چهارشنبه 2 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت ۳۰۰ نفر در ديرالزور، آغاز تحقيقات سازمان ملل در مورد ارتکاب جنايت ضد بشری در سوريه، کلمه

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز علی رغم مخالفت روسيه ، چين وکوبا تحقيق گسترده ای در مورد ارتکاب جنايت ضد بشری در سوريه آغاز کرد. اين تحقيقات در حالی آغاز می شود که روز گذشته با ادامه يورش نيروهای امنيتی تنها در شهر ديرالزور ۳۰۰ نفر بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار کلمه و به نقل ازديده بان حقوق بشر سوريه، روز گذشته نيروهای امنيتی و نظامی به روستای القوريه و العشاره و الطيانه در نزديکی جاده حد فاصل بوکمال و دير الزور حمله بردند و از سوی ديگر موج دستگيری های گسترده شامل ۳۰۰ نفردر دير الزور انجام شد. تمام اين اتفاق ها در حالی افتاد که ارتش عقب نشينی خود را از اين شهر پيش از اين اعلام کرده بود.

افسران ارتش به مخالفان پيوستند

گزارش های رسيده حاکی است تعدادی از افسران ارتش به مخالفان پيوسته اند و با نيروهای هوادار بشار اسد درگير شدند. نيروهای جدا شده از ارتش در مناطق « بابا عمر» و «حمص» با نيروهای دولتی درگير شدند.

نيرو های امنيتی همچنين سحرگاه روز گذشته به منطقه ای در شهر حمص يورش بردند و صدای انفجار و رگبار گلوله در اين مناطق بگوش می رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر خبرها حاکی از آن است که شيخ عمر مصطفی خطيب بنام شهر ادلب نيز که به ضرب گلوله تک تير اندازان زخمی شده بود ، روز گذشته در اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.

در همين حال سفيرآمريکا به صورت سرزده از منطقه ” بلده ” در جنوب سوريه ديدار کرد. منطقه بلده از مناطق مهم سازماندهی اعتراضات اخير سوريه است و طی ماه های گذشته شاهد تظاهرات گسترده ای بوده است.

ناظران سياسی معتقدند ديدار سفير آمريکا از ” بلده ” مقامات سوريه را به شدت خشمگين کرده است و اين ديدار به او امکان می دهد تا شخصا رويدادهای جاری را به مقامات آمريکا و شورای امنيت منعکس کند.

سفير آمريکا همچنين از منطقه ” بلده جاسم” در ۳۰ کيلومتری ارتفاعات جولان ديدن کرد. اين منطقه نيز شاهد قيام مردم عليه رژيم بشار اسد بود و در ماه مه گذشته ۱۲ نفر در منطقه مذکور در يک روز به دست نيروهای امنيتی سوريه کشته شدند.

اعلام موجوديت «اتحاد ازادگان سوريه»

همچنين شخصيت‌های اپوزيسيون سوريه در استانبول اعلام کردند که شواری ملی را به هدف هماهنگی کردن فعاليت‌ها عليه نظام اسد تشکيل داده اند. به گفته لوی صافی کارشناس امور سياسی مقيم امريکا اين شورا ظرف دو هفته برای انتخاب اعضای رهبری و دبير کل خود تشکيل جلسه خواهد داد.

«اتحاد ازادگان سوريه» در روز دوشنبه اعلام موجوديت کرد هدف از آن ، هماهنگ سازی تلاش‌های مردم سوريه در کشورهای جهان برای ساقط کردن نظام کنونی و برپائی کشور دموکراتيک ومدرن عنوان شده است.

تحريم ۲۴ نفر از مقامات سوری توسط سازمان ملل

از سوی ديگر العربيه نوشت شورای امنيت سازمان ملل در چارچوب گسترش فشارها عليه رژيم سوريه به دليل سرکوب اعتراض ها ۲۴ تن از مقامات اين کشور را تحريم کرده است.

اين تحريم ها شامل توقيف املاک ، بلوکه کردن حساب های بانکی و ممنوعيت سفر مقامات تحريم شده است.

دراين ليست نام بشار اسد رئيس جمهور سوريه ، ماهراسد برادر وی و همچنين رامی مخلوف پسردائی او و۲۱ تن ديگر از مقامات اين کشور ذکر شده است.

همچنين روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثريت آراء قطعنامه‌ای را در محکوميت «سرکوب خشونت‌آميز اعتراض‌ها توسط نيروهای امنيتی سوريه» به تصويب رساند.اين قطعنامه با ۳۳ رأی موافق در برابر ۴ رأی مخالف و ۴۷ رأی ممتنع به تصويب رسيد.

روسيه و چين با اعلام اين‌که چنين اقداماتی دخالت در امور داخلی سوريه است به اين قطعنامه رأی منفی دادند.شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنين خواهان تشکيل کميسيون مستقل بين‌المللی برای بررسی جنايت‌های صورت گرفته در سوريه شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گويند از زمان آغاز اعتراض‌ها تاکنون بيش از دو هزار نفر از مخالفان توسط نيروهای نظامی در تظاهرات‌ها کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016