جمعه 1 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد خواستار تغيير در مديريت جهانی شد، دويچه وله

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در سازمان ملل، با طرح پرسش‌هايی در باره‌ی رويداد ۱۱ سپتامبر، جنگ در عراق و افغانستان و بحران اقتصادی به آمريکا حمله کرد و خواستار حذف سيطره "مسببان جنگ اول و دوم جهانی" بر شورای امنيت شد.


در طول سخنرانی احمدی‌نژاد، ابتدا هيئت‌های نمايندگی کشورهای غربی و سپس نمايندگان بسياری از کشورهای ديگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کردند. درپايان، سالن تقريبا خالی بود.

محمود احمدی‌نژاد در آغاز سخنان خود تاکيد کرد که آرمان‌های بزرگ بشری هم‌چون آزادی و آزادی‌خواهی، نفی ظلم و حمايت از ستمديدگان، مهرورزی به همنوع و عدالت طلبی با شرايط موجود در جهان فاصله بسيار دارند.

او گفت که عموم ملت‌ها از وضع موجود ناراضی هستند و جنگ و کشتار، فقر، بحران‌های اقتصادی و سياسی، تحقيرها و تبعيض‌ها، حقوق و شخصيت ملت‌ها را مخدوش کرده است. او به وجود سه ميليارد فقير با درآمد روزی دو دلار در سطح جهان اشاره کرد و پرسيد چرا بايد ۸۰ درصد امکانات مالی آمريکا در اختيار ۱۰ درصد جمعيت اين کشور باشد.

رييس‌جمهوری اسلامی در حمله غيرمستقيم به آمريکا، پرسيد که چه کسانی، چند قرن به برده‌داری مشغول بودند و ميليون انسان را از آفريقا ربودند؟ او با اشاره به مسببان جنگ‌های اول و دوم جهانی، جنگ کره و ويتنام، سوال کرد که چه کسانی از بمب اتم عليه مردم بی‌دفاع استفاده کردند و امروز هم تعداد پرشماری کلاهک هسته‌ای ذخيره می‌کنند؟ او افزود که اقتصاد چه کشوری متکی بر ايجاد جنگ است و چه کسی صدام حسين را به جنگ با ايران تشويق و تجهيز کرد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«يازده سپتامبر رويداد مشکوک»

احمدی‌نژاد بار ديگر با مشکوک خواندن رويداد تروريستی يازدهم سپتامبر، پرسيد که چه کسانی به بهانه اين حادثه، افغانستان و عراق را اشغال کردند؟ او ادامه داد که چه کسانی سالانه بيش از ۱۰۰۰ ميليارد دلار هزينه نظامی دارند و دائما ملت‌های منطقه را تهديد به حمله نظامی می‌کنند؟

وی مدعی شد که مرکز مديريت جهانی بين اخلاق و زندگی اجتماعی مردم فاصله انداخته است. او سوال کرد که چه کسانی مسبب بحران اقتصادی کنونی هستند و تبعات آن را به همه جهان تحميل می‌کنند؟ چه کسانی برای فرو ريختن چندين تن بمب بر سر ملت‌ها آمادگی دارند اما برای کمک رسانی به مردم سومالی ماه‌ها زمان می‌خواهند؟

در خلال اين پرسش‌ها، نمايندگان بسياری کشورهای غربی سالن را ترک گفتند. احمدی‌نژاد اما در ادامه بر شدت حملات خود افزود و تاکيد کرد که مديريت کنونی جهان، "ناصالح" است و نزد گروه حاکم و به‌هم پيوسته موجود، تنها قدرت و ثروت اصالت دارد. او تصريح کرد که اين مديريت «به جای پاسخگويی به تخلفات خود، هميشه طلبکاری می‌کند.»

محمود احمدی‌نژاد، هم چنين با متهم کردن ناتو، ادعا کرد که پس از اشغال افغانستان توسط اين سازمان، توليد مواد مخدر در اين کشور چند برابر شده است.

رييس جمهوری اسلامی مدعی شد که خود و ملت‌اش پس از پيشنهاد تشکيل کميته حقيقت‌ياب برای ماجرای ۱۱سپتامبر مورد تهديد و فشار قرار گرفته‌اند. او پرسيد «چرا متهم اصلی را محاکمه علنی نکردند و او را کشتند و به دريا انداختند؟ آيا اطلاعاتی هست که بايد مخفی بماند؟.» وی توضيح بيشتری در باره تهديد و فشارعنوان شده نداد.

«طرح نو برای مديريت جهان»

احمدی‌نژاد گفت که ايده سازمان ملل يک دستاورد بزرگ جامعه بشری است و بايد از ظرفيت‌های آن حداکثر استفاده را برد، اما نبايد اجازه داد که سازمان ملل به ابزاری برای قدرت‌های جهانی مبدل شود. وی "مديريت مشترک" را حق همه ملت‌ها دانست و گفت که ترکيب شورای امنيت ناعادلانه است و مجمع عمومی بايد برای تغييرات و اصلاحات در سازمان ملل اقدام کند.

احمدی‌نژاد در خاتمه سخنان خود که بخش بزرگی از آن به موعظه‌های مذهبی شباهت داشت، اعلام کرد که «ملت بزرگ و تمدن ساز ايران آماده است در مسير ريشه کن کردن ظلم و تبعيض و تحولات آزاديخواهانه و آينده درخشان، دست ديگر ملت‌ها را بفشارد و توان خود را به مشارکت بگذارد.»

وی در فراز پايانی سخنان خود، به عشق، آزادی، عدالت، آگاهی و آينده روشن و درخشان بشری سلام کرد.

احمدی‌نژاد در حالی از طرح چندين پرسش برای حمله به آمريکا و کشورهای غربی در سخنرانی خود استفاده کرد که خود از بدو ورود به آمريکا مورد پرسش‌بسياری رسانه‌ها در زمينه حقوق بشر، آزادی بيان و قلم، حقوق زنان و اقليت‌ها و وضعيت اقتصادی ايران قرار گرفته است. او در قبال اين پرسش‌ها يا از پاسخ طفره رفته يا به توضيحاتی تبليغاتی و غيرواقعی پرداخته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016