گذارد.

مقامات دمشق اما سفر وی را به تعويق انداختند.

روزنامه "الزمان" به نقل از منابع مزبور می گويد که محتوا و مضمون طرح اتحاديه عرب قبل از عيد فطر به اسد ابلاغ شده بود و اسد درهمان زمان و بلافاصله اين طرح را با مقامات ايران درميان گذاشته است.

مقامات ايران به نوشته "الزمان" به اسد توصيه کردند که با درنظر گرفتن اوضاع فعلی با طرح اعراب موافقت کند.

اين موضع ايران به نظر بعضی از ناظران سياسی بيانگر چرخشی است که اخيرا در مواضع سياسی مقامات جمهوری اسلامی درقبال تحولات سوريه مشاهده می شود.

اين چرخش سياسی به نوشته هفته نامه لبنانی "السبوع العربی" درپی سفر اميرقطر به تهران حاصل شده است.

به نوشته اين هفته نامه، حامد بن خليفه آل ثانی، امير قطر و حامد بن جاسم، وزيرخارجه اين کشور، در سفر اخير خود به تهران با مقامات بلندپايه سياسی و مراجع دينی ملاقات کردند و تلاش نمودند مقامات ايران را قانع کنند که به اسد اجرای اصلاحات وسيع را توصيه کنند.

اميرقطر در اين ملاقات يک طرح مشترک ايران ـ قطر را پيشنهاد کرد.

اين طرح شامل دومرحله است: مرحله اول ايجاد آشتی ميان نظام سوريه و مخالفين و مرحله دوم شروع گفت وگو ميان آنان و ادامه اين گفت وگو تا رسيدن به نتيجه مطلوب و مقبول برای همه است.

بعضی رسانه ها می گويند که امير قطر به مقامات ايران پيشنهاد کرد که آماده است امکان ملاقات اخوان سوريه و ايران را فراهم کند.

علاوه برآن، اميرقطر در اين سفر به احمدی نژاد تأکيد کرد که راه حل نظامی و سرکوب درسوريه شکست خورده و اصلاحات تنها راه برون رفت از وضع موجود است.

اميرقطر پس از بازگشت ازتهران و در موضع گيری رسمی بارديگر اين موضع خود را تکرار کرد و گفت که مردم سوريه دست از خواسته های خود برنخواهند داشت.

از طرف ديگر احمدی نژاد از کشورهای منطقه خواست که مسايل و مشکلات خود را بدون دخالت دادن کشورهای غربی حل کنند.

حامد بن جاسم، وزيرخارجه قطر، پس از بازگشت از تهران گفت که "همه ما که در روزهای سخت کنار سوريه ايستاده ايم" تلاش کرديم که مقامات سوريه را به اجرای اصلاحات واقعی و حقيقی تشويق کنيم. واميدواريم که تصميم های اتخاذ شده رهبران دمشق در راستای خواسته ها و آرمان های مردم سوريه باشد و برماست که به تحقق چنين تصميم هايی کمک کنيم .

و در مورد ايران گفت که ايران در راه رسيدن به چنين هدفی می تواند نقش بسيار مهمی ايفا کند.

اميرقطر به گفته هفته نامه عربی درعوض به مقامات ايران وعده داد در جهت کاهش تنش ميان جمهوری اسلامی و کشورهای خليج فارس تلاش و کوشش خواهد کرد

درکنار اين تلاش های اميرقطر، عاملی که تاحدودی ايران را به تأمل در رويکرد خود درقبال بحران سوريه واداشت، انتقادات اخوان المسلمين مصر و اردن به دفاع مطلق جمهوری اسلامی از نظام اسد است.

دراين رابطه می توان به تحريم جشن وگردهمايی سفارت جمهوری اسلامی در اردن به مناسبت "روز قدس" از طرف اخوان المسلمين اشاره کرد.

درپی استمراراين انتقادات و تلاش های مقامات قطر بود که علی اکبرصالحی اعلام کرد که خواسته ها و مطالبات مردم سوريه بايد رعايت و در نظرگرفته شود.

پس از علی اکبرصالحی، سيد احمد آوايی، عضو کميسيون امنيت ملی، به صراحت اعلام کرد که سياست حمايت مطلق ايران از سوريه اشتباه بود.

چرخش از سياست حمايت مطلق از نظام سوريه به سياست گفت وگو اکنون درحال تبديل شدن به موضع رسمی ايران شده است.

در راستای اين سياست تازه ايران، بعضی رسانه ها گزارش می دهند که ايران درجهت برقراری رابطه با اپوزيسيون سوريه تلاش ورزيده است.

دراين رابطه هفته نامه آلمانی "دی تسايت" خبر می دهد که ايران با اپوزيسيون سوريه درپاريس تماس هايی برقرار کرده است.

اما اخبار رسيده حاکی ازآن است که اپوزيسيون سوريه، حداقل درخارج، چندان رغبتی به گفت وگو با ايران ندارد و جو حاکم بر آن نسبت به ايران بسيار بدبينانه ست.

درجلسه ای که در ۱۳ آگوست اپوزيسيون سوريه در برلين برگذار کرد، به ضوح اين روحيه بی اعتمادی و بدبينی نسبت به مقاصد ايران محسوس بود.

منبع: ميدل ايست برلين


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016