دوشنبه 28 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برادر مشاور نظامی رهبر ایران: انتخابات ریاست جمهوری کودتا بود، راديو زمانه

اسنادی در سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شده که در آن‌ها اعلام پیروزی محمود احمد‌ی‌نژاد در انتخابات خرداد ۱۳۸۸ به عنوان «کودتای سیاسی» توصیف شده است.

در این اسناد سخنانی فاش شده‌اند که حاکی از تقاضای اکثریت اعضای سپاه و همچنین افرادی از میان دولتمردان ایران برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی توسط آمریکا هستند.

از میان هزاران برگ سند محرمانه مکالمات دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا، تاکنون ده‌ها برگ سند مربوط به انتخابات ایران و مسایل و حواشی آن استخراج شده است، روندی که همچنان به علت حجم وسیع اطلاعات، ادامه دارد.

در بخشی از این اسناد، که توسط رادیو زمانه انتخاب و ترجمه شده است، به نقل از سلمان صفوی برادر سرلشگر رحيم صفوی، فرمانده سابق سپاه و مشاور فعلی علی خامنه‌ای رهبر ایران در امور نظامی، پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آمده است: «"کودتای سیاسی" مانع روند عادی انتخابات شد. اما نمی‌توان آن را یک کودتای نظامی خواند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس این اسناد که توسط نماینده سیاسی سفارت آمریکا در انگلیس به‌ نام ریک میلز به‌صورت «محرمانه» طبقه‌بندی شده است آمده: «سید سلمان صفوی طی سفری به انگلیس به تاریخ ۲۶خرداد سال ۸۹ به "ناظر مسایل ایران" در لندن، "پلف" (Poloff) و جمع کوچکی از دیپلمات‌های دیگر گفته است: "اکثریتی در میان دولت ایران و سپاه پاسداران هم‌زمان با این‌که خواستار عدم دخالت آمریکا در مسایل ایران هستند، خواهان ادامه و حتی قوی‌تر شدن پیام‌های عمومی آمریکا درمورد مسایل حقوق بشر و حمایت از اعتراضات عمومی هستند.»

برادر مشاور رهبر ایران خواستار عدم برداشتن قدمی از سوی آمریکا شده که به تثبیت و تحکیم پیروزی انتخاباتی احمدی‌نژاد منجر شود.

بر پایه این اسناد، صفوی همچنین مدعی شده است که سپاه پاسداران و بسیج از سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران به علت دستکاری در نتایج انتخابات و حوادث پس از آن فاصله گرفته‌اند.

افشای این اسناد تا جایی اهمیت پیدا کرد که میر‌حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ايران و نامزد اصلاح‌طلبان در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، طی گفت‌وگو با یک نشریه اینترنتی با تأکید بر این نکته که اسناد منتشر شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را تأیید می‌کنند، گفت: «سندهای مربوط به تقلبات انتخاباتی بسیار قابل توجه است، به‌ویژه آن‌جا که اشاره می‌شود اصولأ رأی‌ها شمرده نشده است، یعنی همان کودتای انتخاباتی.»


خبر ویکی لیکس درباره سیلی‌زدن به رئیس جمهوری

این برای نخستين بار نیست که از لابه‌لای اسناد ویکی‌لیکس اطلاعاتی پیرامون روابط درونی و پنهان سپاه در درون خود و یا دیگر مراکز قدرت در ایران منتشر می‌شود. پیش از این نیز اسناد دیگری در این زمینه کشف و بررسی شده بود که شاید جنجالی‌ترین سند آن خبر درگیری فیزیکی محمود احمدی‌نژاد و سرلشگر محمدعلی جعفری بوده است. سندی که سپاه را به واکنش و تکذیب واداشت.

چندی پیش خبری توسط ویکی لیکس افشا شد که مربوط می‌شد به گزارشی در اوایل سال ۲۰۱۰ و اندکی پس از رویدادهای عاشورا در ایران که از سوی سفارت آمریکا در باکو به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده بود.

در آن سند به نقل از یک منبع «قابل اعتماد»، آمده بود فرمانده سپاه از دست محمود احمدی‌نژاد که پیشنهاد اعطای آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز آزادی مطبوعات را داده بود، عصبانی شده است. محمدعلی جعفری در این جلسه به احمدی‌نژاد گفته بود: «تو اشتباه می‌کنی، در اصل تو باعث و بانی این دردسرها شدی و حالا می‌گویی به مطبوعات آزادی بیشتر بدهیم.»

بر اساس آن گزارش، فرمانده کل سپاه پاسداران پس از گفتن این حرف‌ها یک سیلی به صورت محمود احمدی‌نژاد نواخته که این کار باعث به‌هم ریختن نظم جلسه شورای عالی امنیت ملی و ناتمام ماندن آن شده بود.

لازم به ذکر است سلمان صفوی در ادامه جلسه‌اش با مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا هچنین اضافه کرده است: «فردی که نمی‌تواند نامش را ببرد و بسیار به رهبری ایران نزدیک است و در دفتر رهبر ایران مشغول به کار است دستور مهندسی انتخابات و حملات و سرکوب پس از آن را صادر کرده است.»

برادر فرمانده ستاد مشترک نیروهای نظامی ایران همچنين در ادامه گفته است: «هیچ روحانی‌ای به جز مصباح یزدی از محمود احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کند.»

برپايه این سند ویکی‌لیکس سلمان صفوی به دعوت «ان‌جی‌او»ای به‌نام «بنیاد قرن آینده» وارد انگلیس شده و در همان روز۲۶ خردادماه، در جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از دولت انگلیس، آمریکا، آلمان، نروژ و اسپانیا حضور یافته است.

آقای صفوی در پی درمیان گذاشتن نظرات خود پیرامون مسایل انتخابات و… از میزبانان خود تقاضا کرده است تا به هیچ‌وجه این اطلاعات به جایی درز پیدا نکند.

«پلف»، یک مقام آمریکایی، فردی که در اسناد ویکی‌لیکس به‌عنوان ناظر ایران در انگلیس نام برده شده در گزارش خود به واشنگتن اتفاق جالبی را در انتهای جلسه با جزئیات تشریح کرده و آورده است: «در پایان جلسه دو پوشه که حاوی ترجمه فارسی متن سخنان پرزیدنت اوباما در قاهره بوده است را در دو رنگ آبی و سبز به سلمان صفوی و همسرش اهدا می‌کند، سلمان صفوی از گرفتن پوشه سبزرنگ خودداری می‌کند و پوشه آبی رنگ را انتخاب می‌کند و می‌گوید این رنگ انتخاباتی آقای محسن رضایی است و رنگ سبز را نیز همسر وی برمی‌دارد. آقای صفوی در ادامه گفته است که همسر و دخترانش همگی "سبز" هستند و طرفدار آقای موسوی و در ادامه با صدای بلند می‌گوید: "در‌واقع اکنون همه طرفدار آقای موسوی هستند."»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016