دوشنبه 28 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباحی‌مقدم درباره جزئيات جلسه ويژه مجلس درباره اختلاس بزرگ: "چرائی" موضوع کماکان در ابهام، فارس

عضو کميسيون اقتصادی مجلس با تأکيد بر اينکه مجلسی‌ها از توضيحات حسينی و بهمنی در خصوص چرايی بزرگ‌ترين اختلاس کشور قانع نشدند، گفت: حجم بالايی از وجوه اين اختلاس به شبکه بانکی بازگشته است.


غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ در توضيح جلسه غيرعلنی مجلس با رئيس سازمان بازرسی کل کشور، وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزی اظهار داشت: گزارشاتی که از سوی وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزی ارائه شد به نحوی بود که پاسخی برای مهمترين سؤال نمايندگان مجلس در آنها يافت نمی‌شد.
وی با طرح اين سؤال گفت: نمايندگان مجلس از اين آقايان پرسيدند که چطور می‌شود در سيستم بانکی کشور اين اختلاس‌ها می‌افتد؟ همچنين اينکه چرا سيستم بانکی به گونه‌ای عمل نمی‌کند که در هنگام وقع اين اتفاقات حتی در حد خيلی پايين اين تخلفات را شناسايی و اعلام کند؟
اين عضو کميسيون اقتصادی مجلس با تأکيد براينکه در جلسه غيرعلنی مجلس پاسخی به اين پرسش داده نشده است، تصريح کرد: البته آقايان توضيح دادند که چگونه اين پديده شکل گرفته و هر کدام ابعاد مختلف اين پرونده را بازگو کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ قوی‌ترين گزارش در اين جلسه از سوی آقای پورمحمدی ارائه شد و البته گزارش وی نيز بيشتر از وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزی مورد استقبال نمايندگان قرار گرفت.

* بازگشت حجم بالايی از اختلاس بزرگ به سيستم بانکی

مصباحی‌مقدم در ادامه درباره اخباری که مسئولان اقتصادی و بانکی در جلسه علنی ارائه کردند، گفت: اخباری علاوه بر دستگيری متهم اصلی پرونده بزرگترين اختلاس نيز در جلسه مذکور از سوی مسئولان علاوه بر دستگيری رئيس شعبه بانک صادرات استان خوزستان و برخی دست‌اندرکاران بانکی مربوطه نيز اعلام شد.
وی افزود:‌ همچنين در اين جلسه به نمايندگان از برگشت پيدا کردن بخش عظيمی از منابع اختلاس شده به شبکه بانکی و تعطيلی بانک آريا که متعلق به خانواده آريا بود خبر دادند.
اين نماينده مجلس در شورای اسلامی ضمن اينکه انتخاب سخنگو برای اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص پرونده بزرگترين اختلاس کشور را اقدامی مناسب دانست عنوان کرد: اما در جلسه غيرعلنی مجلس صحبتی از سخنگو نبود.
وی درباره برگزاری جلسات بعدی با اين موضوع و همچنين با حضور مسئولان امر، گفت: تقاضای آقايان اين بود که جلسات پيرامون اختلاس ۳ هزار ميلياردی به همين جلسه عمومی بسنده شود.
اين عضو کميسيون اقتصادی با بيان اينکه هنوز اعلام نشده جلسه‌ای در اين کميسيون با موضوع بررسی اختلاس برگزار شود، تصريح کرد: قرار شده کميسيون اصل ۹۰ به صورت ويژه اين پرونده را بررسی کند و بعد از آن گزارش نهايی به صحن علنی مجلس بيايد.

* مقصران اصلی اختلاس اخير چه کسانی بودند؟!

مصباحی‌مقدم در همين ارتباط به بيان برداشت شخصی خود از پرونده بزرگترين اختلاس کشور پرداخت و بيان کرد: بنده به اين نتيجه رسيدم که اين مفاسد حاصل ضعف نظارت و همچنين ضعف مديريت در سيستم بانکی است.
وی با بيان اينکه ضعف نظارت حاصل ضعف نظارت درونی (بانک‌های صادرات، ملی و ۶ بانک ديگر) و ضعف نظارت برونی (بانک مرکزی) است، افزود:‌ سيتسم نظارت درونی اين بانک‌ها کارآمد نيست و نمی‌تواند اين اتفاقات شوم را کشف کند.
اين عضو کميسيون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به اينکه البته نظارت برون سازمانی مثل نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها نيز در اين اختلاس نقش بسزايی دارد، اضافه کرد: به اعتقاد بنده بانک مرکزی می‌تواند برای جلوگيری از بروز اين پرونده‌های تخلف سامانه‌ جامع اطلاعاتی بانک‌ها را به روز کرده و مورد استفاده قرار دهد.
نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: اگر بانک مرکزی از اين سامانه اطلاعاتی استفاده کند می‌تواند به محض دريافت کوچکترين خبری از بروز تخلف در سيستم، اطلاعات لازم را به دست بياورد و مانع از ادامه فعاليت متخلف شود.

* عدم استفاده از سامانه جامع اطلاعاتی زمينه‌ساز اختلاس شد

وی گفت:‌ در خصوص اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی هم اگر نام آقای (الف-خ) به سامانه اطلاعاتی بانک‌ها داده می‌شد به خوبی معلوم بود که اين فرد از کدام بانک‌ها وام گرفته و به کداميک بدهی دارد.
به اعتقاد مصباحی‌مقدم، ضعف نظارت مهم‌ترين مسأله در بروز اين اختلاس بزرگ بوده و البته مهم‌تر از آن در اين پرونده ضعف مديريت است.
اين عضو کميسيون اقتصادی مجلس در توضيح ضعف مديريت گفت: هم‌اکنون وضعيت به گونه‌ای شده که هر کسی سرجای خود نيست چراکه کسانی که مسئوليت پذيرفته‌اند صلاحيت انجام اين کار را نداشته‌اند؛ برخی از مديران بانک‌ها صلاحيت لازم برای مديريت بانک را نداشته‌اند.
وی افزود:‌ در شرايطی که کار به افرادی سپرده‌ شود که از صلاحيت لازم برخوردار نباشند اين اتفاقات و اختلاس‌ها روی می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016